Winterproject Spit MK IX

Vandaag de tekeningen laten kopiëren een extra kopietje van de stabilo en staartstuk laten maken op een verlengde A2 zodat ik niet alles gelijk klein hoef te knippen.

Nu maar gaan bouwen

Kon het niet laten, even een stukje van mijn bureau vrijgemaakt (eerst gecontroleerd of deze vlak was) gips plaat 600X600 van zolder gehaald (reserve voor mijn badkamerplafond) tekening erop en puzzelen maar:D.

Valt nog niet mee de juiste onderdelen bij elkaar te zoeken maar het is gelukt

DSC02061-1.jpg

DSC02064.jpg

Ik weet het het is een klein bureautje, maar groot genoeg voor de stabilo en de staart te gaan maken.

de rest zal ik op de zaak moeten gaan doe daar heb ik een iets grotere werkbank.

Uitlijnen goed lezen en lijmen maar :-P

DSC02062.jpg

Alle stukjes bij elkaar gezocht.

DSC02065.jpg

Het eerste gedeelte is gelijmd.

volgende keer het indekken van het bovendeel van de stabilo

mvgr
Marcel

Help

Nu heb ik de achterlijst van de stabilo op zijn plaats gelijmd zoals omschreven in het midden van rib 6, maar nu zijn de andere ribben hoger dan die van rib 6:confused:.
moet ik de achterlijst nu op maat schuren zodat alle ribben gelijk aan de achterlijst komen??

want als ik nu de skin aan ga brengen komt er ruimte tussen de ribben 4; 5; en 6:confused:.

ik hoor het wel.

mvgr,
Marcel

Ik weet niet wat je bedoeld met ruimte tussen 4,5,6 maar volgens mij hebben niet al je voetjes contact gemaakt met het werkbord...Misschien moet je eerst de buitenste ribben goed op hun plek lijmen en daarna de rest ertussen goed op zn plek..

Gary,

ik bedoel dat de ribben in het midden S1 t/m S3 aan weerskanten gelijk zijn met de Stab TE en de ribben S4 t/m S6 steeds smaller worden.

in de omschrijving staat dat ik de TE in het center van rib S6 moest lijmen.

DSC02069.jpg

zo heb ik ze dus vast gezet aan weerskanten.

DSC02072.jpg

foto uit de omschrijving

alle JIG TABS zaten vlak op de plaat en de plaat heb ik gecontroleerd of deze recht was en dat is tie

de stab loopt niet iets rond ??

ik hoor het wel.

mvgr
Marcel

de TE is ook recht want de ribben S1 t/m S3 zitten zowel aan de boven- als onderzijde gelijk met de TE

Hoi Marcel,

Volgens mij gaat het goed. :thumbsup:
Zo te zien zit de TE van het stabilo netjes in de midden van de ribjes.
De hoogte van het profiel van het stabilo wordt kleiner naar tip toe, het latje van de TE blijft echter even hoog, deze overmaat moet weggeschaaft/geschuurd worden bij punt 10 op blz 11.
"Trim the top of the stab TE so it is even with te tops of the ribs"
Hieroverheen gaat dan later de indekking.
Voor het indekken haal ik altijd voorzichtig een schuurlatje dwars over ribjes heen zodat alles strookt en kleine verschilletjes weg geschuurd worden. hierdoor heeft de indekking optimaal contact met de ribben.
Voor het vastzetten van de indekking vindt ik witte houtlijm het makkelijkst werken.
Succes, Gr.
Ronald

Bedankt Ronald, was al ban dat ik nu al de fout in ging :hammer: heb nu wel door eerst verder lezen en goed kijken.

Ik weet dat er in het begin van de handleiding staat dat eerst het hele hoofdstuk doorgelezen moet worden voor te starten met de bouw van het onderdeel, dat had ik ook gedaan maar ja ik vergeet ook wel eens iets. zo weet ik het gelijk voor de rest van het project eerst even verder lezen en als je er dan niet uit komt :help: inroepen.
mvgr,
Marcel

Oww mmm nee zoals ik het lees, vanaf stap 7 is dat de voor en de achterlijst hoger uitkomen dan de ribben. Je moet de skin die je in het begin hebt gemaakt uitsnijden met een template die op de tekening zit. De skin moet tussen de hogere voor en achterlijst passen en ingelijmd worden... Misschien dat iemand anders nog kan kijken voor "le zekerheid"...

De skins liggen al te wachten (moeten nog wel gesneden worden naar de skin template), maar als ik het dus goed begrijp, maak ik de TE gelijk aan de hoogte van de ribben, daarna plaatst ik de skin tegen de LE en over de TE en dan verlijmen met witte houtlijm.

mvgr,
Marcel

Ja voor mij is dit ook nieuw :) want zoals het bij ons bekend is bv een dvd speler eerst alles proberen lukt het niet dat de manual erbij pakken toch.

Nu moet ik mijn systeem ombouwen door eerst de manual dan kijken verder kijken dan de bekende neus lang is stsp voorstap bouwen en vooruit lezen.

Zal behoorlijk moeten wennen aan dit fenomeen.

mvgr,
Marcel

Ow nee dat heb ik niet.. Ik moet gewoon beter lezen.. Maar soms snap ik het niet als ik het lees en dan moet ik het doen om het te begrijpen.. Ik bouw vanavond ff niet.. Morgen weer denk ik. Jij vandaag nog wat gedaan?

Nee ben nu net thuis een van de paarden loopt niet zo lekker dan help ik het vrouwtje met het paard.
Misschien dat ik de LE nog bij ga werken dat dezer gelijk komt met de ribben Maar eerst ff een :morning: met een bananen bol eten.
Moet eigenlijk ook nog factureren maar denk dat ik dat doorschuif naar het weekeind.

mvgr,
Marcel

vraagje elev.

Hoi kan iemand mij zeggen of het volgende klopt, zie foto's

DSC02074.jpg

ik weet dat ik het in een wig moet schuren, maar is het niet slimmer om er nog een stukje balsa aan het root block te lijmen zodat dit wel aansluit en mooi te schuren is.

DSC02080.jpg

op deze foto zie je dat de elevator base een andere vorm heeft dan het root block.
dit verschil ook maar opvullen met een stukje rest balsa? of heeft dit een reden dat er een ruimte ontstaat tussen de twee root blocks.

Ik hoor het wel
mvgr,
Marcel

Het lijkt alsof dit niet klopt met de handleiding en de parts list.

643048d54ca125ea6.jpg

Ik zou niet zo snel iets erbij lijmen als het er niet staat. Misschien dat die andere Spitbouwer dit heeft meegemaakt? Ik haat het als delen niet kloppen volgens de handleiding.. Maja alles heeft een reden, zie ook het vorige "obstakel"..

Laatst bewerkt door een moderator:
Gary jouw gemarkeerde gedeelte is degene die ik met de voorzijde gelijk heb gehouden.
De andere kant heb ik de ERB gelijk met de ELE gehouden.

Dat gedeelte wat jij gemarkeerd hebt is inderdaad anders dan het gedeelte waar het op gelijmd moet worden vandaar dat er een opening ontstaat.

Maar ik wacht nog ff met ze er op te lijmen en wacht nog even op eventuele aanvullende opmerkingen.

in ieder geval bedankt.

mvgr
Marcel

Daar heb je gelijk in, maar ben aan het meten geweest en een lijn getrokken zoals het op maat geschuurd moet worden weet je wat dan komt tie gelijk met het punt waar die moet komen.

Maar wacht nog ff of er andere suggesties zijn alleen als het dus goed is zit ik nog met die ruimte tegen de ETE aan???

mvgr,
Marcel

Back