wereldkampioen..... pffff. oef. echt waar? ik?wtf??
Langzaam dringt het tot me door, net de lokale krant op bezoek gehad, de wethouder, vrienden en familie....
Tijd om mijn dank uit te spreken naar een aantal mensen, maar vooral ook de hele f3k gemeenschap. Het enthousiasme, gezelligheid, competitiviteit en vriendelijke karakter van ons als f3k Nederland heeft dit mogelijk gemaakt.
Uiteraard heb ik een lekker potje staan sturen in de Ukraine, maar zonder de onvoorwaardelijke hulp, steun en vriendschap van Jaap had ik nooit op dit niveau kunnen komen. Ontelbare keren heb ik zijn hobby kamer geplunderd, een beroep gedaan op zijn bouwkunde, altijd maar mee mogen rijden etc.......Elke wereldkampioen heeft zo'n vliegvriend nodig en ik heb de allerbeste! Neemt niet weg dat de rest van het Nederlandse team meer dan geweldige kerels met een fantastisch karakter zijn. Nooit heb ik durven vermoeden dat de chemie tussen Jorn, Jeroen, Jaap en mijzelf zo verschrikkelijk goed uit zou kunnen pakken, deze 4 puzzelstukjes hebben een heel mooi plaatje gemaakt.
Team, ontzettend bedankt voor alles wat jullie hebben gedaan om mij op te stuwen naar deze hoogte, het maakt me nederig om te zien op welke wijze jullie mij hebben ondersteund. Dit is een TEAM prestatie.
omdat de groepenindeling op een bepaald moment wat minder mooi aansloot is Jeroen mij gaan coachen, al gauw bleek dat de skillz van Jeroen zeer bekwaam zijn, niet dat ik wat te klagen heb met Jaap zijn kunde

Echter waren Jaap en ik tijdens de pre contest net een getrouwd stel tijdens het timen, beide zo eigenwijs als dikke stront en lekker kibbelen

hebben wij geen problemen mee, vrienden trekken dat van elkaar. Omdat Jaap een echte maat is gaf hij aan dat het wellicht een goed idee was om mij tijdens het wk door jeroen te laten coachen. Een gouden greep bleek al gauw, tijdens de grote come back na de penalty was ik zo verschrikkelijk nerveus dat ik niet vloog zoals ik normaal doe en regelmatig in paniek vroeg wat te doen. Jeroen had de juiste antwoorden op het juiste moment, perfect.
Ja, die penalty op dag 2...... wauw, wat deed die zeer. heb me zelden zo slecht gevoeld, ongelofelijke domme actie. Voelde me klote naar mijn familie en het team, beide hebben offers gebracht om mij te laten vliegen in Ukraine. Dat moest en zou rechtgezet worden, ik heb mijn gevoelens geparkeerd en ben gaan vechten zo hard ik kon, ''Je maintiendrai'' staat immers op ons shirt. einde dag 4 op plek 10. Voel me een stuk beter nu die verrekte penalty weggewerkt is.
Dag 5. ik sta op met het besef dat ik wellicht in de fly off blijf. top, echter besef ik ook dat mijn streper een 750 is... een foute ronde nu betekend dan -250 punten.......damn. wat nu?nerveusiteit alom. Ik moet met verstand gaan vliegen zegt mn gevoel..

ik vlieg doorgaans op intuïtie en die voel ik nu niet meer. conservatief gevlogen deze dag, een heel fijne plek 6 is het resultaat vrijdag avond. in de fly off, grote druk valt weg, heerlijk geslapen.
de grande finale, euforie overheerst nu ik met de 11 beste piloten van de wereld op het veld sta. druk het weg, moet vechten nu, als een leeuw. ''Lviv, stad van de leeuwen'' schiet er nog door me heen. ik durf er niet aan te denken, druk het weer weg.fighting mode nu, zeg ik tegen mezelf. 1e 3 ronden goed doorgekomen, een 2e plek is beter dan verwacht. omstandigheden zijn bijna een marteling, veel wind. de 12 beste piloten van de wereld hebben moeilijkheden met vluchten van 2 min...ik bedoel maar. doet me denken aan nederlandse condities en ik begin te lachen. besef dat dit juist de condities zijn die nog wel's aardig voor me uit kunnen pakken.
ronde 4 in de fly-off. Jeroen, Jaap en Jorn proberen mijn riante voorsprong voor zich te houden om mij niet uit mn flow te halen, mocht niet baten, ben scherper dan ooit en heb alles gehoord en id gaten, reken mijn voorsprong uit in tijd. bijna in de pocket besef ik. emoties bijna niet te beheersen. druk het weer weg.fighting mode. All up, leuke taak, laat ik echter vaak toch wel wat liggen. 1e 3x gaan goed genoeg om mijn positie te behouden, we vliegen er natuurlijk 5. 4e keer start, ik werp de cx5 recht voor me de grond in op volle kracht. krak. dat was het dan schiet er door me heen. ergens ging er een extra luikje open. ik keek naar de rest, die vlogen amper 1.30 of landen buiten. Jeroen beseft het ook en spoort mij aan nog 1x alles weg te drukken en gewoon de reserve kist te pakken en te gaan als een malle. ''124 seconden had ik voorsprong'' schiet er door mijn hoofd, besef dat die crash niet perse het einde betekende. Magischerwijs zijn mijn directe concurrenten buiten geland, die hebben dus ook een 0 vlucht erbij zitten.mooi. ineens besef ik weer dat de reserve kist veel minder ballast heeft dan de 1e. ballast omwisselen blijkt vrij lastig, de ballast zit verfrommeld in de gebroken romp..... dan maar met 30 gram waar anderen het met soms wel 100 gram+ vliegen....''20 seconds before window'' schalmt er over het veld, wind zwak af. 10,9,8, wind valt nog verder weg,7,6,5,4,3,2,1,0... jeroen begint te lachen na mijn worp, heel hoog en direct in goede lucht, 3 minuten eitje voor bijna iedereen. de laatste vlucht van deze taak kan ik me niet herinneren, evenals de laatste ronde, die zijn door mij gevlogen op autopilot, mentaal en fysiek compleet total loss. twijfel op het veld bij de meesten, stilte overheerst. ikzelf weet niet hoe ik me moet voelen, weet niet of ik moet gaan staan zitten of rondjes moet gaan springen. begin me serieus zorgen over mn hart te maken....

2 lange uren verstrijken. sta bij onze inmiddels platgelegde tent met de brokstukken van mijn cx5 id hand, zo'n 200 meter verderop van het scorebord. Ineens luid geschreeuw van de meute, Jorn, Jeroen en Jaap klinken erbovenuit, alles rent mijn kant op. besef dat ik de enige ben die hier helemaal staat. krijg de vlag over mijn schouders van jaap, felicitaties van velen. emoties komen los, eindelijk kan ik die laten gaan. in het ''zwembad'' gesodemieterd, dat hoort zo

kan het niet geloven en vraag het nog maar een keer voor de zekerheid. wereldkampioen. ooooops. heb tijd nodig, alleen. bijkomen.
Niet alleen mijn droom is uitgekomen, behalve dat het voor f3k nederland, het Nederlandse team en mijn familie natuurlijk fantastisch is, is het voor Laurynas Ceskevicius ook een droom. Hij is nu de allerbeste bouwer ter wereld met de allerbeste dlg. Ik gun het hem bijzonder en ben er heel blij mee dat ik hem zo heb kunnen helpen. Uiteraard is mijn sponsor Rollo Sommer ook helemaal in de wolken , de concept was een oorspronkelijk ontwerp van Sommer senior. Dat dit ontwerp nu een wereldkampioenschap op zijn naam heeft is voor hem onbeschrijfelijk bijzonder. Zelf ben ik verbaasd over hoe alles op basis van onvoorwaardelijke vriendschappen tot stand is gekomen. Een maand of 6 geleden heb ik Laurynas en Rollo aangespoord om samen te werken en een nieuwe kist te gaan maken.Uiteraard was ikzelf niet te beroerd om testpilot te zijn en feedback te geven. Dus ook voor het vliegtuig zelf een heel bijzondere gang van zaken, teamwerk en rotsvast vertrouwen in elkaar , geweldig om daar deel van uit te maken.
Laurynas danst in zijn werkplaats, orders stromen binnen, extra mallen worden gemaakt. Rollo gunt Laurynas de winst, financieel kan die het gebruiken. ik denk dat vliegtuigen voor mij geen probleem meer zullen zijn, kst stuurt servo's....wereldkampioen.......ongelofelijk allemaal, wtf????
Ik wil iedereen bedanken voor de support via de multi media, de felicitaties en aanmoedigingen zijn voor mij zeer aanmoedigend geweest en ik weet zeker dat Jeroen, Jaap en Jorn ze ook met veel genoegen hebben gelezen, dus heel f3k minnend nederland; BEDANKT!!!