WK Schaal 2008

Ja netjes he als je dan ook ziet dat een McDermott op een 5e plaats staat, met zo'n 400 punten verschil van de 1 en 2 plaats en dat zijn kans op de winst wel verkeken is. En dat zijn DH9a na 8 jaar bouwen ook nog eens minder punten heeft dan een Bucker Antares dat is toch bizar en wat moet McDermott balen zeg.

En dat er op de 8-9e plaats een Zlin 526 staat had ik ook niet verwacht.

Nee Gerard doet het erg goed met zijn Beaver's 1e WK zonder de nodige ervaring met de kist, hij kan nu alleen nog maar klimmen.

Had eerlijk gezegd ook verwacht dat Gerald met de F15 het beter zou doen misschien kunnen ze er nog een goede 3e vlucht uitpersen.

Bert doet ook leuk mee met de vliegscore jammer dat de Piper statisch zover achter blijft, maar ja dat gaat eerdaags helemaal goed komen met de Fly Baby blijft jammer dat tie het niet gered heeft.

Valt me ook nog op dat plaats 21 de Little Toot dat een relatief eenvoudige dubbeldekker is, zo'n hoge statische score van 2716 punten heeft.

Ton

De foto's zijn best wel aardig om een beetje een indruk te krijgen maar de kwaliteit kan beter!
Ik zou wel eens wat betere foto's van de Hurri willen zien(dan kan ik misschien te weten komen waar ik allemaal op moet letten als ik aan mijn hurri ga beginnen. Effe lekker spioneren).
Gerard doet het inderdaad goed met z'n Beaver.
Ik hoop wel dat Gerald gaat stijgen naar en hogere plaats!

Mvgr hans

Hoi allemaal, weer veilig thuis gekomen en uitgerust, laat ik eens wat posten en een aantal fotootjes plaatsen.

De uitslag is de meesten inmiddels al bekend, voor die het nog niet wisten:

1. Andreas Luthi, zwitserland, Bucker Anteres
2. Max Merckenslager, duitsland, Stinson A1 Trimotor
3. Petr Tax, Tjechië, Caudron G4

13. Gerard Rutten
17. Gerald Rutten jr
40. Bert van Eijk
Totaal 43 deelnemers
Ploeg 9 van de 16

Hier de gehele uitslag voor de geintereseerden: http://www.scalemodel2008wch.w3wl.pl/download/individ_f4c.pdf

Hieronder de 'hollandse gang' voor de plaatselijke Antonov AN2 waar je rondvluchten mee kon maken....(als je durft..)

GroteFoto-8HFQTWXP.jpg

Kort samengevat;
13de plek Gerard, hij had iets meer gehoopt maar mag niet klagen. Heefd zich laten vertellen door de jury dat er nog een hoop verbeterd kan worden middels de documentie presentatie die vluchtig in elkaar gezet is vanwege tijd gebrek. Daarnaast kent hij de kist nog maar nét, valt dus ook in vliegen nog wat te verbeteren.
40ste plek Bert, wist van tevoren dat het slechts 'veld vulling' zou zijn met zijn Piper en is tevreden omdat hij niet laatste is geworden. De drang naar meer is echter nóg meer gegroeid om met een goed schaalmodel aan te komen.
Ikke 17de plek, had op meer gehoopt, doel was binnen eerste 10 maar ik ben er van bewust geworden dat de kist gewoon té oud voor het veld is. Normaal zit ik statisch ergens op de 10de plaats en hoop dan met vliegen nog wat bij te sprokkelen, kreeg deze keer echter een mokerslag van de jury, 23ste plaats statisch........probeer dat nog maar eens dicht te vliegen....baal:(. Er zijn wel een paar nieuwere kisten bij gekomen en het schaal niveau is aan het stijgen maar dat het ineens zo hard ging had ik niet voorspeld. (...en gelukkig ook de rest van het team) Daarnaast had ik nog wat domme pech met harde wind tijdens de eerste 2 vluchten. Jury houd er wel iéts rekening mee maar al dwarrelend kun je nooit negens scoren. Laatste vlucht beetje goed gemaakt door 6de beste vlucht te vliegen van het hele veld in de derde ronde maar nogmaals, met lage statisch ben je nergens meer.....tis eenmaal zo, tijd voor een nieuwe kist!

Hieronder een aantal foto's

GroteFoto-XPNXHGA6.jpg

GroteFoto-3ZSEYCQK.jpg

GroteFoto-QGEYB6YH.jpg

GroteFoto-7MMR4ATC.jpg

GroteFoto-ODVOL7WR.jpg

GroteFoto-OYXL8H7L.jpg

GroteFoto-VEXWTBNQ.jpg

GroteFoto-D4V73ON3.jpg

GroteFoto-OB7RDAML.jpg

GroteFoto-RHH4ORZR.jpg

GroteFoto-GS8JGADB.jpg

GroteFoto-UAYIWFFC.jpg

GroteFoto-DWOMGBXJ.jpg

GroteFoto-GBAYDHTX.jpg

GroteFoto-TKWUPJET.jpg

Later meer.......

Grtz,
Gerald

.....nog veel meer.......;

GroteFoto-KDF8FO3S.jpg

GroteFoto-3QPLSQ7W.jpg

GroteFoto-TWK4YVKF.jpg

GroteFoto-ZWEPY7JK.jpg

GroteFoto-KHENPEZG.jpg

GroteFoto-GIDAU8JV.jpg

GroteFoto-RD6PS6Y8.jpg

GroteFoto-QHYIBCPT.jpg

GroteFoto-ESR74UOL.jpg

GroteFoto-SD6LUTX4.jpg

GroteFoto-4BLLZLQI.jpg

GroteFoto-ZKHBSVZB.jpg

GroteFoto-T6HL4CK4.jpg

GroteFoto-EIMQCGWP.jpg

GroteFoto-WIQQ4NMI.jpg

GroteFoto-STU4BVC6.jpg

GroteFoto-KISRXVRO.jpg

GroteFoto-OR6WUQTO.jpg

GroteFoto-IPCWAZ7C.jpg

GroteFoto-HNR6NJCR.jpg

GroteFoto-BL3M3UXF.jpg

GroteFoto-33UHRHJW.jpg

GroteFoto-XTO3PTEM.jpg

GroteFoto-ATAUFVEQ.jpg

GroteFoto-Y6WVSDLC.jpg

GroteFoto-GTVJL6AE.jpg

GroteFoto-RVMUYUQ6.jpg

GroteFoto-M4AG34MR.jpg

GroteFoto-EK33TEJM.jpg

GroteFoto-SXNLIFCR.jpg

GroteFoto-YGDYDLD7.jpg

GroteFoto-QVFLNBM3.jpg

.......en dat was het dan weer van mijn kant, wellicht heefd Bert er ook een aantal maar die is nog onderweg lekker vakantie aan het vieren. Zelf ook een paar dagen met m'n meissie in berlijn doorgebracht, effe relaxen en chillen zeg maar....... Hieronder samen met mij steun en toeverlaat ;)......

Cheers all,
Gerald

GroteFoto-XBQWQW6Q.jpg

IK vindt dat nog zacht uitgedrukt Jan!
DIT VINDT IK MAGISCH OM TE ZIEN.
Wat een perfectie en te bedenken het aantal bouwuren dat aan sommige kisten is besteed(o.a die zilvergrijze dubbeldekker)
Ik zou het in m'n broek doen van angst als ik zo'n kist de lucht in stuur!
Er zal maar een kleine fatale storing optreden ondanks alle voorzorgsmaatregelen.

Mvgr Hans

Hele mooie foto's en bedankt voor de reportage Gerald :thumbsup:

Ik begrijp dat de uitslag voor jullie een beetje tegenvalt maar ik vindt het een hele grote prestatie in dat sterke veld.

:thumbsup: :zon: :thumbsup:

Gr. Teus

hoi gerald,

mooie fotos en mooie plaats hoor , proficiat

een vraagje de hawk was deze van skygate?

gtjs
wim

Als ik het zo even snel overzie, dan vind ik dat jullie je nergens voor hoeven te schamen. :thumbsup:
Dat stijgende niveau, dat ken ik maar al te goed......
En het vliegen met een kist die eigenlijk al vervangen had moeten worden, ook.
Maar wat wil je als je al experimenterend eerst nog de laatste resultaten van het nooit eindigende ontwikkelingstraject moet uitproberen, dan moet dat toch eerst met het oude model...

Hierbij mijn eerste (foto)bijdrage van Polen.

1.jpg

In positie en klaar voor alle toespraken (met ondertiteling).

2.jpg

Twee F-16's van de Poolse luchtmacht openden de WK vanuit de lucht.
Krijgen we dat in Nederland ook voor elkaar, net als de militaire harmonie?

3.jpg

De Team Managers vergadering voorafgaand aan de wedstrijden.

4.jpg

Ook de dames hadden regelmatig (werk)overleg en hielden ons dan angstvallig in de gaten. :lol:

5.jpg

Af en toe moesten we de vrouwen binnenhouden vanwege het grote aantal ooievaars dat Polen heeft.

6.jpg

In de hangaar zorgden onze dames heel goed voor ons, zodat we niet al te gestrest aan de bak hoefden.

7.jpg

Het "Dutch scale team" gezellig op de Flightline.

8.jpg

Dagelijks één of meer ritjes met de platte wagen die speciaal voor deze gelegenheid was gebouwd.

9.jpg

Gerald in de readybox gereedmaken voor de vlucht.

10.jpg

Gerard op positie nr. 2; daarna 1 en vervolgens naar de readybox.

11.jpg

Bert in de readybox klaar voor zijn eerste vlucht, tevens de allereerst vlucht van het WK.
Zuid-Afrika mocht het eerste lootje trekken.

12.jpg

En dan op de vrije dag zie je dit vliegtuig staan. Even een praatje: "Ik durf het bijna niet te vragen, maar....?"
Antwoord: "Tegen betaling van de brandstof kun je mee, mag je filmen en mag je zelf sturen."
Dan ga je toch zeker niet met de Antonov? :wink:

13.jpg

Marek Szufa, captain van de Boeing 767; in zijn vrije tijd instructeur van de super Skybolt en..... modelvlieger. Ik durf wel mee.

14.jpg

Met parachute om, want we gingen aerobatics doen, vastgesnoerd in de front cockpit.
Later met 320 pk's de lucht in, dat is weer eens wat anders als een Cessna Skyhawk met 150 pk. :zon:

15.jpg

De enige crash (afdeling big scale F4G), helaas ook dat hoort erbij.

16.jpg

Het dagje uit naar Torun met de lunch op een boot in de rivier de Wisla.

17.jpg

De Nederlandse deelnemers met hun modellen.

18.jpg

Marjan en Gerard met de DH Beaver.

19.jpg

Joke en Bert met de Piper J-3, hopelijk een volgende keer met de Fly Baby.

20.jpg

Het vliegersbanket was keurig verzorgd met alles erop en eraan.
Nu zullen er toch wel meer wedstrijdvliegers komen op de NK, want... je weet maar nooit.

21.jpg

De Flightline director had ook nog muzikale kwaliteiten. Erg gezellig.

22.jpg

Zelfs de kok is aan het modelbouwen geslagen. Hier een bewerkte watermeloen.

Al met al een zeer geslaagde en goed georganiseerde WK. Verdere details en foto's volgen nog.

Bert

Gerald,

Dank voor de plaatjes, was die andere F15 van die Rus als ik het goed heb zo veel beter dan.
Vertel wat gaat de opvolger van de F15 worden.

Bert,

Dank voor de plaatjes.

Toch jammer dat je statisch niet mee kunt komen.
Ben je wel tevreden over je vliegscore of was er meer uit te halen.
En heb je verder nog wat geleerd van de grote jongens met betrekking tot bijv een documentatie samenstellen voor de beoordeling.

Groet
Ton

Hoi Ton,

Het statisch verhaal was al wel bekend natuurlijk en was de reden dat mijn doelstelling was bepaald op het verdedigen van die laatste plaats.
Ook is bekend dat je met het vliegen niet zomaar een plaatsje wint, wat natuurlijk terecht is want anders kun je wel met een Westerly meedoen.

Ik ben zeer tevreden over mijn vliegscore, maar ook dit kan ten alle tijde beter. Op drie vluchten één perfecte Touch and go is te weinig. Hetzelfde geldt voor de landingen en ook dat moet dus nog veel beter. Door wat leeswerk in de vakantie heb ik wel ontdekt wat ik aan de Piper zou kunnen verbeteren om de landingen en dus ook de touch and go's beter te krijgen. Dit kwam voort uit een opmerking van de statische jury.
Wat het vliegen betreft: de eerste vlucht 16e; de tweede vlucht 15e en de derde vlucht 23e vind ik met de Piper een goed vliegresultaat. Daar had ik van tevoren voor willen tekenen. Aangetekend moet nog worden dat ik als allereerste moest vliegen, hetgeen niet leidt tot een hoge score op voorhand omdat de jury dan echt wel voorzichtig is met het geven van hoge cijfers. Wat me ook nog opviel is dat de tweede en dus laatste groep van de derde vlucht al bijna automatisch hoger scoorde. Ik heb daar vluchten bij gezien, die wat mij betreft wel lager hadden moeten scoren. Maar ja jureren is mensenwerk en als ik over mezelf praat ben ik natuurlijk ook wel geneigd mezelf wat meer punten toe te dichten.
Wat ik, op basis van deze ervaringen, wel zeker weet is dat wanneer de Fly Baby statisch een beetje meedoet (en ik heb reden om te denken dat dat ook nog zo is) en hij vliegt vergelijkbaar aan de Piper, ik mezelf dan als doel ga stellen om bij de eerste 20 te eindigen en daar leg ik de druk niet te hoog op mezelf. Maar ja, .... bla, bla bla.

Met verschillende van de grote jongens heb ik gesproken uiteraard en hier en daar waren ze ook nog bereidwillig om hun documentatie aan mij te tonen. Daarbij heb ik wel een beeld gekregen hoe ik mijn Fly Baby straks aan de jury ga presenteren.

FlyBabies.jpg

Beide Fly Baby's op een Fly Inn op Lelystad. Het begin is er.

Groetjes,

Bert

Back