WK Schaal Polen 2004

Wat me opvalt is dat er erg weinig " moderne" vliegtuigen te bekennen zijn, hebben de jets (waar toch ook verschrikkelijk mooie schaalmodellen tussen zitten) een eigen klasse oid. Ik zie praktisch alleen maar oldtimers (wel erg mooi overigens).

Is het verder ook niet zo dat je met een bijzonder model hogere ogen gooit dan met bijv. een pipercub (waar er al tig van verkrijgbaar zijn inbouwdoos).

Krijg je extra punten voor een eigenbouw (helemaal van tekening)

Hoe documenteert de jury zich voor de beoordeling van de schaalgetrouwheid?

Zou ik met mijn su26 ook al mee kunnen doen? zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11522
of ben je dan bij voorbaat kansloos...

lijken me voorlopig wel genoeg vragen ;-)

Erik,

Een Suchoi zou een prima keuze zijn voor een schaalwedstrijd, maar voor een WK lastig om hoog mee te scoren de concurrentie is daarvoor te groot.

Het belangrijkste van een F4C klasse schaalmodel is dat het exact gelijkend moet zijn aan het grote voorbeeld. Dit gaat je niet lukken met twee foto's van de echte, hoe mooi ze ook zijn.

Een kit is dan ook veelal uitgesloten omdat die vaak zijn bijgesteld naar goede vliegeigenschappen en dus van schaal afwijken.
We kunnen dan ook niet zeggen ja MAAAAR :? nee jammer het moet zo nauwkeurig mogelijk en dat moet je kunnen bewijzen.

De keuze van de schaalmodellen die je op WK's ziet is veelal afgestemd op de te verdienen bonussen, die reeds te verdienen zijn alvorends het statische beoordelen en vliegen begint :lol: , bijv de bonus voor een holprofiel van een WW1 model en dat is toch mooi meegenomen, kijk daarvoor reglementen F4C KNVVL.

Voor de statische beoordeling van het model kijk even op onderstaande link daar ben ik begonnen wat uitleg te geven en zal eerdaags verder gaan.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6128

Sorry een Goldberg SU26 noemt men dan ook Standoff (op afstand schaal) maar is en blijft een prachtige kist en zeker een prima model voor het NK Sportschaal zie reglementen KNVVL.

De sportschaal klasse is een alleen vliegen klasse en prima voor het instappen in het schaal gebeuren.

Zou zeggen meld je aan voor 12 sept te Gilze en vlieg mee. Zal een leuke kennis making zijn en je kunt veel leren en met de winter in zicht een goede leerschool voor een bouwproject in de winter.

Misschien een 2 leuke links om nog even te bekijken.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6220
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4075

Toch nog even een hele belangrijke opmerking ,
BOUW VOORAL WAT JE MOOI VIND ANDERS EINDIGT HET MODEL OP ZOLDER :oops: :oops:

Heb je vragen laat ze weten.

Ton van Munsteren

@Ton,
Dank voor je uitgebreide en heldere reactie!
Ik had inderdaad niet verwacht met de su26 een reeele kans te kunnen maken, echter je moet ergens beginnen...

Verder valt het me op dat er bijna nooit zweefvliegtuigen mee doen, ter wijl ik toch veel heel erg mooie schaalmodellen ken!

Ik ga maar eens nadenken over een mooi, echt schaalmodel!

Tom, dank en helemaal mee eens.

Erik, De F4C is een schaalmotorvliegklasse vandaar geen zweeftoestellen en ook geen hely's.
Voor de laatste hebben ze een aparte klasse willen opzetten, maar dacht niet dat dat zo succesvol was :? te weinig deelnemers.

Daarom vind ik het ook zo leuk dat de F4B lijnbesturingsklasse nog gevlogen wordt op de WK.

Welke richting van toestellen wil je opgaan, denk dat je het beste in de wat minder gecompliceerde type een kandidaat moet zoeken. Een Suchoi is dan prima maar dan ook echt eerst goede schaaldocumentatie verzamelen. Zou zeggen open een post kunnen we met zijn allen verzamelen :lol: :wink:

Je moet je niet blindstaren op die bonus die te verdienen is :? maar een leuk en niet te moeilijk vliegtuig uitzoeken waar genoeg van te vinden is en goed mee te vliegen is.

Hoog grijpen is hard vallen.

De BESTE OPTIE is :wink: ga naar de wedstrijd te Gilze doe mee aan de sportschaalklasse, je kunt dan alvast kennis maken met het vliegdeel wat al lastig genoeg is. Wil je dat een keer oefenen dan wil ik je best een keer helpen met het vliegprogramma door te nemen, ik kom gewoon een keer naar de Goudse om je te helpen.

Ga hier beginnen met lezen.
http://www.modelvliegsport.nl/downloads/reglementenboek2004/sectie6sch.pdf

Ga dit oefenen;
1 Start
2 Vlucht in rechte lijn
3 Vlakke acht
4 Dalende cirkel
5 Keuze figuur bijv. looping
6 Keuze figuur bijv. rol
7 Keuze figuur bijv. rugvlucht
8 Keuze figuur bijv. stallturn
9 Keuze figuur bijv. immelman
10 Landings circuit met landing

Je model: Neem documentatie mee voor je Goldberg SU26 zodat aan de hand daarvan de jury jouw het een en ander wegwijs zou kunnen maken, leer daarvan en breng dat van de winter in praktijk bij je nieuw te bouwen schaalmodel.

Er is geen beter leerschool dan de praktijk 8)

Ton

mooi he Ton

afb7204.jpg

straalmotor voor mijn schaalproject maakt 13 kilo moet wel lukken met een kist met span van 2 meter en een gewicht van 14 kilo
afb7205.jpg

Back