Wingwarping voor de Blackburn Monoplane

*Het gaat in dit draadje om de wingwarping en niet om de naam Boddington(www.dbsportandscale.com).

*Alles is dus in dit draadje later ook op te zoeken(en ook gewoon overal op het intenet) voor degenen die er niets van begrijpen en dus willen leren en worden dus niet op het verkeerde been gezet(zie de titel hoe die geschreven is Thieu)

*Als Ron zonodig wil reageren op een tikfout dan kan hij dat ook even via pb doen i.p.v zo bombastie's te reageren(dat houdt het draadje schoon en blijft dan ook schoon omdat er dan geen reactie's zoals nu worden gedaan).
En als hij het dan op deze manier reageerd zet er dan gelijk het inernet adres bij zoals ik bij de eerste zin heb gezet!!
M.A.W doe het dan goed en niet alleen via een plaatje zodat zoals jij Thieu het makkelijk op kan zoeken

*En als IK ergens de pest aan heb is dat een persoon door wil reageren om zijn gelijk te willen halen terwijl hij geen 1 project nog heeft afgebouwt(behalve dan het kleine sopwith pupje).

*Nadeel van dit soort opmerkingen in het openbaar vindt ik dat de onderwerpen waar het echt om gaat dus zwaar vervuilt worden wat er toe kan leiden dat er geen updates meer gedaan worden (m.a.w degene die het draadje gestart is staakt de updates en laat het draadje sluiten).

*Ik hoop dat ik duidelijk ben in deze korte uitleg wat eigenlijk niet nodig hoeft te zijn maar voor degene die het niet begrijpen bij deze dus!!!!!!!!!!!

*Dus wie is(of zijn) hier nu eigenlijk onbeschoft bezig!!!!!!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt:
Om dit draadje weer even terug op de rails te zetten heb ik nog wat plaatjes van de monoplane voor je gevonden Hans

Blackburn_1914_Monoplane_Cockpit_Detail_zpse9c840a1.jpg

Blackburn_1914_Monoplane_Skid_Wing_Warping_Details_zps79e51030.jpg

Blackburn_1914_Monoplane_zps3626df75.jpg

Hier kun je mooi zien hoe de kabels om de pulleys door het landingsgestel gaan
Vond ze op de site van Arizona models, hopelijk heb je er nog iets aan

Groeten, Ralf

Ralf,

Mooie plaatjes heerlijk he dat internet er is toch zoveel te vinden.

Hans,

Had eigenlijk verwacht dat op het model al rolroeren of een wingwarping erop zou zitten vanuit de kit.
Ben dan ook eigenlijk wel benieuwd of er met deze kist nog een beetje te sturen valt op alleen rudder.

Filmpje van Ramses is trouwens ook leuk valt me trouwens mee hoeveel verdraaiing je nodig hebt.

Ton

Ralf,
bedankt voor de info alleen gaat het wat jouw info betreft over het twee persoons en niet over het één persoons vliegtuig!
De één persoons heeft een andere cockpit en de katrol voor de kabel zit niet in het frame maar naast het frame aan de binnenkant gemonteerd!

Ton,
Dit kistje is makkelijk met het richtingsroer te vliegen en werd in die tijd ook op het richtingsroer gevlogen!
De wingwarping werd alleen gebruikt om het kistje stabiel (dus vlak)te houden en zo nodig mee te helpen met sturen(een beetje helling naar links of naar rechts te veroorzaken).

In de meeste gevallen werd er d.m.v de wingwarping in de bochten tegengestuurd om het kistje zo vlak mogenlijk te houden!

Het was zelfs zo dat er situatie's waren dat de piloot zelf ook mee moest helpen om naar links of naar rechts te hellen buiten de romp omdat het schelluw trekken van de vleugel niet genoeg was om de kist zo vlak mogenlijk te houden

Dit was vroeger de manier van sturen omdat deze kistjes een hele lage snelheid hadden en als de hellingshoek van de bocht te groot werd vielen ze eigenlijk gewoon uit de lucht m.a.w de lift van de vleugel werd drastisch gereduceerd door teveel helling naar links of naar recht.

Mvgr Hans

Als je op 'hannessie' klikt en dan op 'vrienden', lees je

hannesie heeft nog geen vrienden gemaakt

Als je zo tekeer gaat tegen je mede-forumleden dan zal dat ook niet snel gebeuren! ;)

Geintje!!!

Sorry, kon het niet laten. :oops:

Ben toch benieuwd wie Hannessie is, fascinerende figuur. :yes:

Misschien ontmoeten we elkaar nog wel eens . . . :)

jan.

Zo,en nu weer voor de zoveelste keer terug :ontopic:

Ralf,
Hier een paar foto'tjes van de Blackburn Monoplane uit 1912!
full

full
.

Je kan hierop ook kan zien dat de cockpit eenvoudiger is wat appendages die erin zitten!
De besturingsmechanica voor de roeren is wel hetzelfde!

Mvgr Hans

Laatst bewerkt door een moderator:
Ben toch benieuwd wie Hannessie is, fascinerende figuur. :yes:
Misschien ontmoeten we elkaar nog wel eens . . . :)
jan.

:offtopic:
@Jan.

Hans is een hele geschikte peer, modelbouwer en vlieger in hart en nieren, zeer behulpzaam.
Net als jij eigenlijk en Ron ook, ben Ron maar 1X tegen gekomen en gesproken, goede indruk van hem, maar dat is tevens de grote makke van zo'n forum, schriftelijk gaat het vaak moeilijk en wanneer je elkaar persoonlijk ontmoet is er gewoon modelbouwcontact zeg maar.
Nu komen jij en Ron op dit forum vrij snel over als een paar school meesters, probeer daar eens rekening mee te houden.

:ontopic:

We zijn lekker met de hobby bezig toch?

Hans misschien een idee om het op de orginele manier doen met een messing, alu of carbon buis 6mm naar de tips en dan direct met servo's laten torderen, yust my two cents.

Hans, wanneer proefvliegen op MVE?

Groet Ger.

:offtopic:

Nu komen jij en Ron vrij snel over als een paar school meesters, probeer daar eens rekening mee te houden.

Ik ben schoolmeester (soort van). ;)

Zal proberen er rekening mee te houden.

(Verwacht er niet te veel van . . . :nooo: )

:ontopic:

Lekker weer! :D

Mooi vliegweer! :p

jan.

Ger,
bedankt voor de ondersteuning!

Ben ook vandaag weer druk bezig ondanks het mooie weer maar ja wat moet gebeuren moet gebeuren dus dus het bouwen gaat door i.p.v vliegen!

Ik wil het voor 11 mei klaar hebben want dan wil ik eigenlijk bij onze oosterburen gaan vliegen net over de grens in het Plaatsje VREDEN(Ralf heeft daar wat over geschreven).

Als alles mee zit dan zou ik eigenlijk over 2 weken ermee willen proefvliegen maar daar bericht ik je nog wel even over!

Moet gewoon gaan lukken en dan wordt het veel plezier hebben met het vliegen van dit kistje want d.m.v de wingwarping kan je lekker volgas slippend de bochten maken wat een fassinerende ervaring is!

Ik hou je op de hoogte!

Mvgr Hans

Ralf,
bedankt voor de info alleen gaat het wat jouw info betreft over het twee persoons en niet over het één persoons vliegtuig!
De één persoons heeft een andere cockpit en de katrol voor de kabel zit niet in het frame maar naast het frame aan de binnenkant gemonteerd!

Ton,
Dit kistje is makkelijk met het richtingsroer te vliegen en werd in die tijd ook op het richtingsroer gevlogen!
De wingwarping werd alleen gebruikt om het kistje stabiel (dus vlak)te houden en zo nodig mee te helpen met sturen(een beetje helling naar links of naar rechts te veroorzaken).

In de meeste gevallen werd er d.m.v de wingwarping in de bochten tegengestuurd om het kistje zo vlak mogenlijk te houden!

Het was zelfs zo dat er situatie's waren dat de piloot zelf ook mee moest helpen om naar links of naar rechts te hellen buiten de romp omdat het schelluw trekken van de vleugel niet genoeg was om de kist zo vlak mogenlijk te houden

Dit was vroeger de manier van sturen omdat deze kistjes een hele lage snelheid hadden en als de hellingshoek van de bocht te groot werd vielen ze eigenlijk gewoon uit de lucht m.a.w de lift van de vleugel werd drastisch gereduceerd door teveel helling naar links of naar recht.

Mvgr Hans

er werd ook gedacht dat het hellen van een vliegtuig gevaarlijk was
het werd wel gedaan maar dat werd vaak afgedaan als waaghalserij
later bleek dat juist het vlak houden gevaarlijker was omdat je zo makelijker in een vrille kon vallen

je bent goed bezich met de vleugols man

Back