Woodies met snee in shrink wrap / fineer

• Topicstarter Topicstarter Fabian
  • Startdatum Startdatum
F

Fabian

Guest
Vandaag tijdens het vliegen een stukje plastic opgezogen en het fineer / shrink wrap heeft nu een snee (bijna de volledige breedte van het blad).

Op welke manier is dit veilig te maken, of is het einde woodies?

Is een stuk brede tape (natuurlijk ook op het andere blad ivm balans) een oplossing?

Alvast bedankt, Fabian

http://runryder.com/helicopter/t2720p1/

Nu hebben we op de zaak wel een krimp machine staan....
Maar zijn er in nederland leveranciers voor heli-bladen krimphoes?

Groeten Fabian

Elwin: idd.. bij mijn volgende bestelling toch maar een setje carbon...
Ik wil alleen de komende maand nog geen grote bestelling de deur uit doen, of ik moet ergens een loterij winnen ;-).

Je kan natuurlijk ook nog even woodies blijven vliegen... :roll:

Maar een haarscheur zie je snel over het hoofd en die wordt alleen maar groter tot dat... dus ik zal ze wel vervangen.
Als je echt zeker van je zaak bent is waarschijnlijk krimpfolie geen optie. Krachten zijn te groot voor toepassingen vanaf .50 (wat vloog jij ook al weer?), vliegt er zo weer af.
Maar de meeste speciaal zaken hebben dat wel, toch?

Elwin

Dit is voor mijn Caliber 30....

De Rap 90 heeft al carbon op de molen ;-)

Links in je profiel.. ?? Woonplaats "Breda - Almere" ???

Als je met deze bladen bij de MVA gaat vliegen, en Rob of Mick merken dit, dan wordt er hoogpersoonlijk voor gezorgd dat je deze twijfelachtige bladen niet meer zult kunnen gebruiken..!!

Geen helies met onbetrouwbare onderdelen op ons veld, zeker geen risico's met rotorbladen. !!

Personen die als moderator worden aangesteld vind ik de mensen die de juiste toon moeten zetten.

In dit geval niet echt gelukt Niek.

Als iemand een vraag stelt uit onwetendheid, dan verwacht ik dat daar een volwassen antwoord op komt. Om gegezeken te worden kan ik altijd nog een baan nemen als pispot op een bouwplaats.

Verder zijn we allemaal enthousiaste vliegers en hoop ik dat de toonzetting weer overhelt naar de positieve kant.

Mocht het als een geintje bedoeld zijn, dan heb ik dat niet begrepen en dan natuurlijk excuses Niek.

Nogmaals met vriendelijke groeten, Fabian

Beslist geen geintje.. Ik maak geen grappen met rotorbladen..
Heb jij er wel eens goed over nagedacht hoeveel kinetische energie daar in zit!?

Daar heeft mijn positie hier als moderator toevallig even helemaal niets mee te maken.
Had dit bijv ook kunnen posten onder de naam Pietje Puk.

Niet alleen bij rotorbladen, maar ook bij houten props geld, bij twijfel, breukje of wat dan ook, in de open haard.
Je mede clubleden hebben ook geen zin in een stuk hout tussen hun ogen.

OK, dan een verkeerde toonzetting.

Tell me not to do and I will try it anyway
Tell me why and will I understand and will listen..

Een klein beetje volwassen reageren dan Niek.
Ik ben de laatste persoon die lastig tegen jou zou doen, dus waarom zo'n aanval?

Ik ken de berichten van RunRyder ook wel....

Mensen, natuurlijk zijn rotorbladen gevaarlijk als er twijfelachtige scheurtjes zijn ontstaan. Je wil niet dat ze uit elkaar spatten terwijl je heli opgespind is. Niek en Fabian, laten we de strekking van dit topic (en de conclusie van RunRyder) nog eens afwachten voordat we elkaar in de haren vliegen... :)

Srry als dit zo is overgekomen, bovenstaand is beslist niet bedoeld als persoonlijke aanval.

Just algemeen, laat iedere helipiloot zich aub goed beseffen wat ie aan power in 2 smalle stukjes hout stopt..

Niet lullig bedoeld wederom, maar dit vind ik weer WEL een klasse antwoord Niek!

Wat ik verder heb achterhaald op het net is dat tot en met een 30-er er mensen zijn die regelmatig of juist zelfs standaard de shrink eraf halen en vervangen door o.a. blokker plakvellen of accu-shrink.

Reden hiervoor zijn o.a. de slechte vliegprestaties van de standaard shrink! Juist door de hoge centrifugaalkrachten ontstaan er bij de meeste standaard shrinks luchtbellen op de bladen zodat dit de vliegprestaties negatief beinvloed.

Verder zijn er ook mensen die de standaard shrinks nog eens extra verwarmen om een eventuele 'ruime fitting' te minimaliseren.

Iemand hier een constructief antwoord op?

Van mijn part mag alle bovenstaande rommel ertussenuit hoor moderators ;-)
Wel zo goed voor de sfeer he.

Groeten!

Als er enkel een scheur in de: "shrink" zit, dan kun je die prima vervangen. Echter, het probleem is om te achterhalen waarom er die scheur is ingekomen, en of dat het blad inderdaad niet is beschadigd.

Indien het blad is beschadigd, dan moet je ze echt vervangen. Je moet er dus wel heel zeker van zijn dat het blad niet is beschadigd voordat je beslist het blad nog eens te gebruiken.

Het komt vaak voor dat de shrink los raakt, en dat hij opnieuw verwarmd wordt zodat hij weer strak zit, dat is geen enkel probleem.

De scheur in de shrink was 100% zeker veroorzaakt door een plastic velletje dat werd opgezogen tijdens het landen.....

Dat stukje plastic heb ik ritueel verbrand.

Het blad heb ik met een loep bekeken en de houtvezels zijn nog 100% ok.

THNX again!

Als je verder geen klappen met de bladen heb gemaakt denk ik dat het met de kwaliteit van de folie van tt komt. Want een aantal weken geleden bij ons op een raptor 50 het zelfde probleem. Ik ben samen met de eigenaar van die heli aan het vliegen en ik een keer een enorm klapperend lawaai uit de heli. Snel geland en jawel zonder reden de folie los. Dus je kan er gewoon een krimpkous overheen zeten. Moet je vroeger ook zelf doen. Dus zou niet weten waarom dat met moderne bladen niet zou kunnen. Wat alleen een probleem is om het zwartepunt weer goed te krijgen. Maar het gaat met veel geduld wel. Ook moet je oppassen dat de bladen tijdens het krippen niet krom trekken. Dus zeer geleidelijk verwarmen.
Maar ja een paar nieuwe is ook niet zo duur.

gr Remco

Idd remco, wederom een goed punt.

Het gaat me uiteindelijk niet alleen om het geld.
Ik wil ook weten waarom ik iets wel of niet doe.

Geld uitgeven kan altijd, maar het kan in een vlaag van verstandsverbijstering gaan of weloverwogen.

Ik ben ook geneigd om er nieuwe op te zetten, maar de knutselaar in mij zegt dat de bladen nog meekunnen.... Mijn 386 PC draait nu ook Windows Server 2003, gewoon voor de lol en ik wil weten waarom iets wel of niet kan...

Aan de andere kant moet je idd een heli van 450 euro niet blootstellen aan het gevaar van niet goede bladen van 50 euro. Nog belangrijker is dat het geen gevaar moet opleveren voor alle levende objecten in de omgeving.

Ik heb tot nog toe al veel geleerd van mijn vraagje.

groeten fabian!

En je 386 draait echt geen windows 2003 server :) Die systeemeisen zijn wel even iets hoger ;)

Ik had een gelijk iets mijn met prop. Beetje verkeerd geland, prop leek alleen een klap te hebben gehad. Netjes geschuurd. Toen ik ging vliegen opeens een enorme brom, iets vloog weg en met een enorme knal ging mijn motor en het halve motorschot een eigen richting op, naar beneden :( Blijkbaar was de prop toch ergens gescheurd. En dat was maar een 10inch propje, kan je nagaan wat er gebeurd met een helie blad :(

Het idee knutselen is duidelijk ;-)
Off Top:
Idd geen 386, maar een P350 met 256 mb..
En toch TS voor 3 personen, maar fijn is anders.

Back on track:
Maar een verkeerde landing op je prop is toch net iets anders dan een platic velletje opzuigen?

Of heeft iemand daar een onderbouwing voor?

Vezels van het hout zien er nog perfect en onaangetast uit.

Misschien een snelheidsberekening van de bladen op ongeveer 3/4 van de uiteinden, afgezet tegen een plastic velletje van een sigarettenpakje.

Toerental was hoverniveau en lager... landingsfase.. AFDELING NATUURKUNDE EAT YOUR HEART OUT!

Back