Windrider Micro Bee.

Hoi allemaal,

Ik heb zojuist mijn microbee ontvangen, en tijdens et uitpakken kreeg ik een gek idee (ja, alweer. :lol:) toen ik naar mijn openstaande electro la keek.

Brushless.jpg

Een wing met een spanwijdte van 62cm, en daarop een brushless outrunnertje EMM-150 (BP-21), met een prop van 8x4 (optimaal rendement van de brushless, ruim 600g. stuwkracht).

Is dit te gek? Ga ik hiermee vragen om problemen? Ik heb namenlijk het gevoel dat de torsie van die grote propellor de piepkleine wing ongelofelijk uit zn lijn gaat trekken. Weet iemand of ik hier mee weg kom, of kan ik et beter laten bij de S370 motor en de 4x2.5 lepel propellor die erbij zit?

moter is iets lichter dan een speed 400. regelaar iets zwaarder, maar dat is bijna geen verschil.
ik neem aan dat jij een 11,1v 1000mAh 15c accu gebruikt? > dan is die waarschijnlijk bij het opgegeven accugewicht.
bovendien kan je op zo'n vleugeltje je accu, overal leggen, dus ik denk niet dat dat zo'n probleem geeft.

misschien moet je nog het schuim rondom je moter versterken, maar daar kan ik je nu nog niks over zeggen. gewoon proberen dus!

Maar gaat ie door de grote prop niet een rol geweging maken?

Ik ga eerst eens op orginele motor vliegen om te kijken hoe dat gaat, ze zeggen namenlijk dat die kleine wings vaak al snel genoeg zijn op een brushed.

Kan ik ondertussen een dingetje bedenken om die motor mee vast te sjorren. Mischien een L beugeltje van hout, en die dan zoals de orginele motor vast zetten op et schuim. Namenlijk met 2 tierips die aan de onderkant door een plaatje dik plastic heen gaan voor extra stevigheid. Zo sandwich je et schuim tussen een plaatje hout en n plaatje plastic. Is dat sterk genoeg?

Ik vraag me alleen wel af of deze motor als pusher gebruikt kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Freakazoid zei:
Is dit te gek? Ga ik hiermee vragen om problemen? Ik heb namenlijk het gevoel dat de torsie van die grote propellor de piepkleine wing ongelofelijk uit zn lijn gaat trekken.
gerard_nl zei:
de enigste vraag is of je je zwaartepunt goed krijgt.
michiel b zei:
moter is iets lichter dan een speed 400. regelaar iets zwaarder, maar dat is bijna geen verschil.
ik neem aan dat jij een 11,1v 1000mAh 15c accu gebruikt? > dan is die waarschijnlijk bij het opgegeven accugewicht.
bovendien kan je op zo'n vleugeltje je accu, overal leggen, dus ik denk niet dat dat zo'n probleem geeft.

misschien moet je nog het schuim rondom je moter versterken, maar daar kan ik je nu nog niks over zeggen. gewoon proberen dus!
tadango zei:
je hebt nooit teveel vermogen :Wink: hooguit een zwaartepunt probleem

Freakazoid zei:
Ik ga eerst eens op orginele motor vliegen om te kijken hoe dat gaat, ze zeggen namenlijk dat die kleine wings vaak al snel genoeg zijn op een brushed.

freak, waarom ben je eigenlijk dit topic begonnen?
alle 3 de antwoorden zijn, geen tot weinig problemen. En toch wil jij het niet proberen... Wat heeft je overgehaald?

Ik stel voor dat je et zelf nog eens gaat lezen.. Ik ga et wel proberen, maar wil eerst eens zien wat de orginele motor doet.

Met orginele motor kan ik morgen al de lucht in, met die brushless moet ik eerst nog hout gaan kopen. Omwisselen is gewoon n kwestie van 2 ripjes losknippen en 1 stekkertje lostrekken. Geen probleem toch?

ik heb het nog een keer gelezen.... maar ik zie het licht nog steeds niet.

dat brushless motertje kan je idd ook als push-moter gebruiken.

Met orginele motor kan ik morgen al de lucht in, met die brushless moet ik eerst nog hout gaan kopen. Omwisselen is gewoon n kwestie van 2 ripjes losknippen en 1 stekkertje lostrekken. Geen probleem toch?
andere accu, andere regelaar. Maar het is zo gepiept

Met die motor heb je met een 7x3.5 prop nog ruim 425 gram trekkracht en dan ligt het verbruik op 7,5 amp, dus langer vliegen...
Dit moet prima werken, ook als pusher is de motor prima te gebruiken, een propsaver op de as en deze daarna inkorten lijkt me echter wel verstandig.
Op deze wijze moet het vleugeltje prima vliegen, gewoon doen!

Peter

Hmm, met 7,5A kan je lekker lang sjezen idd, en ik schat dat die hele wing amper 250gram weegt. 425gram thrust is dus zeer voldoende. Ik besel alvast de propellor en propsaver, dan ga ik tijdens et wachten wel even op orgineel vliegen. :)

Ben even gaan neuzen op www.windrider.com.hk
Leuk 25 inch (ongeveer 63 cm) EPP vleugeltje voor maar 54 dollar incl. verzenden!
Als je toch props gaat bestellen neem dan ook een 6x3 mee, moet op dat vlieggewicht nog steeds meer dan genoeg trekkracht leveren....

Wel belangrijk, ik zou zeker geen volgas geven al je hem gooit, beginnen met 1/3 en dan langzaam meer. Dit om te voorkomen dat hij direct na het gooien omkanteld (zit er dik in met een 8/4).

Heeft dit wing ook geen vertikaal finnetje? Dat zou ik er voor de zekerheid toch wel opzetten dan.

Overigens, zo snel zal hij niet gaan vrees ik.. Ik zou er een prop met meer spoed opzetten, 7/6 ofzo. 600 gram stuw heb je bij zo'n laag gewicht niet nodig, vertikaal gaat hij sowieso...maar bij 100 per uur propsnelheid gaat hij sneller vertikaal :P

Niels

er komen nog wingtips op nee ik aan ;)

Ik hem op een iets grotere maar ook 230 gram wegende wing een 6x5 die 300 gram trekt. gaat al erg leuk ;) 7x4 merk ik geen torsie krachten. En dat wegdraaien valt wel mee, het is een flinke vleugel die moet verdraaien ;)

Tis maar n kwestie van propellor denk ik. :P Is zon outrunner wel geschikt voor hoge spoed propellors?

Volgens mij is deze wing op n haar na zogroot als zon rhino?

En 300gram is eigenlijk meer dan voldoende he, dat is 1:1 en nog wat extra ook. Daarmee komt ie uit iedere hoek recht omhoog. Ik heb met die 8x4 een ratio van 1:2.4, en das eigenlijk voor een groot deel weg gegooide thrust.

Tadango, vliegt jouw wing ook op zon outrunner? en is de snelheid wel leuk met een 6x5? Die prop ziet er iig iets gezonder uit op die wing. :lol: en als ik dan 300gram thrust om kan ruilen voor snelheid, gaar. :)

Klaaaaar! 8)

Na krap een uurtje knutselen zit hij al helemaal in elkaar. Inclusief het klooien met de zendercomputer (rev, elvn, expo, subtrim, etz). Echt een kitje om eens even snel in elkaar te gooien voor je op vakantie gaat oid. ;)

MicroBee01.jpg

Ontvanger en Servos erin.

MicroBee02.jpg

Buikje half af getaped.

MicroBee03.jpg

Buikje klaar. :)

MicroBee10.jpg

Tadaa! Klaar om de lucht onveilig te gaan maken.

MicroBee07.jpg

Gefeliciteerd, Et is een gezonde jongen! :lol:

Mijn beoordeling:
Dit is werkelijk et simpelste soort vliegtuig dat je kunt kopen. De wing is uit 1 stuk, en de carbon buis zit er al kant en klaar in gegoten. Alle servo kuipjes en kabelgootjes zijn er al op aangebracht, dus tis letterlijk gewoon je spullen erin plempen, dicht tapen en gaan. Hij kost werkelijk niks en is van uitmuntende kwaliteit. Ookal komt het uit hongkong, et is echt razend snel bezorgt, en nog zonder douane kosten ook! Echt een aanrader.

De standaard motor is trouwens best een heftig beestje. :) Ik had er een HELE zware 7cells Sub-C accu op liggen om de ESC in te gaan stellen, en de wing zelf stond op de taperol. Ik gaf eens gas in de veronderstelling dat et kleine ding die NiCD massa niet van zijn plek ging krijgen... Mooi wel dus! Et ding heeft pit. :lol:

Nou, dit is mijn microbee. Nu is het jullie beurt! 8)

De prijs van een wing compleet met motor, 2 propellors, 1 rol tape (genoeg voor wel 10 wings denk ik), en al het klein beslag is maar een mager bedrag van 33,75 euro! En dat is INclusief airmail kosten, dus binnen 10 dagen op je stoep. Dus wat let je. :)

De wing en alle benodigtheden zijn hier verkrijgbaar: http://www.windrider.com.hk

ziet er erg leuk uit!

ik kom op de jouw gegeven site niet verder dan de frontpage. ligt dan aan mij?

is dit trouwens gewoon piepschuim, of iets van EPP?

Het is op hoge druk ingespoten EPP schuim, behoorlijk stevig spul. Mijn Ele-Bee (grote broertje op et laatste plaatje) is er ook van gemaakt, en die heeft al heel wat ellende gezien, nog geen schrammetje heeft ie.

En dat je op de frontpage niet verder komt, kan 2 redenen hebben. :P 1: De menu's doen et pas als de site volledig geladen is. Staat er links onderin je browser "Done". ? of 2: Je gebruikt firefux..

Freakazoid zei:
De prijs van een wing compleet met motor, 2 propellors, 1 rol tape (genoeg voor wel 10 wings denk ik), en al het klein beslag is maar een mager bedrag van 33,75 euro! En dat is INclusief airmail kosten, dus binnen 10 dagen op je stoep. Dus wat let je. :)

De wing en alle benodigtheden zijn hier verkrijgbaar: http://www.windrider.com.hk

Hoe kom je aan die prijs?
hij staat op de site voor 39 +15 us dollars.
das bij mij 45 euro.

Inderdaad 54 dollar, maar nog steeds een nette prijs...
Wat is nu het vliegklaargewicht zonder accu, en weet je ook wat dat motortje weegt (speed 300?)?

Hmm, mja, idd een foutje. Ik weet niet hoe ik aan 33,75 gekomen ben. Maar 45 euro voor een vrij compleet kant en klaar epp wingetje, ik vind t niet veel. :P

Back