Winterproject Spit MK IX

Hallo Bouwers,

Vandaag ben ik tegen een leuk bouwproject gelopen:p.
Het betreft de Spitfire MK IX van TF Gold edition schaal 1/7.

Het geheel zit nog in de doos en zelfs de cockpit en robart retracts zijn er bijgeleverd.

Nu is het de bedoeling dat dit tot een vliegend model samengebouwd moet worden, zal wel gelijk vertellen dat dit mijn eerste bouwkit is dus zal wel tegen de nodige problemen lopen.

De tekening is heel duidelijk en zal deze volgende week even laten kopiëren alleen jammer dat de beschrijving in het engels is:rolleyes: maar met wat extra inspanning zal dat wel lukken en anders kan ik misschien nog het e.e.a. vragen als ik er niet uit kom.

Volgende week maar een plek hier in het huis gaan zoeken waar ik kan gaan bouwen en een geschikte onder plaat gaan halen waar zoals ik in de meeste verslagen gelezen heb de materialen vast kan pinnen op het werk plank.

Zal proberen er een levendig verslag van te maken met hopelijk veel foto's.

mvgr,
Marcel

Welkom Marcel,
laat maar komen hoor dat verslag, enne niet aarzelen om iets te vragen, we antwoorden graag (daar is dit forum tenslotte voor bedoeld !)
Succes!, we volgen je!

gr.

Frank

Ja maar eerst even wat ruimte gaan creëren kan wel in mijn werkplaatsje gaan bouwen maar ben nu al bijna nooit thuis dus het gezin wil mij ook wel eens zien.

Heb al met moeders de vrouw er over gehad en denk dat ik in onze slaapkamer de tafel waar mijn spullen voor het vliegen op staan zoals lader startkist enz maar om ga bouwen tot werktafel.

Wilde eerst een stuk van de woonkamer inpikken maar toen ik de inhoud van de doos aan het controleren was, stuiten ik al op het eerst probleem.

TIP;
GA GEEN BOUWPROJECT BEGINNEN MET EEN AANTAL KATTEN OM JE HEEN. AL DIE KLEINE DINGETJES OP TAFEL IS VEEL TE LEUK SPEELGOED VINDEN ZE.

Hee Marcel,

Kom maar op met de foto`s etc. ben zeer benieuwd en ga het ook zeker volgen :yes:

Succes alvast.

U vraagt wij draaien,

Hier wat foto's

DSC02058.jpg

De doos

DSC02059.jpg

De inhoud

DSC02060.jpg

De retracts

In hoeveel tijd is een kist als deze te bouwen eigenlijk?

Succes!

Succes!

Iemand met a .o .w zal dat waarschijnlijk in zeer korte tijd kunnen denk ik.:worship:
Iemand die nog volop in de running is duurd het wat langer :(
Maar beide wel in tweemaal de helft hoor:(
mvg
Frederik:D:D

Hangt een beetje van diverse factoren af vrees ik, onder andere hoe schaal wil de bouwer dat toestel nu eigenlijk bouwen? Als je alle toeters en bellen van een echte spit wil schaal nabouwen dan ben je maanden zoet en kom je de eerste 6 maanden je bouwhok niet uit.

Het hangt ook van de ervaring van de bouwer af en de tijd die hij kan vrijmaken per dag om aan het toestel te peuteren.

Stevo

Zal jullie alvast verklappen dat ik totaal geen bouw ervaring heb:rolleyes:, alleen de reparaties die ik aan mijn trainer heb moeten doen.

En de tijd die ik vrij heb om te bouwen zal naar alle waarschijnlijkheid 1 avond in de week zijn, of het moet geen weer zijn om in het weekeind te vliegen.

Maar zoals de kop al zegt het is een winter project:idea:, dus ik hoop hem toch wel tegen de zomer van volgend jaar zijn eerste vlucht te laten maken.

Maar nu is het mooi weer dus ben alles al aan het verzamelen, inladen en naar het veld toe:p.

mvgr,
Marcel

Mja kijk naar mijn P51, duurt wel extreem lang hoor, door de jaren heen gereedschap verzameld dus het is elke keer met verjaardag, kerst en vaderdag bedelen om financien voor die kist... Als je regelmatig bouwt dan kom je een heel eind. Maar zoals je zegt, je bent er bijna nooit en het gezin vraagt ook tijd.. Volgende zomer lijkt mij niet maja als je 3 mndn fulltime bouwt lukt het wel..

Maar zoals je zegt, je bent er bijna nooit en het gezin vraagt ook tijd..
Ahh gelukkig er zijn nog lotgenoten.
Als je sommigen hier soms bezig ziet, denk ik dat ik iets fout doe :mrgreen:

Leuk als eerste kist een Spit, dapper maar heel mooi.

Ik lees met je mee.

b

Je hebt in principe alle hardware op de motor na dus je zou op zich wel door kunnen bouwen...
Ik ben er nog niet over uit wat ik hierna ga bouwen (maak eerst die P51 maar af hoor ik sommige en "het stemmetje in mn hoofd" zeggen).. Ik twijfel tussen die Bryan Taylor Me109E(mil), de MeisterScale Me109G(ustav) of deze MkIX. Wat ik jammer vind is dat TF geen Me109 heeft anders had ik die zeker gekocht hierna. Me109's zie je zowiezo vrij weinig.. Ik vind het meer dan andere toestelen de eeuwige vijand van de Spitfire. Meestal gelijk qua prestaties dus is het vaak de beste piloot die er het meeste uit haalt.. Ja, over die 2 kan ik de hele dag dromen...

Inderdaad als ik sommige verslagen lees en zie hoe rap ze bouwen neem ik mijn petje er voor af.

Ik zal waarschijnlijk nog een project tussen door gaan doen, om een opvolger van de bovendekker trainer te gaan bouwen, zal waarschijnlijk een 4* gaan worden maar ben er nog niet uit.

Was nl al van plan om als winter project een 4* 120 te gaan bouwen, maar dit plan is qua finacien even in de koelkast gegaan.

Deze kist word wel met alle opties gebouwd ook de flaps enz moeten er op komen.
Ben ook al aan het zoeken naar een kleuren schema want ook de Nederlanders hebben met deze kisten in WO II gevlogen dus zal denk ik de H-1 gaan worden.
Kan ik op Soeterberg gaan spieken en foto's maken als het zover is.

Eerst maar eens gaan bouwen toch???

Een 4Star is echt vet je, heb er ook 1. Misschien gewoon ARF nemen? Dan kan je al je bouw-energie in de Spit steken.

Ja bij ons vliegt er ook een een 40, maar ARF ja wat moet ik zeggen is wel makkelijk en weinig werk.

Maar als ik het allemaal zo lees is een SIG zeer makkelijk en snel te bouwen, dus zal er een worden waar ik alle hardware van mijn trainer zo over kan zetten ( moet nu een beetje op de pegeltjes letten).

Ja bij ons vliegt er ook een een 40, maar ARF ja wat moet ik zeggen is wel makkelijk en weinig werk.

Maar als ik het allemaal zo lees is een SIG zeer makkelijk en snel te bouwen, dus zal er een worden waar ik alle hardware van mijn trainer zo over kan zetten ( moet nu een beetje op de pegeltjes letten).[/quote]

ps energie genoeg alleen aan tijd ontbreekt het soms een heel groot beetje:schrik:

Hoi Marcel,

Gefeliciteerd met de aanschaf van je Spit.
Begrijp dat het je eerste kit is, gelukkig heeft Top Flite er een goed manual bij gedaan dus het is wel te doen.
Er is ook veel op andere fora van deze kit te vinden bv. RCuniverse en RCscalebuilder.
Ben zelf nu dik 2 jaar (niet iedere dag hoor) met deze kit bezig zit inmiddels in de afbouwfase van pannellijntjes e.d.
Een serie foto's schieten op Soesterberg is een goed iedee, had dat zelf eertijds ook gedaan.
Heb je vragen gewoon stellen.
Succes met de bouw.

Gr. Ronald

Is vlieg klaar volgend jaar zomer een te groot doel voor een onervaren bouwer??
Is in ieder geval een mooi streven en tegen die tijd zeg je dat je het jaar daar weer op bedoelde ;-)

Is een van de mogelijkheden, maar ga gewoon mijn uiterste best doen om dit voor elkaar te krijgen (zonder afraffelen natuurlijk).

Back