WK-F3J

• Topicstarter Topicstarter SC-F3J
  • Startdatum Startdatum
De nederlandse ploeg is denk ik weer op de terugweg. Dus even een update vanuit nederland.

Inmiddels is wel de wereldkampioen bekend:

Voor de tweede keer op een rij is dit de australier David Hobby.
Een knappe prestatie van deze sympatieke piloot.

Dit verhoogt tevens de waarde van HollandGlide, de internationale F3J wedstrijd die op vliegbasis Deelen in het weekend van 19/20 gehouden wordt. David Hobby is daar ook aanwezig, net als veel andere toppers uit het F3J cirquit.

Mocht je nog willen komen kijken op hollandglide, geef je dan zo snel mogelijk op als toeschouwer. Op de site van Hollandglide.nl kan je je als toeschouwer aanmelden. Aangezien hollandglide op een vliegbasis gehouden wordt, kom je er niet op zonder van te voren aangemeld te zijn.

"May the thermals be with you"
Winfried

Zijn er na deze wedstrijden nog interessanten technische ontwikkelingen te melden? Hoe hebben bijvoorbeeld de Supra's en Espada Xl gevlogen? Wat zijn de huidige "modetrends"?

@Winfried, ik heb nog steeds veel plezier van je oude F3J zwever (met eigenbouw electroromp). Hoogst gemeten vlucht staat op 633mtr. Langste vlucht 100minuten (25sec. motorlooptijd)

Uitslag WK

1 David Hobby (aus) Pike Perfect
2 Sebastiaan (Dui) Shadow (NAN/Mibo)
3 Rolf Oetter (Can) Supra
4 Joe Wurts (VS) Icon
5 Karl Hinch (Dui) Pike Perfect
6 Arend Borst (Can) Supra/Icon

Berrie,

De trend is naar lichtere modellen, ik bedoel dan minder dan 30 gram per dm2.

De spanwijtes gaan naar 3.60 tot 3.70.

Er was veel commercie, zowel van de organisatie van het WK, er werd bijvoorbeeld entreegeld gevraagd.

Ook commerciele activiteiten van bouwers zoals Samba Models, Nan en Mibo Models. De Pike Perfect is optimaal in de markt gezet, Samba Models heeft er alles aan gedaan om zoveel mogelijk piloten te laten deelnemen met deze kist.

De constructie van het hoogte en richtingsroer van de Supra zal denkt ik veel navolging gaan krijgen. Het scheelt ongeveer 150 gram op een model.

Het Nederlands team kwam vooral te kort omdat de modellen niet voldeden aan omstandigheden. Door het goede vliegen van Cor en Karel werd deze achterstand bijna te niet gedaan. Vliegen om 08.00 uur 's morgens of om 20.00 's avonds vraagt om andere modellen.

Misschien moeten we voortaan anders gaan selecteren, aan de kwaliteit van de vliegers licht het niet, het materiaal moet beter.

Zomers om 8.00 uur een wedstrijd beginnen bijvoorbeeld, of meer rondes vliegen met 12 of 15 minuten werktijd. ''s avonds langer door vliegen is ook een optie. Een beetje sport visser gaat toch ook vroeg uit zijn bed.

Peter Zweers

De Superiors werden minder in gezet i.v.m. het licht weer. Daarnaast moest de Perfict gepromoot worden.

Blijkbaar maakt het voor Hobby niet uit met welke kist hij kampioen wordt, hij had trouwens wel 2 Superiors als B en C model tot zijn beschikking.

SC-F3J zei:
Blijkbaar maakt het voor Hobby niet uit met welke kist hij kampioen wordt, hij had trouwens wel 2 Superiors als B en C model tot zijn beschikking.

Ik dacht ook al op fotos Dhr. Hobby te zien staan met Pike Superiors....

Maar bedankt voor de info. Ik gebruik deze kisten als inspiratiebron voor mijn eigen bouwsels...

Als ik het goed berijp is de SHARON verdrongen door de Pike Perfect voor het vliegen onder lichte omstandigheden?

De Sharon is zeker niet uit beeld, maar aangezien blijkbaar het een (marketing) beleid is om de Pike perfect aan de top piloten te geven (neem ik aan !!) voor de WK, hebben zij hiervoor kunnen kiezen.

Diezelfde top piloten hadden waarschijnlijk ook met een Sharon bovenaan gestaan. We zullen in de toekomst zien hoe mindere piloten zullen gaan presteren met een Pike Perfect.

Zoals ik al eerder heb opgemerkt moet de piloot ook `perfect` zijn om prestaties te halen, het ligt zeker niet aan het model alleen.

Inmiddels is de prijs voor zo´n Pike in de loop der jaren flink opgeschroefd, ver boven de 1000 euro moet deze kosten en als je wat bijzonders wilt (uitvoering en/of prijs) zal het nog meer gaan kosten.

Misschien dat er wel wat meer Sharons 2e hands aangeboden zullen gaan worden, dan is het zeer interessant voor de minder draagkrachtige vliegers om er een te kopen, het blijft een uitstekend stabiel vliegend model met erg goede prestaties, dat heb ik ervaren op deze WK en de EK van 2005. Ikzelf blijf er tenminste mee vliegen de komende jaren.

Karel van Baalen

Het lijkt er inderdaad op dat de perfect de sharon heeft verdrongen,maar voor het lichtere weertype vliegt de sharon zeker net zo goed.
De bepalende factor is nog altijd diegene die knuppeld.

Adrie

Mij is eigenlijk iets heel anders opgevallen wat hier nog niet aangehaald is.
Wanneer ik de "rondes"bekijk zie ik dat het gross van de duizenders behaald is met tijden van boven de 54 (en 100 natuurlijk)........ En dat bleek toch echt nodig om in de f.o. te komen!
Dat is gewoon een zaak van trainen en dan maakt het echt niet zoveel uit welke van de topkisten je vliegt...............

Arno

Precies Arno,

Het maakt geen ene moer uit of je nu een Sharon, Pike Pefect, Superieur of wat dan ook vliegt, het is een kwestie van trainen, trainen en nogmaals trainen. Op (in) het start signaal weg en op het laatste 10 secondensignaal steken op het doel met natuurlijk 100 landingspunten.
Lijkt simpel maar is het zeer beslist niet. Alles moet meezitten, het team, de coach en vooral je eigen vluchtindeling met de alom bekende wedstrijdzenuwen die in bedwang moeten blijven. :cry:

Back