WK vrije vlucht 2023

F1B modellen kunnen hogere still air tijden vliegen dan F1A.

Zou zomaar kunnen dat wanneer het vanavond stil wil worden meerdere vliegers de 2e FO van 8 minuten vol vliegen er er een derde FO nodig is..die zou dan morgenochtend om 7 h kunnen zijn.

Vraag ? : Waarom heeft F1B hogere Still Air tijd dan F1A ?

Zit dit in de Lanceer hoogte bij een Fly Off ?

F1A met 50 m. lijn naar 120 m. ??

F1B met Rubber Motor naar 150 m. ??

met vriendelijke groet Xat
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niemand meer het rubber voorverwarmen, is dat afgeschaft?
Ik meen dat we dat 30 jaar geleden wel deden..
 
Oeps..wat een vragen..BB heb ik het mis..corrigeer me gerust..


Stll air tijd

Een F1B draait zo rond de 35-40 sec met de prop..en dan zitten ze op...80 tot 135 meter...ja ja zoveel verschil. De profies zijn niet meer bij te houden.

Dus het zakken begint eerst na die motorloop..en die huidige 6 panelen vol koolstof LDA profiel kisten zweven als een gek..De profies heb ik vaak 10 minuten zien doen.


F1A met 50 meter lijn..voor de lancering laag laten gaan...dan aansjorren..zo hard rennen als je kunt...lijn ook nog eens in die laatste seconde..halve seconde naar beneden trekken..en de kist gaat met 120 kmh van de lijn af..verticaal wel te verstaan want de vlieger laat op het laatste moment de lijn los.. Door dat aansjorren is de haak al open gegaan dus de lijn valt er af.

Hoogte..tussen de 70 en 110 meter..ja..ook hier giga verschillen.
Zweven van een F1A tov een F1B ach nauwelijks meer verschil...maar je hebt dus niet die 40 seconden voordeel die een F1B heeft ( waarvan de besten dus nog net wat hoger komen dan de beste lanceringen).

Verder is een F1A lancering iets kritischer dan een F1B klim...dus daar gaat vaker net een pietsie mis waardoor niet de maximale hoogte wordt bereikt.


Voorverwarmen rubber mag niet meer...Ik heb Andiukov...en anderen hun rubber op koude momenten in de stationair draaiende auto met volle verwarming zien leggen..Wat we allemaal wel doen is op koude momenten ( bv lager dan 10 gaden) de motor die al vast in de halve opwindbuis zit onder de kleren bewaren...
 
  • Like
Reactions: xat
Geweldig hoe zoiets allemaal verloopt en waar je voordelen kunt halen.
Moet wel allemaal op ervaring rusten wil je zover komen en moet ook duidelijk 100% specialisme zijn wil je in de top 10 en misschien wel top 30 mee kunnen draaien
 
Daalsnelheid van een goeie F1B kist, 0.30m/s

Daalsnelheid van een goeie F1A kist, 0.24m/s

Devies is tegenwoordig met t rubber in warmte koelen,koelen,koelen,koelen....
 
Vandaag is het F1C dag op het WK..leven in de brouwerij!!!

Hier de link naar het scorebord:

http://moncontour2023.vol-libre-moncontourois.fr/Tri_F1C.php


Bernard en Larissa gaan op pad om details te ontfutselen..en ..ze zijn al druk doende en hebben succes..


Anders dan bij F1A en B is er bij F1C sprake van een Park Ferme...het hele startgebied inclusief ..zeg maar de pits... is afgezet..lastig bij te komen.


20230818_103411_resized.jpg



20230818_104004_resized.jpg



20230818_104418_resized.jpg




20230818_101612.jpg



20230818_101705.jpg
 
70 deelnemers en na 3 ronden nog 55 man vol..benieuwd of ze vanavond door de 8 minuten gaan in de 2e FO..en er dus een derde FO nodig is...Ik heb jaren geleden in Denemarken meegemaakt dat er 6 FO ronden nodig waren..ze konden de tijd niet verder opschroeven ivm afstand en zichtbaarheid.

Summum was in 1960..5 man bleef vol vliegen..en na 5 reguliere en 12 FO's werden ze allemaal wereldkampioen.


1960 Famous Five img373.jpg
 
Zo..en dan te weten dat die folders zo rond de 3000 euro per stuk zijn..en je er natuurlijk minstens 3 van in de koffer hebt.


En..bijna uitsluiten vol carbon vleugels bij die folders...
 
Ok..verslaggevers team..hou de helm op en veel plezier bij het F1C geweld!!

En hou ons op de hoogte van bijzondergheden..en hopelijk geen inslagen ( what goes up..etc)
 
Nee wij zijn heel kort geweest. We zijn best dood na de F1A, F1A junioren en F1B dagen. De A en B dagen waren ruim 16 uur op t veld ieders. Dus kalm aan...
 
Back
Top