WK f3DE Drachten 2023

Vandaag was de eerste vrije trainings dag van het WK in Drachten.
We vliegen op het sportvliegveldje, 800 meter asfaltbaan. De F3D kisten hebben wielen en starten vanaf de baan F3E heeft handstart , en ik land op het gras.
Er is een grote tent, iedere piloot zijn eigen tafel, erg fijn om op te werken..
Hier een beeld rondom
20230729_094128.jpg

20230729_094125.jpg

20230729_094123.jpg

Er zijn 2 wedstrijdbanen uitgezet, F3E vlieget achteraan. Hier is het even erg rustig net na een forse regenbui van 20 min.
20230729_131218.jpg
ik sta opde voorgrond, Peet achteraan. De Tsjechische piloten hebben een heel kamp opgezet. Zijn even naar de grote tent.
Ze vliegen een eigen kist, de Nicolas,
Hier de junior Jiri Novotni Jr met caller met dezelfde naam, sr..
20230729_163217.jpg

Kist met eenblads prop, type ijslepeltje.
20230729_163203.jpg

Maar er vliegen nog vreemdere props, deze van Trevor Pearce, Australië..
20230729_112111.jpg

Gaat ook hard, erg luidruchtig en draait rechts om!
Tot zover wk bericht vandaag.
 
Update van het WK.
Vandaag stond er nog meer wind dan gisteren. Ik had nog even werk met inbouwen van een energy limiter van de organisatie.
Deze zit in het bergje electronica achter de motor, ESC, limiter, extra stroomsensor voor datalogging.
Op mijn kist schroef ik dat geheel met M44×1 schroefdraad er zo op.
20230730_105032.jpg

Motor met ESC, limiter en romp flens.
20230730_105332.jpg

Hier zit de limiter er ook bij, met de dikke rode plus leiding op de ESC.
En nog wat interessante propellors gezien.
Single blades, gemaakt in Australië door bigbruce..
20230730_140157.jpg

Het lepelblad links is een copie van de Tsjechische prop, de rechtse is een modificatie. Het blad kan scharnieren op de naaf en stelt zich blijkbaar in voor de start en race.
Een meer basic aandrijving met kleine apc zie je ook.
20230730_141510.jpg

Deze heeft een erg grote spinner.
Vanwege het slechte weer werd er veel gesleuteld, gaf wel aardig beeld van F3D.
20230730_141703.jpg

Opmeten van de compressie oid.
20230730_141652.jpg

Motor in onderdelen.
20230730_141646.jpg

Polijsten van de zuigerkop.

Een verscheidenheid aan modellen.
20230730_104733.jpg

Engelse kist, eigen romp op bestaande vleugel
De
20230730_104738.jpg

Deze zie je veel, ik weet niet hoe het model heet.
20230730_141733.jpg

Deze is nog nieuw, mooie resonantie pijp.
Wij electrovliegers waren vanochtend snel klaar, te veel wind. Na 3 behoorlijk critische vluchten, de vorige wk winnaar deed een looping in het circuit nadat hij wel heel laag ging door een windvlaag, Joris idem, ik crashte bijna in de landing, besloten we te stoppen met de vrije training.
De brandstof kisten kunnen net hun 2.25kg wat meer hebben.
Die vlogen nog door.
Morgen zijn de voorspellingen helaas nog slechter, vrije trainings dag 3..
 
Waar we gisteren heel veel wind hadden was het vandaag vooral de regen.
Ik was om 09:05 als eerste op de F3E baan en kon net 2 vluchtjes maken. Daarna de hele ochtend regen.
Ik heb nog wat plaatjes gemaakt van F3E props.
20230731_120958.jpg

Kevlar, glas copie van graupner cam prop.
20230731_120851.jpg

Duitse klapprop van Christophe Meier, wellicht de beste van het hele veld.
20230731_114033.jpg

Zaagtafel folder van Carsten, de grootste met ca 25 cm diameter.
Naaf is van titanium.
20230731_114045.jpg

Herl mooi gemaakt, en geperst in 3D geprinte spinner. Bladen passen heel mooi.
20230731_114024.jpg


de prop van Peet en Joris
20230731_112657.jpg

20230731_112642.jpg


En nog een heel coole single blade, met zaagtand, voor meer grip in de start, blad zou minder overtrekken door de zaagtand.,
20230731_144406.jpg
 
Laatst bewerkt:
Opvallend zijn ook de verschillende staart vlakken.
20230731_144416.jpg

Kruisstraat met servo in de staart.
20230731_120943.jpg

V STAART versie 2
20230731_120200.jpg

V staartversie 1 van Basti.
20230731_120702.jpg

Pendel stabilo van Christophe
20230731_114018.jpg

Staartje can Carsten met lage slankheid. De Nicolas van CZ heeft een veel grotere slankheid.
Carsten heeft zijn hele kist zelf ontworpen en gebouwd. Geld voor alle 3 de Duitse piloten.
20230731_114009.jpg

Beetje V stelling voor het landen heel smal rompje..
 
Er gaat ook wel eens wat stuk.
20230731_135013.jpg

Stuk uit het carter geschaafd door afgebroken krukpen.
20230731_135004.jpg

Bijzondere krukas met uitsparingen voor de luchtflow neem ik aan.
20230731_130146.jpg

Gereedschap om de motortiming te meten, as rotatie.
20230731_130028.jpg

Zuigertje, lip zit aan de uitlaat zijde.
20230731_125916.jpg
NB motorcarter, 3D geprint aluminium.
20230731_125825.jpg
NB = Nathan, Barrie , uit UK
20230731_125737.jpg
motor heel afgeschermd in de kist. Met pan.
20230731_125640.jpg

Dit is een MB 40 denk ik, de meest gebruikte motor, recht op.
20230731_125443.jpg

DKT Italiaanse motor..
20230731_133454.jpg
F3D vliegers maken hun props ook vaak zelf, mooi om de verschillende carbon types te zien. F3D props zijn extreem stijf, vaak van HM carbon.
 
balen van het slechte weer zeg! Hoop dat er nog wat mooie dagen komen!

Superleuk om de foto's en info te zien! Thanks!
 
Vandaag was dus de modellen keuring.
Een hele teststraat was opgelijnd waar zowel F3D als F3E werd gemeten.
20230801_090214.jpg

Wij waren eind van de ochtend aan de beurt.
20230801_090222.jpg

Beginnen met wegen. In F3E werd verder de opschrift text grootte gemeten. Moet af en toe met een dikke stift worden aangepast.
20230801_090236.jpg

Voor F3D waren er meerdere mallen om kritische maten te checken, oa vleugel dikte.
20230801_110036.jpg

En spanwijdte.
20230801_110106.jpg

20230801_110048.jpg

En minimum wieldiameter
20230801_110121.jpg

Wegen, minimaal 2250 gram voor F3D, 1000 gram voor F3E.
20230801_110214.jpg

Controle van failsave, motor moet uit gaan bij verlies van signaal. F3D heeft een brandstof toevoer afslag, servo.
In F3E moet de motor stoppen, dus laten lopen en dan zender uitzetten. Mag gelukkig op een klein beetje gas..
20230801_110410.jpg

Hier wordt gemeten of de nademper zijn werk doet. Maakt toch gewoon erg veel geluid, met " demper". Het systeem maakt een motorgeluid op prettig niveau, de verzwakking gemeten met dB meter.
20230801_110509.jpg

Er wordt een nummer in de motor gegraveerd, kan die gecontroleerd worden bv op zuigerverplaatsing later..

Tegelijk werd er gevlogen voor de officiële practise, testvliegen net tijdwaarneming en jureren op de pylons. Helaas hadden we erg veel regen en liep de planning
ca 3 uur uit. Tsjechie, België en Nederland zijn doorgeschoven naar morgen ochtend . Dus dat zit nu in de eerste van 3 wedstrijddagen.
Het is erg spannend met de heftige korte buien en erg veel wind, 9 m/s vandaag. Ik ga met meer dan 5 m/s normaal niet meer trainen... Vliegen gaat nog wel, maar laag vliegen is erg riskant. Landen ook..
 
Tjarko dank voor de uitgebreide berichtgeving van een voor mij totaal onbekende klasse. Leuk om een inkijkje in de techniek te krijgen.
Wens jullie de komende dagen veel succes en bovenal plezier.

Je spreekt van een veldje bij Drachten. Is dit op het oude Phillips vliegveld(je)? Reden van mijn vraag, ik wil wel even komen kijken.

Johnny
 
Erg leuk bedankt voor de info , die single props blijven bijzonder , ook jouw motor schroef versie op de romp , blijft krapjes zoiets, en inderdaad hopelijk wat beter weer , tot wanneer duurt deze wedstrijden ?

mvg Andre
 
Top bedankt wie weet ga ik nog even kijken
Moet wel het weer iets beter worden
Ik neem aan dat je ook in de tenten mag komen ?

mvg Andre
 
Back
Top