Wittman DFA Little Bonzo | c/n 7 | c/r N1292

.
Thanks :)

Inderdaad één stand: volgas!! :D
Snel weggooien en dan het 5cc tankje leegvliegen.
Kistje krijgt maar twee kanalen: ailerons en hoogte (bank & yank).

full


Fly Low, Fly Fast, Turn Left

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Voor de vleugel gebruik ik een iets andere inwendige constructie en vleugelprofiel.
Het origineel is een licht vrije vlucht model en dit wordt een zwaarder rc model.
Dit rc model zal met vliegen (pylon bank&yank) ook zwaarder belast worden dan in vrije vlucht.
Ligger- en rib positie, etc. verder allemaal wel op de locatie als op tekening staat.

Begonnen met het vleugelprofiel en de ribben.
De aanpassing hier is twee liggers minder (achterzijde), maar de drie voorste liggers dikker, 4x4mm balsa:

full


full


De vleugelindekking is helemaal vintage... oude plankjes uit ooit een PUMA bouwdoos.
Twee keer twee plankjes van 10 cm aan elkaar gelijmd:

full


De naad tussen de twee plankjes valt precies midden onder de achterste ligger.
Voorlijst op de indekking gelijmd en de rib posities afgetekend.
Gelijk ook van 4mm balsa het vulstuk gemaakt en tussen de bovenste twee stringers en op de romp gelijmd.

full


De 18 ribben op de indekking gelijmd en daarna de bovenligger erin en de webbing ertegen gelijmd.

full


Een 1,5x4mm vuren ligger over de bovenste hoofdligger en smalle capstrips op de ribben gemaakt.
Ook dunne balsa eindstukken op de achterlijst, hieruit worden later de ailerons gesneden:

full


De vleugelverbinder heb ik van 2mm vliegtuigtriplex gemaakt.
Deze er met 30min. epoxy in gelijmd:

full


Daarna de sleuf in de romp gezaagd waar de vleugelverbinder in valt, dat doe ik met een erg dun fredzaagje.

Voor de foto`s even in elkaar geschoven.
De vleugeltips worden erg dun en deze ga ik niet opbouwen, maar massief maken:

full


De tips worden straks na het beplanken van de bovenzijde in vorm geschuurd, hier nog ruw:

full


De lengte is groter dan de spanwijdte, wordt een leuk racertje:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit! Het is echt een mooie kist, de looks van een racer sowieso, maar deze in het bijzonder ook. Tof om te volgen hoe je de vleugels qua constructie aanpast.
 
.
Dank je Rob :)

.
Ik had onderstaande post op Facebook geplaatst.
Zie de reactie daarop door James Arthur Vliet:

full


James was een persoonlijke vriend van Steve Wittman!
Ik heb nu contact met James, klein wereldje soms met die sociale media.

Groeten, Ramses
.
 
Brandstof is 10% nitro en met wonderolie.
10% Nitro is goed genoeg, maar Coxjes doen het, geloof het of niet, beter op een goede syntheet dan op wonderolie.
Ik heb een .051 TeeDee liggen die een liter of vijf 16% autootjesbrandstof weggestookt heeft, en daar nooit een centje pijn mee heeft gehad. Daar zit maar 12 % syntheet in. Zal nu bijna 25 jaar geleden zijn dat het ding voor het laatst gelopen heeft, maar hij is goed lopend op de plank gelegd...
Dat laatste (die lage percentages) raad ik niet aan, maar dat wist ik destijds niet, dat autobrandstof zo weinig olie heeft.
 
kun je dat uitleggen, ik dacht namelijk dat iets anders dan minimaal 20 %wonder olie gelijk stond aan je motor slopen.

De mijne draaien op 5% nitro 20 % olie .
 
.
Bedankt voor het meedenken mannen!
Ik heb een 5 liter bus met 10% nitro en Castor speciaal voor m`n Norvel, Coxjes en kleine MVVS gekocht.
Voor m`n andere "grotere" motoren heb ik 5 liter bussen met 5% nitro en Klotz brandstof.
Ik ben niet van plan weer andere brandstof te gaan kopen voor m`n Coxjes, eerst die 5 L Castor maar eens opstoken... ;)

.
De rc setup voor m`n kleine Bonzo:

  • 3x Power HD-1600A servo`s
  • R4SF (S-FHSS) ontvanger
  • FliteZone 250-7,4V ontvangeraccu
  • Roxxy 3A (5A) UBEC
  • Cox BabeBee 0.049 engine
  • Aero 6x4 prop + 4cm dia spinner

Totaalgewicht van deze setup is 121 gram:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
De aileron servootjes gepast in de open bovenzijde van de vleugel en de positie bepaald.
In de onderzijde van de indekking de doorvoeren voor de hevels gemaakt van stukjes papier:

full


De aileron servootjes in de vleugels gelijmd en de verlengsnoeren gesoldeerd:

full


Een opstelling gemaakt zodat bij het indekken van de vleugel bovenzijde de wash-out gelijk ingebouwd wordt:

full


Hoogteroer servo in de romp gemaakt, een carbonstaafje voor de stuurstang gebruikt.
Daarna konden de onderste stringers onder de romp gemaakt worden:

full


En toen lekker "vintage" spanlakken, ik vind het heerlijk!
Begonnen met de onderzijde van de romp:

full


Daarna de romp zijkanten bekleedt en als laatste de turtledeck.
Van papier heb ik wat oppervlakte details gemaakt:

full


full


Tweede laag spanlak over de gehele romp:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Mooi man!!

Ik weet niet of mijn getekende details na het bekleden en doorzichtig candy lakken nog zichtbaar zullen zijn..je brengt me op een idee met jouw opgeplakte stroken (Ribsimuletie)
 
.
Dank je Henk!

Het idee van papier komt van de oude Keil Kraft rubber aangedreven schaalmodelletjes.
Daar werd soms voor vleugel fairings, turtledeck of motorkappen ook papier gebruikt.
Omdat er geen water in spanlak zit gaat dat prima :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
... en dan "the marriage" zoals ze dat volgens mij noemen.
Na check en dubble check,.. de vleugel vast aan de romp gelijmd, snoertjes doorgevoerd en de laatste twee top stukjes ingedekt:

full


Tissue en spanlak op de onderzijde:

full


... en de bovenzijde:

full


De ailerons uitgesneden en de Robart penscharniertjes en heveltjes klaargelegd:

full


De stekkers weer aan de snoeren gesoldeerd:

full


... en de ailerons aan de vleugel gemaakt:

full


Zo staat ze er nu bij, electra in de neus ligt nog allemaal los en moet nog een plekje vinden:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
The Little Bonzo is alive!
full



Alles nu goed laten drogen en dan een lichte schuurbeurt met korrel 1000 over de gehele kist.
Nog te maken zijn vooral 'kappen'... wielkappen, motorkappen, rc luik en cockpitkap.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Ik verwacht met deze Bonzo vliegklaar tussen de 400 en 450 gram uit te komen.
Dat resulteert in:

full


Prima waardes voor dit pylon racertje met kleine/korte vleugeltjes.

Ik sta ervan te kijken dat mijn rc versie net zo zwaar wordt als het vrije vlucht model volgens tekening weegt.
Op de bouwtekening staat als vliegklaar gewicht (vrije vlucht!) 15 oz, en dat is 425 gram!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Weer wat verder met de Bonzo.
De eerste grondlaag Humbrol Gloss 96 heb ik gelijktijdig op de Bonzonezer als deze Bonzo geschilderd.
Ook de spinner en poten van het landingsgestel van deze Bonzo gelijk blauw gegrond:

full


full


Het tissue is mooi dicht en klinkt snaarstrak :)

full


Deze eerste grondlaag moet nog heel licht geschuurd worden voordat de tweede kleurlaag erop kan:

full


Was nog even zoeken voordat ik bruikbare spinners had gevonden voor de COXjes, maar de spinners welke er nu op zitten volstaan goed.

De Bonzo en Bonzonezer samen op de plank:

full


Groeten, Ramses
.
 
Back
Top