winglets zelf bouwen

de PH-1217 FLY heb ik op mijn kist gezet :D

http://www.xs4all.nl/~fraijman/phned/phnedsav.htm

hier vind je heel veel van het nederlands geregistreerde, kompleet met naam, tel, adres van de eigenaar 8O alleen de a-mail dan weer niet :(

@Matthias, niet aan gedacht dat hier nog belgen actie zijn.

@DeltaMike, je bedoeld dat een ASG29 een 18 meter uitvoering van de 27 is? :idea:

Groeten Halmar

Halmar zei:
de PH-1217 FLY heb ik op mijn kist gezet :D
@DeltaMike, je bedoeld dat een ASG29 een 18 meter uitvoering van de 27 is? :idea:

Die ASW27 vliegt bij ons op Eindhoven, de eigenaar heeft me daar eind vorig jaar eens een startje op beloofd maar of dat nog ooit gaat gebeuren.. :? Laten we het hopen..

De ASG29 is inderdaad de 18 meter versie van de ASW27. Afgelopen winter hebben we (junioren & senioren selectie zweefvliegen) een rondleiding en lezing van/bij Loek Boermans gehad op de TU delft. De ASW27 is ontworpen door Gerhard Waibel, Loek heeft daarbij geholpen met het ontwerp van het profiel. De uitbreiding naar 18m heeft Michael Greiner gedaan, vandaar de G in de (het?) nieuwe typeaanduiding. Als Waibel de uitbreiding nog gedaan zou hebben dan zou het toestel waarschijnlijk gewoon de ASW27- 18 zijn geweest, net als er ook de ASW28 en ASW28-18 is.

2 foto's van een windtunnelmodel met een nieuwe vleugel-romp overgang voor de ASW27 waarmee één van zijn studenten daar bezig is:
tud_1.jpg

tud_2.jpg

gisteren heb ik mijn hele model aan alle kanten na gemeten; of de romp is te kort (uitgaande van de vleugels) of de spanwijdte te groot (uitgaande van de romp) in het echt zou deze dan op 16 meter komen :? de hoogt van de winglets word dan ook wat twijfelachtig, dus heb ik het voornamelijk met gevoel gedaan.
als ik er een asg 29 van zou willen maken moet ik de vleugel op een andere plaats doorzagen, dat ga ik nu niet doen.

de winglets zijn inmiddels gemaakt, als ik een fototoestel binnen handbereik krijg zal ik er wat van laten zien, ga ze vanmiddag bespannen.

die nieuwe vleugelromp overgang heb ik ook gezien, bij een lezing voor de technici van Nederland (hoor ik inmiddels ook bij).

Groeten Halmar

vandaag eindelijk weer eens een paar foto's kunnen maken. vind het er in elk geval gaaf uitzien.

asw27-1.JPG

asw27-2.JPG

asw27-3.JPG

onderaan staan de winglets 2 graden naar buiten, en naar boven toe nog eens 2 graden. de tippen doen waarschijnlijk niets, dus heb ik gepoogt ze op 0 graden ten opzichte van de luchtstroom te krijgen. maar of dat ook het geval is? geen idee..
ik zal ze binnenkort gewoon maar eens uit moeten proberen.

Groeten Halmar

Back