Woodies met snee in shrink wrap / fineer

• Topicstarter Topicstarter Fabian
  • Startdatum Startdatum
Het leuke van dit hele verhaal is eigenlijk dat het bij carbon nog veel erger is.

Als bij houten blaadjes er iets tegenaan komt komt er al snel een snee in het folie (en het hout). Das duidelijk te zien.
Bij carbon is het zo dat de vezel structuur inwendig aangetast kan worden door een impact, zonder opgemerkt te worden. Dit kan dan (na vele vluchten) spontaan uit elkaar spatten. Opzich is dit wat overdreven, maar toch is het zo.

In de burgerluchtvaart hebben ze vele methoden rontgen, acoustisch, etc bedacht om zulke open plekken aan de binnenkant op tijd te kunnen "zien". Maar das voorlopig een beetje prijzig.

Elwin

Geloof dat mijn broer zoiets doet bij straaljagers om de turbines te controleren op spanningen en scheuren..

Zou het vreemd zijn als ik daar regelmatig mijn bladen kom controleren? hehe

als je goed gechecked hebt of de bladen niet beschadigd zijn en je bent er van overtuigd dat het zo is, dan kan je ze op diverse manieren weer vliegklaar maken.
let wel op, jezelf voor de gek houden door in financieel oogpunt te zeggen "dit kan nog wel" resulteert in gevaarlijke situties voor jezelf EN je omstaande !
houd dat goed in de gaten.
de bladen (mits onbeschadigd) kan je verven, spuiten ets, beste werkt gewoon oracover erover en de tips lakken met lak.
wel uiteraard folieen met de wind mee, en opnieuw ballanceren.

tipjes van zon blad gaan met een paar 100 km per uur rond, als dat afbreekt....................
hieronder een plaatje waar het blad van een heli afschiet, het is net alsof ze de heli uit de lucht schieten.
BladeLeavesHeli.gif

Back