Wren MW-54 Turbine voor hydroplane

@Mart.

Oppassen wat je zegt hier, ze lezen allemaal mee :wink: laat de ............. het zelf maar uitvogelen en doe zoiets voor Rik bij voorkeur via PB of Email.
Ger.

Hoi, ben daar niet helemaal mee eens mannen :(, dit is een forum!
Het lijkt me juist bemoedigend om iedereen zo te kunnen helpen en als je aan zo'n discussie forum meedoet weet je dat donders goed. Ik weet nog goed toen ik zelf ook maar net met dit spul begon zo'n 18 jaar geleden, je staat te popelen en probeert overal je info te vinden. 15 Jaar geleden was het helemaal zo'n "elite wereld", kijk maar naar het pulsejet tijdperk daarvoor, iedereen voorzich en je mocht niets weten. Nu is dat gelukkig wel anders en ben ik zelf ook voorstander om iedereen op welke manier dan ook te helpen. Ik schroom dan ook niet om elke info met iedereen te delen met als enige voorwaarde dat anderen dat dan ook doen zodat we allemaal blij zijn.....:D
Copycats hou je tóch niet tegen, ze sleutelen uiteindelijk het eindproduct van JC/AMT/MW open en komen er dan wel weer achter. Ik hoop dat het open karakter van zo'n forum dan ook blijft bestaan, degene die geheimen hebben zijn hier toch niet te vinden.....hoop ik.

Maar goed, :ontopic:goed bezig daar Rik, je bent lekker op dreef.

Groetjes,
Gerald
 
Hoi, ben daar niet helemaal mee eens mannen :(, dit is een forum!
Het lijkt me juist bemoedigend om iedereen zo te kunnen helpen en als je aan zo'n discussie forum meedoet weet je dat donders goed. Ik weet nog goed toen ik zelf ook maar net met dit spul begon zo'n 18 jaar geleden, je staat te popelen en probeert overal je info te vinden. 15 Jaar geleden was het helemaal zo'n "elite wereld", kijk maar naar het pulsejet tijdperk daarvoor, iedereen voorzich en je mocht niets weten. Nu is dat gelukkig wel anders en ben ik zelf ook voorstander om iedereen op welke manier dan ook te helpen. Ik schroom dan ook niet om elke info met iedereen te delen met als enige voorwaarde dat anderen dat dan ook doen zodat we allemaal blij zijn.....:D
Copycats hou je tóch niet tegen, ze sleutelen uiteindelijk het eindproduct van JC/AMT/MW open en komen er dan wel weer achter. Ik hoop dat het open karakter van zo'n forum dan ook blijft bestaan, degene die geheimen hebben zijn hier toch niet te vinden.....hoop ik.

Maar goed, :ontopic:goed bezig daar Rik, je bent lekker op dreef.

Groetjes,
Gerald

Helemaal mee eens Gerald ,hoef ik niets meer aan toe te voegen.!!
groetjes Reneeeeeeeee.
__________________
 
suggestief

@Gerald.

Was eigenlijk een beetje dubbelzinnig bedoeld.
Tuurlijk, mooi dat zelfs iemand als ik met maar 4 jaar turbine ervaring van de no how van o.a. jou, Martin, Jacques, Limme, vast nog wel iemand vergeten :oops: kan profiteren.
Als ikzelf iemand kan helpen met de bescheiden kennis die ik nu bezit, doe ik dat belangeloos uiteraard.
Gelukkig wordt hierover, turbines, niet meer zo geheimzinnig gedaan, maar er was een tijd, waar jij naar refereer.
En als Martin als een, 'hij doet maar wat figuur' wordt weggezet, dan wordt ik p..link zeg maar, een nare eigenschap die mij, ondanks mijn niet meer zo jonge leeftijd, toch nog wel eens parten speelt.
@Jochem we komen mekaar vast nog wel ergens tegen.

Groet Ger.

Rik jongen. komt allemaal goed met Martin als de specialist.
 
winter depr

@GJ, zou dat het zijn? :wink: lekker vliegen met de 'kachels' en dan is het weer oke :wink:
Vorige week 2 dagen wezen vliegen trouwens, 7 vluchten, wel koud hoor, en afgelopen dinsdag 3 vluchtjes met de oude vertrouwde XL Velox met de op advies van Martin gemodificeerde RT Hammer, het ding blijft perfect draaien.

Ademloos heb ik het filmpje aangezien van de CNC diff produktie op het zelfgebouwde freesbankje van Rik, ik kom amper verder dan handmatig zo'n diff frezen met behulp van een afgetekend werkstuk.......... en dan de lijntjes aanhouden he :wink:
Nog even en er komt een zelf gefreesd compressor wieltje uit je dan inmiddels 5 assige :wink: CNC freesbank, kennis en vaardigheden heb je in ieder geval voldoende.

Ook Jos zijn axiaal project heeft mijn zeer geintresseerde aandacht, ben benieuwd hoe het daar mee is.

Groet Ger en bouw/vlieg/rij/vaar ze :wink:
 
Bedankt Ger :)

Vanmiddag ben ik op pad geweest voor het turbine huis. Helaas niets kunnen vinden :(. Ik heb bij v&d gekeken bij pleeborstelhouders, blokker bij de prullenbakken, praxis en gamma bij de buitenlampen. Als de maat er dicht bij zat, was de buitenmaat altijd 88.9mm wat overeenkomt met 3,5".....stomme engelsen :p

Vorige week had ik ook al een bedrijf gemaild voor RVS rookgasafvoerpijp van 90, 1mm dikwandig. Helaas een berichtje terug dat het 0.4 dikwandig was.

Heeft iemand suggesties?

Groeten,

Rik
 
Maar de binnendiameter klopt dan niet ;)

90 - (2x 0.4) = 89.2mm

het gaat me om de binnendiameter van 88mm.

Ik denk dat ik een 1 a 2 mm dikke plaat rvs ga rondbuigen, en aan elkaar Tig lassen

puntlassen vind ik namelijk niet echt heel erg mooi :???:

Gr. Rik
 
vandaar, ...ikzelf zou daar niet om geven ik kan moeilijk geloven of dit veel kwaad kan.
En 1mm plaat heel netjes tiglassen en rond maken is ook snel gezegt, maar natuurlijk niet ondoenbaar.
 
vandaar, ...ikzelf zou daar niet om geven ik kan moeilijk geloven of dit veel kwaad kan.
En 1mm plaat heel netjes tiglassen en rond maken is ook snel gezegt, maar natuurlijk niet ondoenbaar.

Rik ,ik zal even kijken naar spiegel rvs 1mm dan kun je het puntlassen op 88mm ,dan hoef je enkel de puntlas te poetsen.dan wordt het wel super mooi keteltje.
ik kan dan evt voor je voorwalsen op 90mm.
het is mooi spul heb volgens mij nog een paar vierkante meter in hoek staan.
dan stuur ik je het zo op zoals die andere plaatjes.
tis maar een idee.
gr reneeeee.
 
@Rik 1mm rvs is wel erg dik voor een buiten.
ik heb een "kj66" met een buiten huis van 0,3mm.
en je kan 0,3 mm rvs ook hardsolderen heb ik ook gedaan
en jij wil hier dus mee zeggen dat mijn turbine er niet uit ziet he!!:nooo:
Groetjes Limme
 
@Rik

Als je perse 90mm binnen maat wil hebben, dan zou ik als ik jou was gewoon die van 89,2 kopen en dan een stuk massief rond van 80mm pakken en daar die bus op schuiven en met een hamer aan de buitenkant je bus opkloppen, dan kun je makkelijk 90mm halen.

Tja.

Gr Japiooooooooo
 
Bedankt heren,

@ limme:
haha, nee dat wil ik niet zeggen :p

@jaap

Ik vrees dat ik dan er dutsen in ga slaan ;)


Ik denk dat ik maar gewoon volgens de tekening ga puntlassen...:)

Gr. Rik
 
Oke ma dan toch niet van 1mm rvs he, je gaat toch geen kanon maken??:mrgreen:

Maar wat betreft die dutsen als je het netjes doet valt dat reuze mee, deze methode wordt vaker toegepast, ook kun je een buis van zeg 80mm en dan over de lengte doorzagen en dan 2 conische punten draaien en die trek je na elkaar toe zodat je dat huis oprekt. Maja tis maar waar je voor kiest, ik zou persoonlijk toch een huis willen hebben uit 1 stuk dus geen naad over de lengte.

Gr Japiooooooooo
 
Hoi,

Heeft er iemand tekeningen /afmetingen van de hulpstukken voor het persen/draaien (met lager) van deksels van de verbr. kamer?

Gr. Rik
 
Laatst bewerkt:
He Rik,
goed bezig! ik hoop dat ik binnenkort geld heb voor een draaibankje, dan kan ik ook weer verder met de MW-54.
Ben benieuwd naar je verdere verhaal, je doet wat dat betreft super (beeld)verslag!
 
er staan regelmatig Emco 8 machines te koop op marktplaats. En anders ga ik een keer naar Buitelaar met een zakje met geld en daar een HBM machine aanschaffen.
Freesbank eerst nog niet. Met mijn Emco SL die ik nu heb kan ik al heel redelijk frezen, al moet ik uitkijken met hoe veel ik in 1 keer frees. Aan de andere kant staan de Emco 8 machines ook redelijk vaak met een freeskolom erbij. Volgens mij moet je daar ook eerst goed mee uit de voeten kunnen. Eerst maar eens zien hoeveel budget er vrij komt. En ik heb ook nog een B-17 maatje groot die een en ander behoeft...
 
Die freeskop op de draaibank, dat was volgens een verkoopmedewerker bij HBM niet echt makelijk voor turbine te maken. Om gaten exact te boren op radius heb ik een verdeelklauw gekocht voor onder de freeskolom. Dit kan niet met eentje die op een draaibank zit volgens mij.

Gr. Rik
 
Hoi,

Ik heb even zelf een tekening gemaakt van een tool (beetje afgekeken van die van Gerald:p):

comb_cham_aid.PNG


ik ga dan proberen om net als Gerald met een lagertje de plaat weg te vouwen


edit:

om nu even uit te leggen wat die rare tekening inhoud:

1. Ik begin met een ruw op maat gemaakte schijf, waar de gaten al in zitten.
2. Ik schroef de schijf aan mijn tool (denk de schroeven in de tekening er even bij ;) ) en draai de schijf 0.5 - 1 mm overmaat.
3. Ik vouw de plaat om met een lager aan een hulpstuk in de beitelhouder, en snij het overtollige er af.
4. Nog even eruit halen, en dan zijn de deksels klaar :D

voor de voorste deksel gebruik ik dus de rechtse tool in de tekening, en voor de achterste deksel ( waar de sticks in zitten) gebruik ik dus de linkse tool. De linkse of rechtse tool schroef ik dus op de middelste schijf, welke in de draaibank zit.

com_cham_disksl.PNG



Gr. Rik
 
Laatst bewerkt:
Back
Top