Ben erg benieuwd hoe dit gaat vliegen, Jan!
Lijkt me best lastig om de tipverdraaiing goed te krijgen.
Wat ik doe, is een vereenvoudigde versie; slechts 4 secties per vleugelhelft in plaats van 20.
In plaats van een mooi gewelfde trailing edge, verloopt die van mij schoksgewijs, vanwege de ontbrekende tussenstappen.
Aan leading edge verloopt de verjonging van de vleugeldikte mooi geleidelijk, de buitenste tipverdraaiing van 10° verloopt ook aan de TE geleidelijk, want dat is een symmetrisch profiel.
Vandaag het ontbrekende rechter middendeel gesneden en erin getaped; het resultaat is een onhandelbaar grote vleugel in mijn kleine werkplaats, ik maak 'm sowieso deelbaar, al was het alleen maar om er binnen aan te kunnen werken.
Natuurlijk wat gewicht op de neus en proefzweven; dat gaat nog beter dan met de kleinere versie van gisteren (zonder de middelste 50 cm), alleen was het vandaag niet bepaald windstil, dus ik heb het bij twee pogingen gelaten, het blijft piepschuim en tape...
De volgende stap is om de zeven overgangen tussen de secties zo aan te passen dat de leading edge een rechte lijn word met een kleine V-stelling in het midden, in plaats van de slappe achtbaan die vooral de buitenste secties plagen.
Dan de vier delen per vleugelhelft verlijmen en, indien nodig (wat ik wel vermoed), een 5 x 1 x 1000 mm carbon strip in de helften verlijmen, zonder de twist te vernachelen.
Vervolgens een anderhalve centimeter van de leading edge afsnijden en vervangen door een strip uit één stuk harder schuim en die in model snijden/schuren, want mijn draadsnijden laat vooral daar (aan de leading edge) nog te wensen over.
Dan eens wat bouwverslagen en filmpjes bekijken betreffende het verbinden van beide vleugelhelften en de vleugelhelften in delen (vanwege de verdraaiing) in te pakken in pakpapier.
Dit laat ook de optie open om een motorpod tussen de vleugelhelften te zetten, mocht het geheel daar stijf genoeg voor uitpakken.
Dan gaat het alweer redelijk richting kerstmis denk ik.
Groeten, Jan