wisselplaatjes breken af

Een goede avond,

Ik heb net een stuk automatenstaal van rond 65 staan draaien, dit ging goed tot het puntje van mijn wisselplaatje afbrak. Hierna heb ik het toerental om laag gezet naar ongeveer 200 toeren, met als gevolg dat van het volgende plaatje weer twee puntjes afbraken. Nou is mijn vraag waar ligt dit aan? Ik heb een tijdje geleden wel een mooie site gezien met duidelijke voorbeelden van wat te doen als je plaatjes beschadigen maar kan deze helaas niet meer terug vinden. wie kan me verder helpen?

groeten

Ik weet zo snel geen snijsnelheden, maar automatenstaal met 200tpm op een diameter van Ø65mm met wisselplaatjes lijkt mij veelste laag.
Of zijn het cm, dan wordt het weer een ander verhaal

Beetje weinig informatie.
- Wat voor draaibank gebruik je (hobby / professioneel)
- Wat voor beitel gebruik je (ruw / mes)
- Wat is je aanzet
- Wat is je snedediepte
- Staat de beitel wel op het hart
- Zit er geen speling in het support
- Gebruik je koeling
- Hoe zien de spanen eruit (lint / pijpekrul / brokkel)

Kijk hier voor meer info.

Laatst bewerkt:
Dat is niet zo moeilijk , je zet bijdes in de draaibank en klaar . :mrgreen:

Of dat de goede keus is is een heel ander verhaal .

Mvg Johan

beitelplaatjes

Beitelplaatjes zijn er in duizend en 1 soorten, voor elk soort materiaal soort draaiwerk en
dergelijke.
De meeste hobbyisten kopen ze op een beurs of via via, vaak niet wetend waarvoor ze zijn.

Ga er in iedergeval vanuit dat ze bedoeld zijn voor veel en snel verspannen.
Je kunt in veel gevallen (met gebruik van een stabiele draaibank) erg veel voorzetten.

milimeters per gang is geen uitzondering.
natuurlijk zijn ze er ook voor nadraaiwerk.

Ze hebben alle aan 1 ding een hekel, namelijk schokkende en stootende belasting.
Hier gaan ze kapot van.

Veel mensen kennen de term Widia-beitels.
Deze zijn door onze Duitse buren in de oorlogstijd ontwikkeld voor het snel verspannen van materiaal t.b.v. oorlogsindustrie.

Widia betekend eigenlijk Wie diamant of zoals gelijk aan diamant.
Deze beitels waren samen gesteld uit een gesinterd materiaal.
Dit zijn de voorlopers van onze huidige plaatjes.

Probeer een hoog toerental en wees niet bang een mm of wat voor te zetten./
e.e.a. hangt natuurlijk zeker af van je bank.

sterkte
mvg Rene

Laatst bewerkt:
Bedankt Renee hier kan ik wat mee! Ik zal het eens proberen, het eerste plaatje was er een voor staal, de tweede die ik gebruikte (dat wist ik toen nog niet) was er een voor alluminium.

@micropuller: Ik haalde er ongeveer 0,6mm af met 400 toeren met een langsbeitel. Ik gebruik een hobby werk bank had pijpekrullen en gebruik geen koelmiddel.

groeten

wat plotterwelt ook al zei, je kunt eens kijken of de beitel niet boven je center zit.

De kwaliteit van wisselplaatjes verschilt ook enorm. Had eerst een lading van ebay voor een paar euro per plaatje, werden meteen bot of braken af. Een Hss wisselplaatje moet goed genoeg zijn voor aut. staal. Ik had laatst sandvik wisselplaatjes gekocht op ebay, die bevallen me prima tot nu toe. Laat je niet verleiden door de TiN coated laag (die gele coating), een botte beitel met TiN blijft bot! Op ebay kun je vaak genoeg mooie advertenties zien. Let wel op welke maat je besteld, ze moeten natuurlijk wel goed passen op je wisselplaathouder. Mijn set komt van buitelaar af (de 12mm beitelhouderset), en daar zit CCMT06 op. De getallen die er achter vaak staan zijn de radiussen van de snijkanten.

Gr. Rik

Back