Winterprogramma voor lipolader: gebruik LIFe stand voor Lipo?

Ik heb een eenvoudige lader die voor Lipo's geschikt is. De Robbe 8564 power pak UNI 7EQ.

Daar zit volgens mij geen speciale "opslagprogramma" wat de Lipo's tot iets tussen 3.4 en 3.8 V zou laden.

Echter dit vond ik op de Conrad site: het lijkt te suggereren dat ik van de uitgangen 1 en 2 die voor Lipo of voor LiFe zijn, de schakelaar op LiFE kan zetten en dan de LIPOs op een soort opslagspanning kan brengen.
Kan hier echter in de manual niets over terugvinden.

Is dit een goede procedure?

Uitvoering

2 uitgangen met automatische uitschakeling (CC-CV) voor Li-poly en LiFe accu's. Deze beide uitgangen zijn bovendien voorzien van een equalizer die de accu's tijdens het opladen optimaal uitbalanceert

Winterprogramma voor Li-poly accu's (oplaadmodus LiFe)
Uitgebreide beveiligingsopties (beveiliging tegen kortsluiting, verkeerde polariteit en verkeerde aansluiting)
Hoge laadstroom zorgt voor korte oplaadtijden.

Technisch gezien zou het kunnen maar ik zou het alleen doen als ik er met m'n neus op zou zitten om de zaak goed in de gaten te houden. Deze instelling is hier niet voor bedoeld.
En er is nog een "probleem". Voor zo ver ik weet wordt de balancer in de LiFePo stand niet gebruikt. Maar daar kan ik me in vergissen hoor!
Houd bij het laden goed in de gaten dat de cel spanning netjes en rustig oploopt en ergens tussen de 3,6V en 3,9V wordt. Dat is volgens "de geleerden" de beste spanning om een LiPo bij te bewaren.

Als je de accu's langer dan een maand of drie a vier niet gebruikt controleer de spanning dan een keer. De spanning mag bij een onbelaste LiPo niet onder de 3,4V komen. Indien nodig weer bijladen zo ongeveer 3,7V. Een goede LiPo accu zal in een maand of drie niet zo ver ontladen dat het gevaarlijk wordt maar een keer controleren kan nooit kwaad. Als de accu wel een keer te ver zakt en je hebt het niet gecontroleerd sla je jezelf voor je kop. ;)

Back