Wittman DFA Little Bonzo | c/n 7 | c/r N1292

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Bouwverslag van een klein 'schaal' racertje met een Cox Babe Bee 0,8 cc
De bouwtekening welke ik ga gebruiken:

Wittman DFA Little Bonzo
Design: Victor Harden
Plans: Model Airplane News
Date: September 1968
Scale: 1/7.4
Span: 63.5cm
Power: 0.049 Cox

Het is een bouwtekening voor een FF model met 0.049 motor, maar kan eenvoudig naar RC omgebouwd worden.
Besturing wordt 2-kanaals, hoogte & aileron (bank&yank) :)

full


full


full


De bouwtekening uit 1968 is heel erg gedetailleerd, zelfs de cockpit is uitgewerkt!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Ik ga deze Bonzo lekker "vintage bouwen"....
Geen laserwerk, maar alles met de hand van de tekening overnemen en uitsnijden/zagen.
Geen CA, maar UHU Hart, houtlijm en epoxy.
Geen stijkfolie, maar tissue en spanlak, etc...

Ik noemde dat altijd "old-school", maar vintage klinkt mooier.... :D

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De bouwtekening in 3-voud geplot, één om te verknippen voor de onderdelen, één om op te bouwen en één reserve:

full


Ook een Cox Babe Bee via marktplaats gescoord voor de Bonzo :yes:
Ondanks dat op tekening een Cox op een motorsteun staat getekend past deze Bebe Bee met vast 5cc tankje precies:

full


Eerst volgende te doen is de onderdelen uit de tekening knippen en overzetten op balsa (& tripex).

Groeten, Ramses
.
 
.
Deze kleine Pylon Bonzo ga ik naast andere projecten bouwen komende herfst/winter/voorjaar.
Om niet een permanente plek op de bouwtafel in te nemen heb ik een losse bouwplank gemaakt:

full


Ook begonnen met het uitknippen van de benodigde onderdelen uit de tekening.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Leuke RC Modeler cover uit 1967.
Steve Wittman, zijn Bonzo en een 1/2A model:

full


De 'echte' Bonzo was een zeer kleine kist:

full


full


1947, klaar voor een volgende heat:

full


Fly low, Fly fast, Turn Left!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Bart :)

Door omstandigheden al een flinke tijd amper iets kunnen hobbyen...
Maar de winter moet nog beginnen (het wordt een winterbouw projectje).
Hoop binnenkort de uitgeknipte delen op het hout over te kunnen zetten!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Vandaag begonnen met de bouw van de Steve Wittman Bonzo.


De papieren onderdelen op verschillende diktes/hardheden balsa plankjes overgezet:.
Firewall is van 0.6mm vliegtuigtriplex:

full


Het buizenframe aan de binnenzijde van de cockpit heb ik van balsa rondhout gemaakt.

full


De twee rompzijkanten samen gevoegd en daarna de rest van de spanten ingelijmd:

full


Stabilo/hoogteroer en kielvlak/richtingroer zijn gemaakt van 4mm balsa plank.
De randen zijn ingesmeerd met CA om scherp afgeschuurd te kunnen worden.
Weegt bijna niets maar is wel veel sterker en scherper te maken.

Voor de scharnieren heb ik mini Robart pen-scharnieren gebruikt.
Hoogteroer verbinder is een vuren latje welke opgesloten zit tussen twee 0.4mm vliegtuigtriples plaatjes.
Scharnierlijn blijft mooi dicht bij uitslag:

full


Kielvlak met richtingroer erop gelijmd, richtingroer blijft vast.
Besturing wordt alleen over aileron en hoogte, bank & yank:

full


Cockpit met buizenframe:

full


Turtledeck is een 10mm licht balsa vormstuk.
Daarna de stringers verlijmd:

full


Romplengte met de staartvakken maar zonder de behoorlijke motorkap is 55 cm.
Gewicht is nu 56.6 gram:

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Dank je Bart :)

Op de 1968 Model Airplane News bouwtekening staat informatie voor een schaal cockpitje:

full


Ik heb op internet een foto van een cockpit paneeltje gevonden van de Wittman.
Deze in photoshop onder de bouwtekening gelegd:

full


Vanwege wat meer bladvulling (A4tje) heb ik het paneeltje ook zowel iets vergroot als iets verkleint erbij gezet.
Zo weet ik zeker dat in ieder geval één paneeltje mooi past in m`n Bonzo.

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
:rofl:

Dank je heren!

.
Stukje indrukwekkende biografie over Sylvester Joseph “Steve” Wittman:

In 1924, op 20-jarige leeftijd, ontwierp en bouwde hij een eenzits vliegtuig met een 14 pk sterke Harley-Davidson-motor.
Nauwelijks luchtwaardig, noemde hij het de "Hardley Ableson". :D
Maar nadat hij met een vriend een Standard J-1 tweedekker had gekocht, ging hij na acht uur instructie solo:



Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Straffe kerel,…om stil van te worden.
mooie video van een mooi stukje geschiedenis.

Ik kijk alvast erg uit naar het verdere verloop van dit mooie kistje Ramses
 
.
Dank je :), komt ie:

Een motorschot gemaakt van 0.8 mm vliegtuigtriplex en 3mm balsa laminaat.
Boutjes van 2mm via de achterkant door het motorschot geboord en gestoken.
Aan deze achterkant een dunne pianowire door de sleufjes van de boutjes gesoldeerd.
Dezelfde methode als ik toentertijd voor m`n Picchiatello heb gebruikt, werkt goed!

full


Daar aan de achterkant weer een balsa plankje tegenaan zodat er geen boutkopjes meer uitsteken.
De vliegtuigtriplex voorzijde van het motorschot van aluminiumtape voorzien.
Tevens een laagje Humbrol "zinc chromate" in het cockpitinterieur geschilderd:

full


Van medium hard balsa de motorbox gemaakt.
Hierin is gelijk de side- en downthrust opgenomen.
Die zijn eventueel nog d.m.v. revetjes aan te passen:

full


Deze motorbox op de firewall gelijmd, uit het midden uiteraard zodat de prop(as) in de centerline uitkomt.
De neusring van 0.8 mm vliegtuigtriplex gemaakt en vastgezet met twee balsa 'wangen':

full


De enginebay van een laagje Humbrol mat zwart voorzien.
In de motorbox is ruimte voor een accu straks:

full


Teststand gemaakt voor de BabeBee.
Brandstof is 10% nitro en met wonderolie.

full


Na flink wat flippen kwam de BabeBee tot leven.
Heerlijk dat geluid en vooral de geur van die brandstof met wonderolie... was weer even terug in m`n jeugd.. :)

Cox brandstof heeft volgens mij 20%+ nitro, maar de BabeBee liep op deze brandstof ook.
Ik heb helaas wel de gloeiplug doorgebrand.... :stout:
Stroom via de startkist was eigenlijk te hoog, mag volgens mij maximaal 1.2v zijn...

Maargoed, de Cox heeft gelopen en de geur en het lawaai geeft me weer extra motivatie voor de bouw van deze kleine Pylon Racer :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Landingsgestel gemaakt van pianowire en hard balsa vormstukken.
Deze vormstukken zijn los van de romp zodat de poten kunnen bewegen.
In vorm geschuurd en laagje aluminiumtape erover geplakt:

full


Richtingsroer uitgesneden en een strookje 0.4mm vliegtuigtriplex als achterlijst van kielvlak/romp gemaakt.
Richtingroer voorlijst afgerond en terug vastgeplakt (bank&yank pylon racer), geeft wel de illusie van een werkend richtingsroer straks:

full


Moet nog wel opzoek naar een spinner met de juiste diameter, het spinnertje welke er nu opzit is uiteraard tijdelijk.
Overzichts foto`s huidige staat:

full


full


full


full


De bouwtafel geflipt, nu eerst de vleugels ruw opbouwen voor ik verder kan met de romp.
Een echte "racer", de vleugelspanwijdte is kleiner dan de romplengte... :)

full


Groeten, Ramses
.
 
Mooie voortgang zo Ramses :) Ik zie op het motortje geen gasschuif o.id. Is het een constant toeren motor?

Mvg,

Bart
 
Back
Top