WingDing (naïeve modelbouw)

Ja, tijd voor een nieuw experiment, 6mm Depron-airfoil wing... en moet nog een beetje snel gaan ook zonder al te zware setup. Dus weinig luchtweerstand.

Spanwijdte - 80cm

Eerst een airframe bedacht en uitgesneden uit Depron, mijn favoriete materiaal. Scharniertjes (KAVAN) weggewerkt in Depron. Lijst voorzijde van balsa.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Depron eerst voorzien van dun laagje Spraypaint (3M77), vervolgens Carbon-roofings aangebracht evenals dun laagje 49m² GFK-weefsel. Dat zorgt voor een prima hechting zodat het weefsel niet gaat schuiven tijdens het aanbrengen van lamineer (24h) epoxy.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onderzijde Wing voorzien van wat extra roofings. Action-Mylars (A4 plastic ordners) in orde gemaakt met Teflon-spray. Lamineer-epoxy aanbrengen ging van een leiendakje. Nu afwachten maar :-):

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Intussen een stapje verder:
full


Motorspant verlijmd en alvast een outrunner erop geschroefd, maar ben nog aan het twijfelen inzake geschikte combi ESC, prop, LiPo. De outrunner die er nu op zit is een 320H Helicopter Motor, 4500Kv: 300 X [EFLM1160H] van EFlite, waar verder weinig informatie over te vinden is. Suggesties zijn welkom...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond even m'n gedachten laten gaan over het vervolg...
- 2s LiPo 1300mAh
- 22A ESC
- 5x5 prop

Servo's zijn inmiddels in de vleugel ingebouwd (wordt nog aerodynamisch weggewerkt).

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, nog niet :-). Wel gisteren/ vandaag stukje PET-fles van GFK-weefsel voorzien en vastgelijmd aan de wing.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zit nu op totaalgewicht (vliegklaar, incl 80gr LiPo 2s 1300mAh) op 500gr. Ik weet alleen niet of dat zwaar of licht is voor een vleugel van dit formaat.

Even nog een foto'tje van de tussenstand:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat weet je waarschijnlijk niet, omdat het niet zwaar EN niet licht is :)
Het lijkt mij een mooi gewicht om wat moment te hebben, maar het is zeker niet te zwaar..
Lekker stijf is het vleugeltje! Dat gaat vast strak vliegen :)

Ik zou er nog steeds Wel een KF profieletje op plakken.. Dan hoef je met wat minder angle-of-attack te vliegen..
NOG mooier zou zijn een afneembare airfoil.. Zodat je kunt experimenteren met KF2/3/4 ...
 
Even een update. De eerste laagjes kleur aangebracht en het kapje voorzichtig uitgesneden met een chirurgisch mesje. Werkt perfect:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helemaal goed Eric :D Heb je vandaag nog ermee gevlogen??
Anders wellicht volgend weekend.. Het weer lijkt dan redelijk te worden.. Al is et nu nog wat vroeg om daar iets over te roepen ;)
 
Thx! Vandaag nog niet kunnen maidenen... stond in het teken van:
full
. Hopelijk volgend weekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk! ben heel benieuwd naar de maiden :)

Wel ff streepjes oid onderop zetten, een mooie witte onderkant ben je zo kwijt tegen de mooie grijze lucht in nederland ;-)
 
Hoe is het met dit projectje inmiddels trouwens? Was de schade van afgelopen weekend nog herstelbaar??
 
Ja, de eerste maiden was niet zo'n succes... de oorzaak was vooraf eigenlijk al bekend, namelijk het zwaartepunt. 200gr lood extra in de neus was nodig om enigszins in de buurt te komen, maar 't was nog niet genoeg. Het motorvermogen hield ook niet echt over, logisch gezien het extra lood in de neus.
 
full


Intussen een nieuwe neus en LiPo verder naar voren. Tevens een klein plakje lood vastgezet met tape. Daarna was het gisteren tijd voor de tweede maiden en die verliep beter. De wing lijkt zich weinig aan te trekken van luchtweerstand en is ook erg bewegelijk in de lucht. Op volgas in duikvlucht naar beneden verloopt vlotjes, maar ik heb er nog niet veel gevoel bij. Gisteren was er een stevige wind en na twee minuten testvliegen heb ik het voor gezien gehouden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Goed om te lezen dat er progressie in dit project zit! :) En ik zie dat je toch overgestapt bent op een iets-minder-kv motor :)
 
Back
Top