Winter's Hollandse tweedekker 1/75 POF bouw door Stephan Kertész

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 20 feb 2023.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    de eerste planken aan het voorsteven zijn het moeilijkste omdat alles bijna horizontaal licht van zo gouw je hoger in het steven gaat krijg je er een verticale stand bij waardoor het makkelijker word . blijf de billen van een fluit in je gedachten houden als je aan het voorsteven beplankt ( zo plat en rond als je het maar kunt maken )
    ziet er top uit hoor
     
    ISOLA2 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    :) zal ik doen.

    Maar zonder gekheid, dank je wel. Die fout heb ik eerst dus gemaakt en ik kreeg geen bolle boeg zoals het zo typisch is bij de Hollanders. Door te zorgen dat ik breder en lager kome met de eerste gangen moet die vorm erin komen. Ik controleer ook na iedere gang alle uitgezaagde spantjes of het past.
     
  3. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Moeilijk om daar een pakket voor samen te stellen. Dit is echt geen makkelijke manier van bouwen. Ik ben soms met een latje wel een uurtje of twee zoet met alleen passen, meten en pas maken. Voordat ik het verlijm en vastzet met klemmen. Ik moet een latje soms in 2 fasen plakken, zoals die op de boeg.
     
    Matthias Noback en JanZMC vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb er ook nog steeds vertrouwen in Jaap. Gaat goed komen, het lijkt op deze manier iets eenvoudiger met pas maken van de gangen.
     
  5. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
  6. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Zouden die scheepsbouwers uit die tijd ook niet ergens mallen gehad hebben voor de moeilijke stukken?
    Of deden ze echt alles op het oog?
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  7. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ziet er naar mijn mening niet verkeerd uit. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Wat ik begreep geen mallen. Maar ze ondersteunde wel alle planken met paaltjes die uitgemeten werden. Soort van mal. Maar in het echt is wel een verschil met een model van 1/75. Een afwijking van 2 a 3 mm bij mij is in het echt dan gelijk 15 tot 22 cm. Die 2 mm bij mij valt niet op op het oog.
     
    Jinny vindt dit leuk.
  9. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    het probleem met modelbouw latjes is dat ze naar binnen buigen
    bij een echt schip zijn het zware balken die van zelf naar buiten buigen door hun gewicht en ze moesten ze zelfs onderstutten zoals staphan aangeeft.
    die wetten gelden dus niet bij model bouw en moet je alles op zijn plaats ( forceren )
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    @amazone aan de boeg is makkelijker dan aan de achtersteven de vorm erin te krijgen. Daar heb je bij een fluit natuurlijk minder problemen mee. Die heeft 2 bolle kanten.
    Het probleem waar ik nu opnieuw tegen aan loop is de kromming in het schip van verticaal naar de horizontale buik van het schip. Als ik een latje onder de verkeerde hoek monteer dan is dat verloop compleet verkeerd.
    Nu ook na verlijmen trekt het latje te ver omhoog waardoor het verloop weer onder een kleinere hoek verloopt. Het probleem ontstaat bij spant 7 tot 11.
    Ik ben nu aan het denken om op dat stuk toch de buikstukken alvast te plaatsen om iets van vlees te hebben om de vorm te garanderen.
    Net als je hiervoor ook aangaf dat de zwaartekracht de planken naar beneden trekt. Is het in de modelbouw precies andersom en trekt de planken omhoog omdat ze recht willen zijn en niet krom.
    Een dilemma. Is het dan foetelen of gewoon onvermijdelijk?
    Stutten van onderen niet nodig, wel van bovenaf schijnbaar.
    Anderzijds kom ik er nu beter bij om daar die buikstukken op de kiel te plaatsen, dit wordt na de 6de gang vrij ontoegankelijk op de schaal waarop ik bouw.
     
    P Voogt en Scheveninger vinden dit leuk.
  11. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    er is niets fout mee om daar een buikstuk te leggen. vroeger zette men de gangen ook van hoogte met paaltje dit is het zelfde alleen werken wij niet met paaltjes maar met spanten langs binnen( de reden staat hier boven :) )

    leg het dan ook op de juiste plaats dan moet je er maar 1 leggen
    je meet eerst de langte van het achtersteven op de kiel af. als je het zo zou bouwen heeft het schip 0 stuurlast en licht de kiel horizontaal met de waterlijn.
    dan word er voor elke voet stuurlast 10 voet bij gerekent ( voor elke 50 voet scheepslengte 1 voet stuurlast )
    kijk eens waar je dan uitkomt en ik zou dan deze spant op je kiel zetten.
    aan het achtersteven kan je ook je gangen afschrijven want dit zou ook moeten uitkomen( de hoogte tot an het ransoenhout is het vlak )het boeisel der kimmen en de uitvulling tot het berghout zit op het ransoenhout.
     
    Laatst bewerkt: 14 mei 2023
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  12. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    en nu heb ik ff een foto van hans genomen
    hier krijg je hoogwaarschijnlijk een knik deze schaaf of zaag ik altijt recht zodat de volgende plank er wel recht tegen gaat en dat je geen knik meer hebt , begin hier mee zodadelijk als je de knik begint te zien of te voelen dan moet je elke keer miniem zagen en zie je het ook niet.

    waarom dit is ben ik nog niet achter en ik heb elke keer dit probleem en hoe ze het vroeger oploste weet ik ook niet

    zzzzzzzzzzzz.jpg
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  13. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    @amazone Dank je wel voor de uitleg. Ik ga hiermee aan de slag en kijken hoe ik het oplos. Ik heb gelukkig een lijnenplan welke de vorm van de buikstukken bepaalt. Ik kan deze buikstukken uitwerken en plaatsen. En het is een Hollander dus ik hoef niet precies te bepalen waar een buikstuk komt. Ik kan de breedte van de stukken die er tussen komen pas maken.
     
    amazone vindt dit leuk.
  14. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    zzzzzzzzzzzzzz.jpg

    foto van baker geleend en hier zie je de knik echt heel goed maar je had het waarschijnlijk al gezien. vind het wel fijn dat hij het zo goed in beeld brengt want een knik is moeilijk uit te leggen :)
     
    Baker en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Ja, die had ik gezien. Maar deze komt omdat de zandstrook tot dat punt loopt. Die moet van Steven tot steven lopen langs de gehele kiel. Als je dat zo uitvoert is die knik er nagenoeg niet.
    Ik werk trouwens anders. Ik pas de reeds aangebrachte gang altijd aan op de nieuwe gang. Die laat ik nagenoeg ongemoeid op het afschuine van de kopse kanten na. Dit gaat bij vlakbouw omdat er geen spanten in de weg zitten. Dat veranderd natuurlijk als straks de spanten erop zitten. Ik zal kijken of ik straks een update kan plaatsen, het gaat met het plaatsen van 3 zogstukken een stuk eenvoudiger om de gang tegen het achter gedeelte te plaatsen in de juiste hoek.
     
    P Voogt en Matthias Noback vinden dit leuk.
  16. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Zoals ik eerder aangaf heb ik inmiddels een paar zogstukken aan de kiel gemonteerd. Dit om de vorm aan het achterschip zeker te stellen. Vroeger gebruikte men paaltjes en de zwaartekracht om alles op zijn plek te houden. Dat lossen we dan maar op deze wijze op. Ik zie geen andere manier die dit mogelijk maakt.
    Alles is met de hand gemaakt, geschuurd, uitgemeten en passend gemaakt. alleen frame 7, 5 en 3,8 (frame voor frame 4) zijn geplaatst. Deze waren bepalend om de vorm te behouden. Daarna gaat alles in een vloeiende lijn over en levert hopelijk geen problemen op. We zullen zien hoe dit verder verloopt.

    IMG_3527.JPG
    IMG_3528.JPG
    IMG_3529.JPG

    vervolgens heb ik de plankjes voor de boeg droog en deze kunnen op maat gemaakt worden en gelijmd.

    IMG_3526.JPG

    eentje reeds geplaatst en eentje in de tangen

    IMG_3530.JPG
    IMG_3533.JPG
    IMG_3534.JPG
    IMG_3535.JPG

    Hier nog een paar foto's van andere delen

    IMG_3531.JPG
    IMG_3532.JPG

    Bedankt voor het kijken en we bouwen heel rustig verder.
     
    P Voogt, cees050, ISOLA2 en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    326
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ziet er niet verkeerd uit, gaat volgens mij beter dan vorige keren. :thumbsup:

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  18. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat ziet er wel heel goed uit :koud::koud::koud:
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik volg dit uiteraard met interesse, want dit is momenteel de wijze zoals wij denken dat scheepsbouwers indertijd hun schepen maakten. En nu ben ik geen beginneling op het gebied van modelbouw, maar er rijst toch een vraag die ik niet helemaal kan beantwoorden:
    Alles gaat keurig volgens de regels van Witsen, om alles een beetje recht en symmetrisch te krijgen worden er op de werkelijkheid gebaseerde klemmen gebruikt, maatvoering wordt gecheckt, alles helemaal goed. En als dan een plank goed is wordt deze vastgelijmd aan de vorige, in vorm gehouden door de klemmen.
    En daar gaat het in mijn hoofd een beetje wringen, want in het echt had men geen potje pattex of bison, en de beenderlijm die men had was niet voldoende sterk om duimendikke planken aan elkaar te houden. Het enige waar de planken tegenaan gemonteerd konden worden (en daarmee ook tegen elkaar) waren de liggers (of leggers) lijkt me. Die zouden dus ook al aangebracht kunnen worden om zo de juiste vorm van het onderwaterschip “vast” te leggen, of sla ik hier de plank mis?

    Hou me ten goede, wellicht is dit al langs gekomen hier maar ben ik het weer kwijt, of heb ik eroverheen gelezen.

    Hans
     
    P Voogt en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Helemaal gelijk Hans, men plaatste blokjes hout op de gangen om ze tegen elkaar te houden, in de tekening hieronder zie je ze bovenop de gangen zitten.
    img-4.jpg

    Je ziet ze ook aan de onderkant en ook de paaltjes die ervoor zorgde dat de vorm in stand bleef. In het echt natuurlijk haalbaar, op schaal??? misschien schaal 1/36 nog net maar kleiner zeker niet.
    Ik kies dan om enkel zogstukken te plaatsen en ook dat buikstuk wat je hierboven in de tekening ziet, heb ik inmiddels geplaatst. Ik was bij de 4e gang en merkte toch dat, door krimp denk ik, dat het geheel begon naar boven te trekken. In het echt heb je daar natuurlijk geen last van. En met bouwen van frames ook niet. Voor modelbouw zeg ik nu met de ervaring die ik inmiddels heb dat dit niet ideaal is. De Maze methode lijkt mij beter haalbaar, ook zoals Pauwels het doet. Nu zit ik er een beetje tussenin.
    Een ander nadeel die het plaatsen van de zogstukken en buikstukken met zich meebrengt is dat ik nu moeilijker een aangebrachte gang in vorm krijg. Ik doe namelijk een gehele lat monteren en vastlijmen die ik daarna pas verjong als hij erop zit. Dat werkt eigenlijk vrij goed.
    Maarten die ook naar Amsterdam komt, die bouwt zo een fluit, en hij wil wel die paaltjes gaan plaatsen, hij bouwt immers op een grotere schaal wat dit weer haalbaar maakt. Ik heb wel nog zitten denken aan een voorstel van hem om een soort badkuip te maken waar de bodem in komt te liggen. Gemaakt van laser gesneden onderdelen. Maar dat werd dan iets wat niet in mijn budget past.
     

Deel Deze Pagina