Hallo Halmar
Door iets te proberen uit te leggen en hierdoor maar halve waarheden te vertellen dan wel zeer veel weg te laten wordt hier niemand geholpen.
Ik weet dat het in een forum bijna onmogelijk is maar jouw verhaal is wel wat erg “kort door de bocht”
Overigens is het geen 'technotalk' maar natuurkunde (stromingsleer)
De Winglet is er voor te proberen de geïnduceerde weerstand aan de vleugeltip, de z.g. Vortex zoveel mogelijk te verminderen, (samen met een ellipsvorm, het streven naar een oneindige vleugel)
Deze Vortex ontstaat doordat de stroming van de bovenkant van de vleugel en die van de onderkant elkaar raken.
Hierdoor ontstaat ,jawel, een 2 dimensionale werveling in de vorm van een trechter die in het midden een vacuüm veroorzaakt, simpel gezegd een remparachute aan de vleugeltip.
(a mass of, for instance air, with a whirling or circular motion that tends to form a cavity or vacuum in the center of the circle and to draw toward this cavity or vacuum bodies subject to its action)
Als voorbeeld, een werveling die ontstaat zonder toegevoerde energie van buitenaf veroorzaakt een 3 dimensionale werveling b.v. sigaretten rook.
De Heer Quabeck heeft geprobeerd profielen te ontwerpen voor heel lage Reynolds getallen.
Nemen we nu een vereenvoudigde formule voor het Re getal (Re = gem. vleugelkoorde x 70 x V)
In dit geval een tipkoorde van 70 millimeter, een vliegsnelheid van b.v. 11 m/ sec dan hebben we een Re van zo om en nabij de 54000.
Kijk je nu naar de polaren uit de HQ Winglet serie dan zie je dat ze zeer geschikt zijn, althans dat hopen we dan maar.
Het probleem is en blijft dat het allemaal maar een compromis is, een bredere tip, een gunstiger Re getal maar een hogere geïnduceerde weerstand en omgekeerd.
Het grote probleem is echter het verschil tussen de theorie en de praktijk, mijn toestellen o.a. een ASW 28 en een Standard Libelle beiden uitgerust met Winglets vliegen hiermee veel beter als zonder.
Een SB 10 met een Ritz 2 profiel, een spanwijdte van 7 meter en een vleugelkoorde van 19 centimeter zou eigenlijk erg slecht moeten vliegen.
Ze hebben het de SB 10 echter niet verteld en daarom vliegt hij als de beste maar dit ter zijde.
Vergeef mij mijn onvolledigheid,
Groetjes
Harry