WK-F3J

  • Topicstarter Topicstarter SC-F3J
  • Startdatum Startdatum
S

SC-F3J

Guest
In dit draadje zullen we vanuit de SubCommisie F3J (thermiek zweven) een verslag proberen te doen van het op hande zijnde WereldKampioenschap F3J van 30 july tot 6 augustus in Slovakie.

De officiele site is: http://www.rcmklub.sk/wcf3j2006/

Namens nederland doen de volgende senior vliegers mee:

- Karel van Baalen
- Cor de Jong
- Frank van Melick

Als enige junior vliegt Lesley van der Laan mee.

De vliegers worden ondersteunt door een ploeg met veel ervaring:
Jos Kleuskens, Piet , Egbert en Berend van der Laan, Peter Zweers en Geert van Melick.

Vanaf hier alvast veel succes voor de deelnemers.....

May the thermals be with you!!
 
Hier een berichtje uit Slowakije.

We wennen zo langzamerhand aan de omstandigheden en de hoge temperaturen alhier.
De voorbereidings wedstrijd de "Martin Cup" wordt nu gevlogen en de nederlanders vliegen goed mee, de WK deelnemers nemen uiteraard geen risico, aangezien hun belangrijkste wedstrijd nog moet komen en het beter is geen schade te vliegen.

Er zijn veel andere typen modellen hier te zien die we in Nederland niet of nauwlijks kennen, zoals de Supra, de Espada, de Icon en natuurlijk de nieuwe Pike Perfect. Ook de piloot moet "Perfect" zijn om met deze modellen te kunnen presteren.

Voorlopig heb ik alle vertrouwen in mijn HKM Sharons.

Tot het volgende bericht, Karel van Baalen
 
Hallo Karel,

Hoe is de 'martin' cup verlopen? Al wat foto's ? of is dat te lastig uploaden !

We horen graag de verrichtingen van de nederlanders

GrWinfried
 
De Martin Cup is redelijk goed verlopen voor de Nederlandse deelnemers, Frank van Melick was uit eindelijk de beste met een 16de plaats, gevolgd door Karel van Baalen 41ste, Peter Zweers 49ste, Cor de Jong 66ste, Geert van Melick 133ste en Jos Kleuskens 170ste.

Jos was de enige met schade, intotaal zijn er zeker 30 modellen beschadigd, waarvan de meeste total-loss.

Met de WK deelnemers in een goede vorm kunnen we aan het WK beginnen.

Het weer voor deze week wordt wat minder, elke dag wordt wel wat regen verwacht, de temperatuur ligt ronde de 25 graden, de windsterkste zo rond 2 of 3.
 
Maandag 31 july, eerste dag :

Het WK is begonnen, er zijn 90 deelnemers bij de senioren en 43 junioren.

Het Nederlands team is volgens een goede traditie weer sterk gestart.

Frank van Melick : 9.52.22 en 100 ( 999,1)
Kalel van Baalen : 9.52.17 en 100 ( 997,8)
Cor de Jong : 9.51.17 en 100 ( 996,0)

In het landen klassement staan we achter de Duitsers (2999,0) voorlopig tweede.

Info over onze junior Lesley van Laan volgt later.

Het is half tot zwaar bewolkt en 30 graden.
 
Lesley is begonnen met een 9.51 en 95, goed voor 991 punten.

Na een regenpauze van ruim 2 uur mocht Lesley weer, na een prima vlucht onder zeer moelijke omstandigheden wist hij de tijd vol te maken, helaas miste hij de landing door een overfly.

Karel heeft vandaag als laatste senior gevlogen, in moelijke lucht en na een slechte start met lukte het hem om de tweede tijd te vliegen, helaas miste hij de landing door buiten de 15 meter te landen. Dit kost hem zeker 200 punten.

Frank en Cor beginnen morgen in de eerste en tweede groepen.

Tot zover, tot morgen.
 
Leuk om de verslagen te lezen... jammer van de gemiste punten.

Hoeveel rondes worden er gevlogen? nog schrapronden?

vliegen de junioren tegen elkaar? of mee met de senioren en dan in een eigen klassement?

Gr
Winfried
 
Winfried,

Niet alleen de Nederlanders hebben punten laten liggen, ook diverse toppers hebben al een mindere score gevlogen, als het weer het toelaat gaan we 11 ronden vliegen, zaterdag is eventueel een extra dag. Na 6 ronden wordt het slechtste resultaat geschrapt.

De trend is naar veel lichtere modellen zoals de Supra, bijvoorbeeld de zwaarste kist van de Canadees en oud Nedelander Arend Borst weegt 1800 gram, zijn lichtste 1690 gram !!!, terwijl Cor bijvoorbeeld een kist van 2000 gram voor lichte omstandigheden heeft.

De junioren hebben hun eigen wedstrijd en vliegen dus alleen tegen elkaar. Zij vliegen waarschijnlijk 10 ronden.
 
De snelste start tot nu toe van Belg Tom Mertens: 2,7 seconden in ronde 3!

(er van uitgaande dat hij direct op het startsignaal gestart is en pas op het eindsignaal geland is)

Aan wat voor starthoogte moet ik dan ongeveer denken?
 
Dinsdag 1 augustus.

Nadat we gisteren tot 19.30 hebben doorgevlogen zijn we vandaag extra vroeg begonnen, al om 8.00 uur. Frank en Cor zaten weer in de eerste twee groepen van dag. Karel had gisteren al zijn derde vlucht gemaakt.

De omstandigheden blijven lastig, het is bewolkt en af en toe regent het. Vanmorgen hebben we een onderbreking gehad van wege de regen van 3 kwartier.

Deze keer hebben we minder punten laten liggen, Cor had een score van 995, Frank 990 en Karel 988. Er wordt aardig aan de boom geschud, met andere woorden, veel vliegers laten onverwacht punten liggen.

Dit zorgt er voor dat het spannende week zal gaan worden, waarbij de uitslag onvoorspelbaar zal zijn. Veel hangt af of je voor of na de regen kunt vliegen.

Lesley had ook een goede 3de vlucht, 9.52.6 en 95.

De junioren vliegen vooral overdag, dat maakt het voor de senioren extra lastig.

In het landen klassement gaan we aardig en liggen we op een 6de plaats.
Lesley staat tweede van de landenteams met 1 vlieger.
 
Hoi Sander,

Doordat de vliegers precies weten wanneer de werktijd begint, wordt er voor het startsignaal al een teken gegeven aan de lopers om te lopen.

De modellen worden bijna allemaal in het startsignaal losgelaten.

Bij 2 of 3 seconden start moet je denken aan een hoogte van 90 tot 100 meter. Er wordt enorm veel spanning op de lijn gezet zodat er toch nog gebruik kan worden gemaakt van een goed afschot.

Vooral de toppers stoken onderling het vuurtje lekker op en dwingen elkaar om vroeg uit de lijn te gaan.

Doordat een aantal al punten hebben laten liggen kun je merken dat er minder risico wordt genomen gedurende de week.

Mocht je meer vragen hebben of opmerkingen laat het weten.

Bedankt voor je reactie.

Groet,

Peter
 
Hoi Peter en anderen,

Dat de deelnemers precies weten wanneer de werktijd begint komt omdat de wedstrijdleider telkens exact dezelfde tijd hanteert tussen de laatste oproep en het startsignaal.

Zou dit niet wat meer "random" moeten zijn?

Je hebt het over een goed afschot (doorstijgen na het loskoppelen van de startlijn) dankzij die enorme lijnspanning.

Welke startlijnen en dikte worden gebruikt?
(hiermee is het afschot sterk te beïnvloeden)

Hebben jullie nog verschil tussen de 1e en de 2e (reserve) lijn?

Wat is eigenlijk nog de functie van de 2 lopers bij een start van 2,7 seconden?

Succes
 
Hoi Sander,

Een goed afschot is een combinatie van de juiste (enorme) spanning en de snelheid die de kist in zeer korte tijd bereikt.

Het doel van de lopers is om te proberen om in de korte tijd dat ze lopen toch niets van extra spanning op te bouwen of de kist op snelheid te houden.

De lijnen die we gebruiken zijn van EMC-Vega, de speedline.

Meestal gebruiken we de 1.25 lijn, we hebben ook 1.15 en 1.35 bij ons.

Omdat het weer stabiel is hebben we steeds dezelfde lijn dikte mee het veld in.

Door te kiezen voor een random startsignaal zou je inderdaad een andere soort start gaan zien, eentje die waarschijnlijk interesanter is.

Wel is het zo dat de huidige signaal voor iedereen het zelfde is.

Peter
 
Update 1 augustus.

De middag vluchten waren zonder thermiek, ver weg boven een heuvel was er wat stijging door hellingwind, als vlakke land vliegers ging het ons niet erg best af, Karel hield de schade beperkt en staat het er beste voor na 4 ronden.

woensdag 2 augustus :

Weer om 08.00 uur begonnen, nu met 2 junioren ronden, Lesley had een mindere vlucht en een 1000 score, na 6 ronden is hij inmiddels afgezakt naar een 27 ste plaats, de fly-off met 12 plekken lijkt niet meer haalbaar. Vandaag nog twee vluchten voor de junioren en morgen nog twee.

Het weer was 's morgens zwaar bewolkt met lichte regen, nu is het weer zonnig. Temperatuur rond de 29 graden, windkracht 2-3 uit diverse richtingen.

De vijfde ronde zijn de senioren goed doorgekomen, Karel draait nog steeds aardig mee, 26ste, Cor is 41ste en Frank 55ste. Met het land zijn we inmiddels 9de.

Cor heeft de 6 ronde inmiddels ook gevolgen, een nette vlucht, wel te veel punten laten liggen door een 95 landing en omdat hij te vroeg binnen was (vijf seconden).

Vandaag ronde 6 afmaken. Morgen wordt erg belangrijk, als het weer het toelaat gaan de senioren 4 ronden vliegen. Morgenavond zal het klassement aardig staan.

Vrijdag nog een 11de ronde en 12 piloten in de fly-off van 4 ronden van 15 minuten en zonder een schrap resultaat.
 
Update donderdag 3 augustus

Vandaag bewolkt weer, weinig wind uit diverse richtingen. Ongeveer 23 graden.

3 senioren ronden achter elkaar, normaal is de donderdag een lastige dag voor de Nederlanders, vandaag gaat het goed, Cor en Karel vliegen elk 3 keer vol. Karel verliest wel punten door minder te landen.

Frank heeft in mindere vlucht in slechte lucht en valt verder terug. In het landenklassement waren we inmiddels op geklommen naar de 8ste plaats. Even afwachten hoe dat nu zal zijn wanneer de scores van de 9de ronde zijn verwerkt. De omstandig heden zijn nu lastig in de 9de ronde. Het regent en er wordt door gevolgen.

Als het een beetje mee zit zullen Cor en Karel zo ronde de 25ste plaats uitkomen na vanavond.

Lesley moet nog vliegen vandaag, het is niet duidelijk of ze ondanks de regen door vliegen.

Morgen allemaal nog een ronde en dan beginnen de Fly-offs.
 
Bedankt voor de updates!! leuk om te lezen en op de hoogte te blijven.

Groeten aan iedereen
Winfried
 
vrijdag 3 augustus.

De hele nacht heeft het geregend, om 08.00 uur was het droog en kon er gevlogen worden. Het is fris met 18 graden en de wind is kracht 2/3. Het is weer bijna volledig bewolkt, af en toe regent het licht.

Lesley is vandaag jarig, hij is 14 geworden, gefeliciteerd.

Er wordt als nog een 11de ronde gevlogen door de senioren. De fly-off zal dus vroeg op de avond gevlogen gaan worden.

Frank laat het in de 10de ronde opnieuw liggen, Cor en Karel pakken wel weer de punten en kijken beiden richting de top 20.

Karel had een mid-air, gelukkig viel de schade reuze mee.

De landen wedstrijd bij de senioren blijft ook erg spannend. Helaas doen wij niet echt meer mee. Hopelijk zit een 10de plaats er nog in.

De junioren vliegen nu de 9de ronde en na de 11de senioren vliegen ze hun laatste ronde.
 
De twaalfde ronde is een grote verrassing geworden, het is 's middags gaan waaien en het bleef bewolkt. Veel deelnemers kwamen in de problemen. Titel kandidaat Phlip Kolb verloor zelf een plek in de Fly-off, hij kwam 0,5 punt te kort.

Cor is 21de geworden na het volvliegen van zijn laatste vlucht, Karel verloor een paar plaatsen en is 31ste geworden.

Karel verloor in zijn vlucht van een Duitser die met een F3B model (crossfire) een directe start maakte, hierdoor was zijn starthoogte zeker 60 meter meer. Uit eindelijk loog de Duisterser een minuut langer.

Frank zakte verder terug en is als 74ste geeindigd.

Lesley heeft goed gevlogen maar kon zich niet echt meer verbeteren, 21ste in het eindklassement bij de junioren.

Morgen fly-off met bij de senioren en junioren.
 
Back
Top