WK vrije vlucht 2023

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 14 aug 2023.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.440
    Locatie:
    Dordrecht
    Leuke video dank voor het plaatsen en ja zag het lint bijna verticaal gaan.
     
    xat vindt dit leuk.
  2. xat

    xat

    Lid geworden:
    9 mei 2013
    Berichten:
    263
    Locatie:
    FRS tegen de Waddenzee
    Vraag ? : Waarom heeft F1B hogere Still Air tijd dan F1A ?

    Zit dit in de Lanceer hoogte bij een Fly Off ?

    F1A met 50 m. lijn naar 120 m. ??

    F1B met Rubber Motor naar 150 m. ??

    met vriendelijke groet Xat
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2023
  3. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.045
    Ik zie niemand meer het rubber voorverwarmen, is dat afgeschaft?
    Ik meen dat we dat 30 jaar geleden wel deden..
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    Oeps..wat een vragen..BB heb ik het mis..corrigeer me gerust..


    Stll air tijd

    Een F1B draait zo rond de 35-40 sec met de prop..en dan zitten ze op...80 tot 135 meter...ja ja zoveel verschil. De profies zijn niet meer bij te houden.

    Dus het zakken begint eerst na die motorloop..en die huidige 6 panelen vol koolstof LDA profiel kisten zweven als een gek..De profies heb ik vaak 10 minuten zien doen.


    F1A met 50 meter lijn..voor de lancering laag laten gaan...dan aansjorren..zo hard rennen als je kunt...lijn ook nog eens in die laatste seconde..halve seconde naar beneden trekken..en de kist gaat met 120 kmh van de lijn af..verticaal wel te verstaan want de vlieger laat op het laatste moment de lijn los.. Door dat aansjorren is de haak al open gegaan dus de lijn valt er af.

    Hoogte..tussen de 70 en 110 meter..ja..ook hier giga verschillen.
    Zweven van een F1A tov een F1B ach nauwelijks meer verschil...maar je hebt dus niet die 40 seconden voordeel die een F1B heeft ( waarvan de besten dus nog net wat hoger komen dan de beste lanceringen).

    Verder is een F1A lancering iets kritischer dan een F1B klim...dus daar gaat vaker net een pietsie mis waardoor niet de maximale hoogte wordt bereikt.


    Voorverwarmen rubber mag niet meer...Ik heb Andiukov...en anderen hun rubber op koude momenten in de stationair draaiende auto met volle verwarming zien leggen..Wat we allemaal wel doen is op koude momenten ( bv lager dan 10 gaden) de motor die al vast in de halve opwindbuis zit onder de kleren bewaren...
     
    xat vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.440
    Locatie:
    Dordrecht
    Geweldig hoe zoiets allemaal verloopt en waar je voordelen kunt halen.
    Moet wel allemaal op ervaring rusten wil je zover komen en moet ook duidelijk 100% specialisme zijn wil je in de top 10 en misschien wel top 30 mee kunnen draaien
     
    arno888 vindt dit leuk.
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    Daalsnelheid van een goeie F1B kist, 0.30m/s

    Daalsnelheid van een goeie F1A kist, 0.24m/s

    Devies is tegenwoordig met t rubber in warmte koelen,koelen,koelen,koelen....
     
    tjarko en xat vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    Vandaag is het F1C dag op het WK..leven in de brouwerij!!!

    Hier de link naar het scorebord:

    http://moncontour2023.vol-libre-moncontourois.fr/Tri_F1C.php


    Bernard en Larissa gaan op pad om details te ontfutselen..en ..ze zijn al druk doende en hebben succes..


    Anders dan bij F1A en B is er bij F1C sprake van een Park Ferme...het hele startgebied inclusief ..zeg maar de pits... is afgezet..lastig bij te komen.


    20230818_103411_resized.jpg


    20230818_104004_resized.jpg


    20230818_104418_resized.jpg



    20230818_101612.jpg


    20230818_101705.jpg
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    70 deelnemers en na 3 ronden nog 55 man vol..benieuwd of ze vanavond door de 8 minuten gaan in de 2e FO..en er dus een derde FO nodig is...Ik heb jaren geleden in Denemarken meegemaakt dat er 6 FO ronden nodig waren..ze konden de tijd niet verder opschroeven ivm afstand en zichtbaarheid.

    Summum was in 1960..5 man bleef vol vliegen..en na 5 reguliere en 12 FO's werden ze allemaal wereldkampioen.


    1960 Famous Five img373.jpg
     
    xat en Ton van Munsteren vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    BB doe eens een schatting van het percentage folders en vaste vleugels...
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    Zo..en dan te weten dat die folders zo rond de 3000 euro per stuk zijn..en je er natuurlijk minstens 3 van in de koffer hebt.


    En..bijna uitsluiten vol carbon vleugels bij die folders...
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    Ja en dan heb je nog een flapper folder. Maar die zijn wel wat zeldzamer...
     
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    Ok..verslaggevers team..hou de helm op en veel plezier bij het F1C geweld!!

    En hou ons op de hoogte van bijzondergheden..en hopelijk geen inslagen ( what goes up..etc)
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    FF een stukje historie..

    De eerste succesvolle folder verscheen rond 2000 de Rus Fuzeyev met zijn Pink Pelican

    F1C_Plan Fuzeyev.jpg


    F1-C Hi_Tech_1.jpg
     
    tjarko vindt dit leuk.
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    Hier een voorbeeld van een Folder start:

     
    tjarko vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    En slow mo
     
    tjarko vindt dit leuk.
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    Na 4 ronden 51 man vol ( slechts 3 afgevallen)..die kisten doen de 3 minuten met 2 vingers in de neus...
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    Vader en zoon Ahringer (Duitsland) staan nog vol..en natuurlijk de maisto Artem Babenko ook..
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Zwolle
    6 ronden gedaan..en nog 34 vol..FO F1C is giga spectaculair gaat vanavond feest worden.

    BB en Larissa..gaan jullie vanavond kijken??
     
    arno888 vindt dit leuk.
  20. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.575
    Locatie:
    Den Haag
    Nee wij zijn heel kort geweest. We zijn best dood na de F1A, F1A junioren en F1B dagen. De A en B dagen waren ruim 16 uur op t veld ieders. Dus kalm aan...
     

Deel Deze Pagina