Winkelbesprekingen

Als moderator in de (korte!!!) tijd dat winkelbesprekingen wél waren toegestaan kan ik daar het volgende over zeggen:

Nog nooit hebben de mods het zo druk gehad als in die tijd.
De bakken stront vlogen je om de oren. Winkelpersoneel waarvan ik weet dat ze uiterst betrouwbaar en vakkundig zijn, werden als louche onderwereldfiguren, die niets van de materie weten, weggezet.
"Oplichters" was het meest vriendelijke woord, de rest zal ik hier maar niet noemen.
Ja, een forum zou een bijdrage kunnen leveren om mensen te behoeden om in de val van oplichting te trappen. MITS diezelfde mensen niet via een forum hun gram gaan halen over een winkel die niet exact naar hun pijpen danst.

En dat gebeurde. Mensen hadden "elders" een artikel gekocht, kwamen bij een modelbouwshop klagen dat het ding het niet deed, kregen 0 op request en begonnen op het forum te mauwen. "Geen service", "Dozenschuivers, maar verstand hebben ze niet!"
Nee, logisch... als jij bij A een produkt koopt, moet je niet bij B komen om "garantie", maar dan moet je bij A zijn...

Dáárom zijn winkelbesprekingen hier niet toegestaan. Elke vorm van winkelbespreking die ik signaleer, meld ik ook onmiddellijk aan de moderators. In de kiem smoren.

Dit is een technisch forum. Als je op dit forum iets wilt schrijven zul je je moeten conformeren aan de regels. Daar is verd*md lang en bijzonder goed over nagedacht. Als jij die regels wilt breken, kun je twee dingen doen:
1) een waarschuwing van de moderatoren accepteren
2) een waarschuwing niét accepteren, eieren voor je geld kiezen en opbokken.
En ja, dat schrijf ik bewust keihard.
Gewoon wegwezen. Je hebt hier dan niets, maar dan ook niets te zoeken.

Problemen met winkels moet je niet hier oplossen, maar in de winkel zelf.

......eieren voor je geld kiezen en opbokken.
En ja, dat schrijf ik bewust keihard.
Gewoon wegwezen. Je hebt hier dan niets, maar dan ook niets te zoeken.
.....

Zo jammer dat je op zo'n toon reageert in een verder toch redelijke discussie.
Ik wil het niet op de man spelen, maar is het zo dat er een trend is om op deze wijze te reageren?

Trend? Nee. Maar om de paar maanden zijn er lieden die deze discussie weer op moeten rakelen of bewust de forumvoorwaarden opzij te schuiven en tóch een winkelbespreking aanslingeren.
Dit in plaats van de forumvoorwaarden gewoon te accepteren of de zoekfunctie eens te gebruiken en te zoeken naar "winkelbesprekingen" en daar hun conclusies uit te trekken.
Ik heb daar geen goed woord voor over. Reden? Een aantal van die lieden doen dit zeer bewust cq. hebben dit zeer bewust gedaan om stemming te kweken. Stemming tegen (een aantal leden van) het moderatorteam.
Stemming kweken tegen een winkel waar ze hun neus gestoten hebben.
Op het moment dat een winkelbespreking gesloten werd, gingen er onmiddellijk een aantal zeer onplezierige mails uit richting de bewuste moderator, en geloof me, daar word je niet vrolijk van.

Persoonlijk heb ik het meerdere keren meegemaakt, tot en met een regelrechte dreigmail aan mijn adres gericht dat betrokkene mij wel eens op zou komen zoeken. Dat was in Mei 2010.
Ik heb figuursma overigens hartelijk welkom geheten op mijn toemalige locatie: het stadje Travnik in Bosnië waar ik toen als uitgezonden militair verbleef. Daarna bleef het stil.

Vreemd hé, dat ik "op deze toon" reageer in een discussie?
Nogmaals: als iemand zich belazerd voelt door een winkelier/webshop/particulier-op-internet moet hij dáár verhaal gaan halen. Of bij Kassa, de consumentenbond, Opgelicht.nl of wat voor programma dan ook. Die zijn daarvoor, kunnen hoor-wederhoor toepassen en betrokken zwendelaar véél beter aan de kaak stellen dan Modelbouwforum.nl.

Last but not least: ik denk dat Robert er juridisch gezien heel goed aan doet om op het forum geen ruimte te bieden voor winkelbesprekingen.
In het ernstigste geval zou een winkelier/winkelketen het forum kunnen aanklagen omdat het een vrijplaats is geworden voor laster en smaad.
Gaan we dát willen? Dan kunnen we dit forum per onmiddellijke ingang sluiten. Denk daar maar eens over na.

Winkeliers hebben al genoeg klanten die om het minste geringste belazerd voelen.
Geef ze de vrijheid om hun gal te spuien op een forum en ze zullen die mogelijkheid met beiden handen aannemen. Want klagen doen we nu eenmaal graag. Ik ben het eens dat oplichters moeten worden aangepakt, maar om de verdachte winkels hier te etaleren ? niet doen.

Volgens mij begon het topic over oplichting.
Na betalen geen levering.
Dat is volgens mij geen winkel bespreking.

verstuurd met mijn smartphone

Aardige "nederlandse" oplossing, Bertus.

Iemand heeft een (volgens hem) slecht produkt geleverd gekregen.
Ik noem maar eens een voorbeeld: een lipo.
Wat is "slecht"?
Nou, dat de lipo het na 9 maanden niet meer doet, bijvoorbeeld.
Dat is toch een duidelijk geval van oplichting?
Die winkelier moet hangen! Met pek en veren overladen hier publiekelijk te schande worden gezet. En m'n geld terug! Desnoods door tussenkomst van een advocaat.

Kortom: Waar ligt de grens? Wat zijn de normen? Waar ga je het aan toetsen?Bijzonder vaag vast te stellen.

Dus is de enige oplossing: géén winkelbesprekingen.
(en als mensen die relatief nieuw zijn op het forum (zoals TS) voordat ze een vraag hierover neerzetten, eens goed de forumregels doorlezen, weten ze meteen waarom en hoeven ze de vraag niet meer te stellen.)

:teacher: De ervaring uit het verleden is - in dit geval - de garantie voor de toekomst: als winkelbesprekingen (in welke vorm dan ook) weer worden toegestaan, krijg je dezelfde ellende met moddersmijten opnieuw.

Het beheer heeft ooit bepaald, dat winkelbesprekingen niet meer zijn toegestaan. De moderatoren handhaven dit. Als gebruikers moeten wij ons daar niet alleen bij neerleggen, maar m.i. ook begrijpen waarom deze forumregel niet wordt gewijzigd.

Maar mijn overtuiging is dat iedereen die te goede trouw handelt gebaat is bij een zo open mogelijke communicatie. Niet met de gemakkelijkste.

Hier zit 'm nu juist de kneep. Ooit heeft een Duitse fabrikant de slogan gevoerd "Modellbauer sind nette Leute". Oftewel: modelbouwers zijn aardige mensen. Dat is juist, maar geldt helaas alleen voor de meesten. Er lopen echter ook een aantal boomvruchten rond en als je die de kans geeft krijg je geen winkelbesprekingen, maar winkelafbrandingen.

In de tijd, dat ik me bij het forum aanmeldde waren de winkel'besprekingen' op een dieptepunt. Om deze reden durfde ik mij niet eens onder mijn eigen naam aan te melden omdat ik bang was, dat mij het zelfde lot zou treffen. Door velen werd er best wel redelijk gediscussiëerd, maar mijnheer x, die om één of andere reden problemen had met modelbouwwinkel y moest dan steeds weer komen vertellen, dat winkel y een ballentent was, volstrekt ondeskundig, te duur, klantonvriendelijk en noem maar op. Of dit in het desbetreffende draadje toepasselijk was of niet maakte niet uit. Als je er als forumgebruiker wat van zei kon je ruzie krijgen en dat is me dus ook een paar keer gelukt. Als nasmaak van zo'n draadje had je altijd, dat er eigenlijk alleen weer eens met modder was gesmeten, dat zoiets niemand echt informeert en niet op een forum thuishoort. Kortom, ook al werd er door velen in alle redelijkheid gediscussiëerd, dit werd verknoeid door het ongenuanceerd moddersmijten van enkelingen.

Uiteindelijk heeft Robert er na het zoveelste moddersmijten, gevolgd door een ruziepartij 's nachts in bed op z'n laptop de steker uit de rubriek 'winkelbesprekingen' getrokken en nota bene ook nog aan enkelen z'n excuses aangeboden, dat het weer eens uit de hand was gelopen. Van zoiets wil het beheer uiteraard geen herhaling, maar dat moeten wij als gebruikers m.i. ook niet willen. Je weet namelijk van tevoren, dat er altijd lieden zijn, die de weelde van een vrije discussie over modelbouwwinkels niet aankunnen. Er is dan maar één remedie: zulke discussies niet toestaan.

Bij zoiets als oplichterij zou je denken, dat het gewenst is, dat dit wordt gemeld, maar hoe stel je eigenlijk vast of zo'n melding wel klopt? Misschien is het wel weer mijnheer x, die zo graag winkel y zwart wil maken?

Laat ik even een ding duidelijk maken, en dat is dat ik NOOIT een stemming heb proberen te kweken. Ik probeerde gewoon een topic aan te maken om te BESPREKEN wat jullie gedachten hier over waren. gewoon een reactie als: Ik ben het daar niet mee eens want.... of Ik ben het daar mee eens want...

En mijn bedoeling is al helemaal niet om winkeliers zwart te maken ofzo. Gewoon een waarschuwing.
Het zou toch te gek voor woorden zijn als je iets wilt kopen, je betaalt netjes jou 250 euro maar je krijgt niks geleverd. (NIKS GELEVERD!!!) (als je het product in ontvangst hebt mogen nemen, en er scheelt dan iets aan. Dan moet je dat met de winkelier uitvogelen)

Bertus....
Rc Metal ik snap je volledig.
Maar zoals hierboven aangegeven is het lastig na te gaan of iemand zijn verhaal klopt.
Precies. En gebleken is dat het verhaal vaak NIET klopte, waar dan een ellenlange stroom ellende uit voort kwam.
Jouw opmerking:
Het is in Nederland zo dat we graag polderen, dus een dader beschermen en het slachtoffer de mond snoeren.
raakt naar mijn idee dan ook kant noch wal.

De regel "geen winkelbesprekingen" is er gekomen nadat gebleken was dat sommige mensen winkeliers kapot probeerden te maken. En die mensen (de daders dus!!!) hebben nu geen ruimte meer op dit forum.

Het zou toch te gek voor woorden zijn als je iets wilt kopen, je betaalt netjes jou 250 euro maar je krijgt niks geleverd. (NIKS GELEVERD!!!) (als je het product in ontvangst hebt mogen nemen, en er scheelt dan iets aan. Dan moet je dat met de winkelier uitvogelen)

Je hebt helemaal gelijk.
Dat is te gek voor woorden, 250 euro betalen en niks ervoor retour krijgen.
En bij wie moet je dan zijn? Precies. Bij de leverancier. Dáár moet je het mee uitvechten. Ook als je een duidelijk ondeugdelijk produkt hebt gekocht.
Bij de winkelier heb je een veel grotere kans dat je je geld retour krijgt of een deugdelijk produkt mee krijgt.

Bertus zei:
Het is in Nederland zo dat we graag polderen, dus een dader beschermen en het slachtoffer de mond snoeren.
Maar daar kunnen we Robert de schuld niet van geven want hij kan niet anders.
Bertus, je moet de betekenis van het woord "polderen" eens opzoeken in het woordenboek, want de essentie begrijp je volgens mij niet.

En als jij denkt dat op dit forum de "daders" (lees: winkeliers of handelaren) de hand bover het hoofd wordt gehouden: ik kan je uit zo'n 7 jaar moderator-ervaring vertellen dat dit NIET het geval is.

Als jij dergelijke grove beschuldigingen wilt uiten aan het mod-team of Robert: maak ze maar eens hard. Met naam en toenaam graag. Er is zelfs een winkelier jarenlang lid geweest van het mod-team. Als er ergens iets over een andere winkelier werd besproken, kreeg een van de andere mods steevast een mailtje: "Kun jij dit topic afhandelen, want het gaat over een collega van mij."
Hoezo integer?

En als laatste: Robert kán best anders hoor... Hij is nog steeds eigenaar van deze toko. Hij wíl het gewoon niet. Gelukkig maar.

Bert, wij kennen elkaar langer dan vandaag.
Als iedereen jouw moraal erop nahield, zag de wereld er een stuk beter uit, dat weet ik zeker.

Helaas is dat niet zo. Er zijn (te) veel lieden die hun ongelijk niet kunnen verkroppen en gaan vuilbekken. Aan iedereen die het maar horen en lezen wil, vertellen ze wat een **** shop daar in (vul maar een adres in) zit, en wat voor nitwits achter de toonbank staan.
Als je dat soort lui ook maar een vingerkootje geeft, rukken ze beide poten uit je schouderbladen.
En wat krijg je dan? Precies, dan zijn we terug in de 16e eeuw: een volksgericht. Zonder brandstapel, pek en veren, maar eentje die een stuk meer impact heeft: een volksgericht via Internet.

En als jij de bewuste winkelier bent: bewijs jij maar dat je een fatsoenlijke zaak runt en de klant in kwestie een chronische zeurpiet. Gaat je niet lukken...

Gevolg: wéér een modelbouwshop die minder klanten krijgt. En er waren al zo veel naar de filistijnen gegaan de laatste jaren...

Op een ander forum worden met enige regelmaat "winkels" of gelijkaardige zaken besproken.
Zelden of nooit dat zoiets uit de hand loopt.
Er is bijval, weerspraak en vaak hoor en wederhoor.
Er zal vast gemodereerd worden, maar dat is heel heel zelden.
Zo zelden dat ik niet eens weet wie de moderators zijn.
Het is een ook een echt technisch forum, wel met een veel hoger gemeenschapsgevoel dan het huidige MBF.
En ook wel een heel ander publiek.

Een recent/actief voorbeeld hoe het er daar aan toe gaat:
Wiggers verzekering
Geeft eigenlijk goed weer wat ik bedoel en hoe het behoort te werken.

Ja wat is netjes? Nergens wordt er iemand voor rotte vis uitgemaakt.
Iemand is ergens over gefrustreerd geraakt en begint te miepen, tot zover niets nieuws.
Hoe de "gemeenschap" daarmee omgaat, dat is het verschil.

Tuurlijk moet de "tegenpartij" in de gelegeheid gesteld worden om deel te nemen aan de discussie. Juist!

En je moet natuurlijk wel het hele draadje lezen om het volgen. ;)

Maar kort gezegd:
Iemand wordt geconfronteerd met een "zomaar" onaangekondigde en/of toegelichte verhoging van zijn Landrover-verzekering.

Die begint daarover te piepen. Op zich niet zo gek, dus hij krijgt bijval.
De beklaagde partij (welke nooit zichtbaar actief is op het forum) neemt de moeite hierop te reageren en de zaak toe te lichten. Ja zelfs te willen erkennen dat er mogelijk iets onbedoeld in de communicatie, mis zou kunnen zijn gegaan en waarom.
De beklaagde heeft in de gemeenschap een zeer fatsoenlijke reputatie opgebouwd en krijgt waardering voor de reactie en algehele bijval.
De klagende klagende partij stelt langzaam zijn visie bij en de beklaagde partij komt hier alleen maar nog sterker uit als daarvoor.

Moet de "winkelier" dat doen? Nee natuurlijk niet, dat moet iedereen zelf weten. Maar het kan wel onderscheidend uitpakken.
En zo ook in dit draadje.

Maar de andere kant op werkt het daar ook.
Als er echt iets aan de hand is is het oordeel net zo hard.

Mogelijk is het wereldje wat kleiner, minder divers en met veel meer inside informatie/kennis en daarmee veel overzichtelijker dan de wereld van modelbouw.
Wat ook wel een verschil kan uitmaken, is dat ze inmiddels allemaal een rijbewijs hebben, en dus ook hebben kunnen halen. ;)

Ik begrijp natuurlijk ook wel waarom robert het niet wil. Ik heb alleen een andere visie daarop.
En vanzelfsprekend bedoel ik daarmee niet dat het forum ongelimiteerd gebruikt moet worden om kwaad kunnen te spreken. Maar ik neem aan dat dat ook wel duidelijk is.

Back