winterproject

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door cardenio, 4 okt 2013.

  1. cardenio

    cardenio

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    6
    Voor m'n winterproject heb ik besloten een f5b-hotliner te gaan bouwen.
    Of het een speedfire, een surprise 17 of een raketenwurm 4b wordt weet ik nog niet (neig naar de surprise of de speedfire).
    Het is niet direct de bedoeling om met de competitie mee te vliegen. Maar als het eenmaal een beetje lekker gaat, dan wellicht wel. Dat lijkt me uiteindelijk toch wel erg leuk.
    Om die reden toch maar voor een wat beter model gekozen. Deze wil ik in het begin dan niet teveel vermogen laten leveren. Ergens rond de 1500W lijkt me ideaal.

    Als ik het goed heb begrepen kan ik dit vermogen niet regelen door middel van de ESC, want die moet volledig open staan. Maar dit kan wel door de gekozen prop en de lipo. Klopt dit?

    Zo ja, hoe kan ik dit dan berekenen?

    Groeten,
    Robin
     
  2. Joriz

    Joriz

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Amsterdam
    Hallo Robin,

    Leuk dat je ook wilt beginnen met F5B!
    De kisten die je op het oog hebt zijn inderdaad top-of-the-line modellen. Sommige hebben een lange levertijd, hou daar rekening mee.
    Wat betreft de aandrijving kun je alle kanten op. Je zou direct een echt goede setup kunnen kopen en die dan met 1 of 2 cellen minder vliegen en een kleinere prop. Je kan inderdaad op die manier je vermogen regelen. Het meten daarvan is voornamelijk uitproberen in combinatie met een Unilog. Hacker, Plettenberg, Leomotion hebben op hun sites wel voorbeelden van aandrijvingen staan. Daar zou je mee kunnen beginnen.
    Succes en wellicht tot op een wedstrijd!

    Groet Joris
     
  3. cardenio

    cardenio

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    6
    Hoi Joris,

    Dank voor de tip. Ga ik zeker rekening mee houden in de planning.
    Ben onlangs overgestapt op een Jeti DC-16. Hier zit standaard telemetrie ingebouwd. Als regelaar denk ik dat ik Jeti Mezon 160 opto neem, deze levert direct alle telemetriedata via de ontvanger en kan piekstromen tot 300A aan. Maar die stromen zullen voorlopig bij mij niet zo hoog gaan.

    Ik heb zitten kijken naar een motor + gear van Leomotion (L4031) of een Jeti Phasor 2035. Bij de van Leomotion kan je de motor met koelribben bestellen. Vraag me af of dat handig is, of dat het simpelweg niet eens past.
    Heeft er iemand ervaring met deze motoren, zowel de motor zelf als hun gears?

    Als er een wedstrijd in de buurt is kom ik zeker kijken. Was afgelopen zomer al wezen kijken bij de Eurotour in Zeewolde. Erg leuk om te zien, dus sta te popelen :)

    Groeten,
    Robin
     

Deel Deze Pagina