Winter in aantocht ,ski's

serge pot

Forum veteraan
Aangezien winter toch wel komt en misschien de sneeuw ook wel .
Ik ben dus wat voorbeeldjes aan het bekijken geweest en werd niet tevreden gesteld met het aanbod . Bijna alle ski varianten liggen met het drukpunt buiten het centrale punt waardoor de ski dus niet neutraal belast wordt ,maar in mijn ogen dan met de punt of achterzijde dieper in de sneeuw gedrukt wordt . Daar was ik het dus niet mee eens .
Dan zelf aan de slag voor een piper van 230cm span .De maten heb ik grofweg op het oog geschat wat goed moet zijn .draagvlak is dus 350x59mm.

Eerst wat op papier gezet voor een grof idee . Steunpunt dus in het midden van het draagvlak.

De steunen zijn van 9mm populieren en de glijders van 3mm populieren .
De steunen hebben de nerf in de lengte richting(merendeels ). en de glijders over dwars dus.

Alles is verlijmd met bruislijm . Scharnier stukken worden uit printplaat gehaald .

Onderzijde is voorzien van 25grams mat met lamineer epoxy en wat glasgruis/stof. En ligt nu dus in de oven op 50 graden te drogen .Hierdoor dringt de epoxy dus beter door in het hout .

Als je de ski's min of meer in het centrale punt laat scharnieren zullen ze tijdens de vlucht waarschijnlijk door de vliegwind met de neus naar beneden klappen. En da's lastig vliegen, maar nog lastiger landen. Ik zou het ophangpunt naar voren brengen, en zonodig draadjes aanbrengen om het doorhangen te beperken.

Max.

ik laat ze in het midden en ballanceer ze met gewichtjes . Door het scharnierpunt in het midden te houden blijft de last ook gelijk verdeeld . Tevens plaats ik nog veertjes .

Balanceren met gewichtjes? Dat wordt spannend als je ermee gaat vliegen, volgens mij gaan ze alle kanten op in de lucht. Normaliter worden de ski''s met een veertje of met een spanlijntje en elastiek op zijn plek gehouden.

Vaak worden de ski's trouwens te klein gemaakt. Gaat op zich op wat hardere/aangevroren sneeuw. Maar in de poedersneeuw zakken ze volledig weg. Ik heb destijds ook wat rondgezocht en wat op mij het beste overkwam was een advies dat de ski's 60a80% van de romplengte horen te zijn. Het oppervlak was ook gespecificeerd maar dat staat me niet zo meer bij.

Op mijn Ibis heb ik dat advies min-of-meer opgevolgd (ietsje korter maar breder) en dat gaat perfect. Zelfs in de zachtste sneeuw gaan de starts en landingen moeiteloos. Hier een foto'tje:

Grotefoto-VVFL8MEW.jpg

Dat glasweefsel op de onderkant is een goed idee trouwens. Ik had er eerst even snel een spuitbuslakje opgespoten, onder het motto zo vaak vlieg ik er niet mee. Maar dat sleet op de wat aangevroren sneeuw enorm snel weg. Nu zit er spanlak op, dat ging al stukken beter. Epoxy,weefsel en glasgruis zijn natuurlijk helemaal ideaal..

Groetjes,
Gerben

Wat ik bij die van mij ook heb gedaan is de uitslag beperken tot het punt dat het staartwiel op de grond staat en het punt dat de vleugel zo horizontaal staat dat hij eigenlijk geen lift meer geeft. Dit komt dan ongeveer overeen met de positie van het vliegtuig als je volgas over de startbaan rijdt, maar hem met "down" aan het rijden houdt.

Ik was nl bang dat als die grote flappen plotseling helemaal omhoog of omlaag klappen, dat ik dan weinig meer te zeggen heb met mijn roertjes.

Vie veertjes lijkem me erg klein. Ik vermoed dat je ski's direct omgeblazen worden en tegen je landingsgestel klappen. Er komen toch behoorlijke aerodynamische krachten op zo'n ski. Haal er maar eens een los en houdt hem uit je autoraam bij 70-90kmh (dat vliegt je Piper zeker), dan voel je wat ik bedoel...

Waarom span je geen lijntje van je landingsgestel naar de achterkant van de ski, en een elastiek naar de voorkant?

Gerben

Ik heb bij mijn skies (balsa doosconstructie met glasweefsel aan de onderzijde) het draaipunt op 60% van de voorzijde geplaatst.
In zachte poedersneeuw blijven de punten dan makkelijker boven de sneeuw.
de scharnieren hebben maar een vrije slag van ongeveer 20 graden, en een staafje verenstaal houd de skies recht.
full

Heb inderdaad de veer wel van 1,5 mm naar 2 mm verzwaard omdat de wind de skies met de punt omlaag wilde drukken.
(het draaipunt wat minder ver naar achteren was denk ik beter geweest)

Succes Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Het blijkt dus dat er geen vast gegeven voor staat zoals bij drijvers wel het geval is .
Bij ski's vind je diverse maatvoeringen en bevestigings methodes .
Het blijkt dat als je het goed vind ogen het ook wel aardig klopt (binnen de bekende technische duidelijkheden ).

Back