WK Schaal Polen 2004

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Hoi

Kwam deze link tegen van het WK schaal 2004 wat nu gevlogen wordt in Polen er staan veel mooie foto's op de site en Gerard Rutten staat voor nu op een 6e plaats als enige Nederlandse afgevaardigde.

Je kunt per dag kijken naar foto's maar ook per land worden de deelnemers met model voorgesteld.

http://www.aeroklubpolski.pl/modelarstwo/18msf4/fot06d.htm

Hieruit mag duidelijk zijn dat wedstrijdvliegers geen mooiweer vliegers zijn 8) .

Kijk en geniet

Ton

Geen mooiweervliegers? Klopt, ik weet er alles van.... :(

Overigens zag ik in de fotoserie bij F4B een Meister B handvat. En dat op een WK!!!! Onnauwkeurig, onveilig en eigenlijk ongeschikt om goed LB mee te vliegen. Maar als je sommige F4B-piloten bezig ziet krijg je het gevoel dat het eigenlijke vliegen de sluitpost van hun begroting is... Als ze het vak nou eerst eens leerden met goed vliegende, eenvoudige modellen en daarna pas hun geluk beproeven met hun vaak veel te zware, aerodynamische ondingen...

Hoi Ton,

Ik denk dat Nederland trots kan zijn op de prestaties van hem.
Het is een hele prestatie om als enige je land te vertegenwoordigen.
Bij deze dus een DIKKE PROFICIAT aan Gerard Rutten. :thumbsup:

Doe zo verder.

Tom

Bruno, misschien heb je gelijk maar hoe moet je daar nu op oefenen, misschien met een stunter die 4 keer het gewicht heeft van een standaard stunter of met een grote plaat op de voorkant geschroefd om de weerstand te simuleren. Moet er niet aan denken om mijn Spitfire aan twee touwen te hangen en het dan rondjes te laten vliegen voor punten, die machines zijn er niet voor ontwikkeld en toch doen ze het. Heb ze op andere WK's bezig gezien en moet zeggen petjeaf.

Heb zelf ook LB gevlogen met Rody Roem misschien zegd die naam je wel iets uit een ververleden en moet zeggen een stunter oke maar schaal voor mijn NEE!!!!!.

Tom, Ja zeker ook petjeaf voor Gerard het is heel dapper (en kostbaar) om daar te staan, maar ook leuk want hij kent al veel van die vliegers en dat geeft toch een extra tintje aan deelname. Zeker als je ook mee kunt draaien in de top.

Ton

In die loods/hangar zou ik uren zoet kunnen zijn.
Wat een prachtige vliegtuigen.
Blijf zelf toch een voorkeur hebben voor dubbeldekkers uit de 1e wo.

Jaap

Ton,

Ik heb nog even de deelnemerslijst doorgekeken en kwam daar de naam van Pjotr Zawada tegen, met Jerzy Ostrowsky een van de beste stuntvliegers die Polen ooit heeft gehad. Dus als die iets bouwt en daarmee vliegt, dan zal het wel O.K. zijn...

Ook ik heb F4C vaak gezien op grote kampioenschappen toen het tegelijkertijd met de andere F2-klassen gevlogen werd, maar -hoewel het vloeken in de kerk lijkt- het kon me niet echt boeien... Ik vind schaal nou eenmaal bij uitstek iets om of Vrije Vlucht (uit de eerste jaren van de 'grote' luchtvaart) of met RC te doen. Schaal gaat niet alleen over hoe de kist er uit ziet, maar ook of het vliegbeeld aan het origineel doet denken. Met LB lijkt me dat ten enen male onmogelijk.

Verder is het zaak, ALS het dan toch moet, om maximaal op zo'n 1,5x het gewicht van een stunter uit te komen. Anders heb je toch echt -met permissie- een drol aan een touwtje... :wink:

Bruno, Een schaalmodel aan een touwje is denk ik altijd een drol aan een touwtje en snap dan ook niet dat er dan nog deelnemers zijn voor F4b schaal. Deze heren zouden het heel goed doen tussen de RC modellen want het zijn stuk voor stuk hele fraaie modellen waarmee ze vliegen.

Moet dan ook bekennen dat ik daardoor des te meer respect heb voor deze deelnemers, vooral om het feit dat een tweemotorige of viermotorige geen uitzondering is.

Heb op voorgaande WK's ook nog wat plaatjes geschoten van de LB schaalmodellen en zal ook deze terzijnertijd posten in het Fotoalbum bij schaalmodellen en details.

Ton

Ton

Ton van Munsteren zei:
Deze heren zouden het heel goed doen tussen de RC modellen want het zijn stuk voor stuk hele fraaie modellen waarmee ze vliegen.
Precies, of vrij vliegend, maar dan met een wat slimmere, lichtere constructie...

Ton van Munsteren zei:
Moet dan ook bekennen dat ik daardoor des te meer respect heb voor deze deelnemers, vooral om het feit dat een tweemotorige of viermotorige geen uitzondering is.
Anders ik dan wel....

Ik zou wel willen, maar als ik dit zo zie, moet ik nog heel veel bouwen om hier aan te kunnen tippen. Mooie modellen!!!

Nee en ja,

Nee; Wereldkampioen worden dat zal er niet in zitten voor nu, maar in de toekomst wie weet.

Ja; Deze heren zijn ook begonnen met een model uit een kit en daarmee gaan meedoen aan de NK en kun jij ook. Zie maar Gerard Rutten die heeft zich toch naar een 8e plaats gevlogen terwijl hij statisch minimaal 100 punten achter bleef op de top. Het vliegen zit er dus in nu alleen nog het model verder verbeteren of iets nieuws bouwen en nog beter afstemmen want elke keer leer je weer meer en kom je een stapje verder.

Ton

Ton van Munsteren zei:
... Een schaalmodel aan een touwje is denk ik altijd een drol aan een touwtje en snap dan ook niet dat er dan nog deelnemers zijn voor F4b schaal. Deze heren zouden het heel goed doen tussen de RC modellen want het zijn stuk voor stuk hele fraaie modellen waarmee ze vliegen ...
Ton, Bruno, zou het een overweging van de LB-schaal deelnemers kunnen zijn dat ze radiobesturing te riskant vinden voor toestellen waarin zoveel ge-investeerd is, zowel qua tijd als geld.

Ron, Lijkt mij zeker niet een kwestie van geen geld voor een RC besturing hebben, want deelname aan de WK kost al veel meer dan een radioset en men staat daar om de 2 jaar voor een nieuwe WK waar dan ook ter wereld!!!!!.

Nee denk dat men helemaal LB is en daar helemaal in op gaat en niet de overstap wil maken naar RC.

Ton

ron van sommeren zei:
Ton, Bruno, zou het een overweging van de LB-schaal deelnemers kunnen zijn dat ze radiobesturing te riskant vinden voor toestellen waarin zoveel ge-investeerd is, zowel qua tijd als geld.
Nou, gezien de voortdurende nabijheid van de (harde) grond is LB (nog) riskanter dan RC. En helemaal met (veel) te zware modellen. Waar ik me in eerste instantie over verbaas, zijn de elementaire vliegfouten die ik veel schaalvliegers heb zien maken. Vandaar mijn advies om het eerst met eenvoudiger materiaal eerst echt goed te leren. Ik denk dat dit voor LB en RC in gelijke mate geldt...

Waar ik me in eerste instantie over verbaas, zijn de elementaire vliegfouten die ik veel schaalvliegers heb zien maken.

Laten we hier meteen het leeraspect meenemen. Welke fouten? En wat is goed?

Arvid zei:
Waar ik me in eerste instantie over verbaas, zijn de elementaire vliegfouten die ik veel schaalvliegers heb zien maken.
Laten we hier meteen het leeraspect meenemen. Welke fouten? En wat is goed?
Laten we bij het begin beginnen:
Het verkeerd kiezen van de startplaats. Bovenwinds of net er voorbij is veilig. Loskomen tegen de wind in met weinig snelheid is vaak de oorzaak van naar binnen komen tijdens de start, met noodlottige gevolgen...

Het -consequent- niet vlot kunnen starten van de motor. Eerst zorgen dat er brandbaar mengsel IN de cilinder zit en controleren of er ontsteking optreedt. Anders is het zinloos om te gaan zwengelen...

Het niet op de grond houden van het model tot voldoende luchtsnelheid is opgebouwd. Net zoveel 'down' geven als nodig om dit te bewerkstelligen.

Het niet kunnen 'zwiepen', het -door het stuurhandvat vóór het model uit te bewegen en indien nodig naar achteren te stappen- spanning op de lijnen houden. Bij enige wind is dit een onontbeerlijke techniek en niet iets dat pas met het -lastig te vliegen- schaalmodel moet worden geleerd.

Het op verkeerde punten beginnen met figuren of bijzondere verrichtingen. Wingovers gaan van exact bovenwinds naar exact benedenwinds. Loopings zijn in principe gecenterd op exact downwind, bij sterke wind iets doorgeschoven tegen de wind (~ 10 graden) Loopings altijd 'open' vliegen, rustig klimmen en pas na het passeren van de top langzaan iets meer gaan sturen. Met zware modellen die geen kunstvluchtfiguren uitvoeren, heel goed opletten op de plaats waar het klimmen en dalen wordt ingezet. Klimmen met de wind mee, dalen tegen de wind in. Wie dat niet doet loopt het risico op een naar binnen komende kist...

Van te voren bepalen waar het model de grond zal raken: tussen het downwind- en het tegenwind punt. Ergens anders is vragen om moeilijkheden. Kortom, weten hoe lang de zweeffase is en daar het inzetpunt van de landing op afstemmen.

Ik heb al deze onnodige fouten vaak zien maken, zelfs op WK's....

Graag zullen we iedereen die moeite heeft met het vermijden van deze voetangels en klemmen helpen op de eerstvolgende LB-meeting, 2 okt. Zie aankondiging op de kalender en details in het LB-forum..

En waar wordt naar gekeken bij RC en/of wat je fout kan doen.

Hoewel ik ook RC-instructeur ben en dus ook best wel iets kan zegggen over RC in het algemeen, heb ik geen ervaring met schaalmodellen, dus laat ik dat graag aan de deskundigen over...

Dank je Bruno :lol: :wink: :wink:

Voor de RC-Schaal is het reglement volgens de FAI van toepassing en alles staat daar nauwkeurig in omschreven, is te lezen/downloaden via de KNVVL site en is in het Nederlands.

http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2004/sectie6sch.pdf

De wedstrijdvlucht max drie per wedstrijddag bestaat uit een aantal basis figuren en een 5tal keuze figuren.

1 Start
2 Vlucht in rechte lijn
3 Vlakke acht
4 Dalende cirkel
5 Keuze figuur
6 Keuze figuur
7 Keuze figuur
8 Keuze figuur
9 Keuze figuur
10 Landings circuit met landing

De keuze figuren is afhankelijk van het type vliegtuig, om een voorbeeld te noemen een Spitfire is een fighter en daardoor moeten er kunstvlucht figuren worden gekozen, een Bleriot is geen kunstvlucht en daarvoor kunnen vlakke figuren worden gekozen.

Let wel op ook een Tiger Moth is kunstvlucht en zal dus ook kunstvlucht moeten vliegen 8) .

Alle figuren staan goed omschreven en ook voor de beoordeling van de jury staat per figuur de mogelijke fouten omschreven en dat zijn dan ook de aandachtspunten waar je als vlieger op moet letten.

Een looping moet dan ook rond zijn met het begin en einde op gelijke hoogte, voor een rol moet je aangeven wat voor rol het gaat worden een gewone-rol, slow-rol, barrel-rol of vierpunts-rol noem maar op het moet een figuur zijn die de echte ook zou kunnen vliegen.

Ook het uitklappen en intrekken van het onderstel is een figuur, er is dan ook keuze genoeg. Aan de vlieger dus de taak om daar de figuren uit te kiezen die het beste bij jouw en je toestel passen.

Het is zeker niet zo moeilijk als dat je zou denken alles staat duidelijk omschreven en het enige dat de vlieger moet doen is het reglement goed lezen en deze info omzetten naar een goede vlucht.

De principe van de figuren kun je natuurlijk met elk willekeurig model nu al oefenen.

Ton

Back