Oke, intressant. Daar heb ik iets aan. Dat is dan bij 3d vliegen ook zo? Het voelt wat langzamer door het gewicht, maar voor de rest geen verschil?Nee.... die logica klopt niet.... Hoog of laag zwaartepunt hebben lichte invloed op het vliegbeeld, maar dat is slechts visueel. Het heeft NUL invloed op de stuureigenschappen tot aan het punt dat je de bladen begint te overbelasten. De heli rolt niet makkelijker of moeilijker, zelfs inverted verandert er niet van.
Ik heb wel eens 3,5 kilo lood aan een heli van 4,5 kilo gehangen, onderaan het landingsgestel, en afgezien van dat je de massatraagheid merkte (je deed wat langer over accelereren en afremmen, klimmen ging iets minder vlot) bleven stuureigenschappen en stabiliteit vrijwel volledig intact. Had ze net zo goed bovenop kunnen plakken.
Enig verschil is dat de denkbeeldige as waarom de heli rolt hoger of lager komt te liggen, waardoor een rolbeweging er meer of minder recht uitziet, maar dat is puur optisch.
Wel bijzonder, ik zou denken dat het echt een groot verschil zou maken. Maar het blijft natuurlijk gewicht toevoegen, en dat zou ik niet zo snel doen. Het heeft ook andere nadelen, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen