Wing failure

Ja, dat kan een verklaring zijn, maar door de bewegingen die hij maakt, bochten en dergelijke verandert het toerental toch ook?
Dan zou je toch verandering moeten zien.
En dan nog de bladschaduw op het toestel.

Ja, dat kan een verklaring zijn, maar door de bewegingen die hij maakt, bochten en dergelijke verandert het toerental toch ook?
Dan zou je toch verandering moeten zien.
En dan nog de bladschaduw op het toestel.
Bochten maakt hij door het varieren van de snelheid van de staartrotor (zoals iedere heli). En die kan je inderdaad zien varieren (hoewel hij altijd langzamer lijkt te draaien dan-ie in werkelijkheid heeft gedaan, idem door het stroboscoop effect).
Hoogtevariaties kan-ie doen met gas, maar ook door de spoed van de rotor te varieren; in de video blijft-ie dan evengoed stilstaan.
Als de rotor in de video schijnbaar stilstaat, geldt dat ook voor de schaduw van de rotor hoor! :-)

kijk aan, ik leer elke dag bij.
Het blijft een raar gezicht, lijkt wel of hij aan een touwtje hangt zo.

Ik kwam toevallig langs deze debunk op youtube ... uiteenzetting van feiten die duidelijk maken dat er niets van het verhaal klopt en op het eind een stukje video van een model dat exact zo stuitert als de KillaThrill en dus waarschijnlijk voor de hoax gebruikt is. Oud nieuws, maar vooral dat laatste is wel aardig om te zien ... mocht er toch nog iemand twijfelen. ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bochten maakt hij door het varieren van de snelheid van de staartrotor (zoals iedere heli). En die kan je inderdaad zien varieren (hoewel hij altijd langzamer lijkt te draaien dan-ie in werkelijkheid heeft gedaan, idem door het stroboscoop effect).
Hoogtevariaties kan-ie doen met gas, maar ook door de spoed van de rotor te varieren; in de video blijft-ie dan evengoed stilstaan.
Als de rotor in de video schijnbaar stilstaat, geldt dat ook voor de schaduw van de rotor hoor! :-)

Om te bochten varieert de spoed (pitch) van de staartrotor ook, het toerental is dus altijd gelijk, relatief ten opzichte van de hoofdrotor, veel helicopters (en modelhelis) hebben een regelaar die het toerental gelijk houdt ongeacht de stand van de rotobladen, kleine variaties in het toerental zijn uiteraard veel opvallender op de staartrotor.

Cheers, Wim

klopt, en ik heb gekeken. (was wel erg nieuwsgierig)
Filmpje is dus nep! (had niet anders verwacht)
Ze hebben echt alles uit de kast getrokken om het na te doen, maar er was geen stuntvlieger die het wilde proberen. Ook de maker van het filmpje aan een leugen detector gehangen (helaas niet de uitslag gezien, hond wilde ff lopen...)

Thuis gekomen waren ze net bezig met modelvliegtuigen.
Daar ging het (na een eerdere mislukte poging) wel mee.....

Aan het einde hebben ze een deskundige op het gebied van foto en video-shoppen ernaar laten kijken, en hij ontdekte vrij snel, dat er 2 verschillende vliegtuigen werden gebruikt in dat filmpje..

Kortom: myth BUSTED

.... Ook de maker van het filmpje aan een leugen detector gehangen (helaas niet de uitslag gezien, hond wilde ff lopen...)

Dat stukje ging over een filmpje over de "skunkape", een geheimzinnig dier in Florida :-)

Over het vliegtuig-filmpje, dat bleek overduidelijk (volgens Discovery) een combinatie van een echt vliegtuig in het begin en een RC-model op het eind. Al denk ik zelf dat de landing gedaan is met behulp van een flightsimulator, maar goed. Niet omdat het niet met een model kan (het werd bewezen dat dit goed mogelijk is) maar de beelden lijken meer simulator.

Allemaal een beetje mosterd na de maaltijd, dat dat filmpje nep is staat al héél lang vast.....

maar wel leuk om te zien dat ze er bij discovery er zoo serieus op in gaan. Inclusief alle verschillende pogingen om het voor elkaar te krijgen.
Wel zonde van dat ene modelvliegtuig.......

Allemaal een beetje mosterd na de maaltijd, dat dat filmpje nep is staat al héél lang vast.....

Ja, maar er zijn nog héél véél mensen die denken dat het echt is. Ik kreeg 'm laatst nog door een (niet-modelvlieg) kennis doorgemaild ... moest ik het weer uitleggen. :rolleyes:

Het blijft toch een leuke discussie :-D Je ziet duidelijk dat de kist binnen een paar meter stilstaat, wat zal de minimum snelheid zijn van zo`n kist in meskant en `1 vleugel ? en hoe liggen de verhoudingen tussen zo`n mensdragend toestel, en laten we zeggen zo`n (grote) kist van Alexzzz ?

en hoe liggen de verhoudingen tussen zo`n mensdragend toestel, en laten we zeggen zo`n (grote) kist van Alexzzz ?

Niet te vergelijken, power-gewicht verhouding ligt bij de giant scale 3d vliegtuigen veel gunstiger dan bij een full scale. Een fullscale extra moet je niet high-alfa proberen uit te melken, kost je je leven.....

Niet te vergelijken, power-gewicht verhouding ligt bij de giant scale 3d vliegtuigen veel gunstiger dan bij een full scale. Een fullscale extra moet je niet high-alfa proberen uit te melken, kost je je leven.....

Njah, met een Sukhoi doen ze 't weer wel (hooveren zelfs)

Njah, met een Sukhoi doen ze 't weer wel (hooveren zelfs)

Hm, voor zover ik weet trekken die aerobatics-bakken net hun eigen gewicht en hebben daardoor te weinig power voor hoveren. Of bedoel jij heel even aan de prop hangen en dan wegvallen? Is daar wat videomateriaal van?

De enige kist die kon hoveren en hem er ook weer uit kon trekken was de Oracle Turbo Raven
renoa18_l.JPG

Een Extra, Sukhoi of wat dan ook kan even "stil hangen" na verticaal gaan maar valt dan weer terug.

Een Extra, Sukhoi of wat dan ook kan even "stil hangen" na verticaal gaan maar valt dan weer terug.

Ja precies, dat wist ik ook 99.9% zeker:) Van die Turbo Raven wist ik dan weer niet dat ie zoveel power had.

Yep, die Oracle Turbo Raven, kon verticaal gaan, de kist stil hangen, en er weer verticaal uittrekken.

Komt nog het dichts bij wat de modellen kunnen.

Kan ook niet anders.
Kist weegt leeg 725 kilo
Gooi daar 125kg kero bij
Zeg dat de piloot 100 kg weegt

Is een totaal van 900kg

De kist heeft een 750hp turboprop met een trekkracht van 1270kg :shock:

Dus redelijke positieve power/weigth ratio :cool:

Kist stond ook bekend om zijn snelste circuit, naja, circuit....., opstijgen, achter over draaien (halve loop achterover), rol, weer terug loopen, neus naar benenden, prop in z`n reverse en landen maar.

Dat is de kist ook fataal geworden (en Wayne Handley ook bijna) motor kreeg een flame out, en hij zat te laag.
Met vol getrokken hoogte kon hij hem nog vlak krijgen vlak voor die de grond raakte maar dat was nog steeds erg hard.

Kist afgeschreven en Wayne zelf zwaar gewond.

Hier de crash:
http://www.flickr.com/photos/rv8tor/2956406168/

Laatst bewerkt:
Back