Wintertijd = Bouwtijd

Dat lijkt wel veel inderdaad.

Beschouw je het dan als instelhoekverschil stabilo/vleugel?

Ik heb even gezocht naar HN 993 (altijd interessant) en kan em zo niet vinden. Is ergens data te vinden over dat profiel?
HN993 is op verzoek gemaakt door Norbert Habe.
Instelhoek is de hoek tussen stabilo en nullijn van het vleugelprofiel.

Als je haak achter het zwaartepunt komt te liggen zou hij extreem steil willen starten, en vaak ook van de lijn af springen.
Doet ie dat ook? Zo niet, dan klopt er misschien iets niet. Ik zou achtereenvolgens nalopen

- klopt je instelhoek meting wel? (gebruik je neuslijst-achterlijst of onderkant vleugel?)
- meet je zwaartepunt goed na, ligt de "hoek" van de haak daar echt achter?
- Kun je je zwaartepunt eens richting "achterlijk" schuiven (voorzichtig), zodat met de duiktest bijna neutraal gedrag ontstaat?

Ik ben heel benieuwd of je dan nog steeds hetzelfde gedrag ziet. Als het klopt wat je zegt is het verrassend dat je
uberhaupt veilig kunt starten, en vreemd dat het zo'n ander gedrag aan de lijn geeft. Als de rek "op raakt" dan lijkt
het er toch op dat je in het eerste deel van de start niet steil genoeg gestart bent.

Mijn x-dream start bijna neutraal op hoogteroer, vanzelf heel erg steil. Hoe zit dat bij jouw vliegtuig, moet je up
geven of gaat hij ook als vanzelf steil weg?
Volgend WE nog wat meer test vluchten maken. Instelhoek= hoek tussen stabilo en nullijn vleugelprofiel.

Vandaag enkele testvluchten gemaakt, zoals gepland verleden week. Starthoogte is in orde nu. 1. Ik heb de parachute aan de lijn verwisseld voor een vaantje. 2. Voorheen verloor het toestel na 1/3 van de startsequence zijn snelheid. Vandaag de startsnelheid zo goed mogelijk aangehouden. Zoals gezegd de starthoogte is nu in orde. Oef.

AD8DA5C8-D20A-4D39-AF5C-2F1FB9C0D8FB.jpeg AD8DA5C8-D20A-4D39-AF5C-2F1FB9C0D8FB.jpeg 2D2D3FB5-D0A5-493B-AA4D-B5864694B0F2.jpeg B9989DA3-1341-4092-B9FB-8AD15DF73671.jpeg BACF4F90-F4FB-4922-A84D-B057F9474D93.jpeg 850E5D6C-329A-4260-9C9A-5C0955B373E7.jpeg

Back