Ja, dat weet ik heel zeker. De machine is er gewoon niet voor gemaakt. Bij het boren treedt er een kracht op die, bij wijze van spreken, voor 95% axiaal en 5% radiaal is. Bij het frezen is dat net andersom.
De lagers die deze verschillende krachten kunnen opvangen moeten dus totaal verschillend worden ontworpen. Als je een boorkolom als freesbank gebruikt zullen de lagers al snel gaan slijten, wat resulteert in onnauwkeurigheid en later een kapot lager.
Maar dat is dus nog niet het ergste. Ten eerste zul je waarschijnlijk nooit je frees goed kunnen vastzetten, tenzij je een speciale freeshouder met spantangen gebruikt (een frees zet je dus niet vast in een boorkop!) Maar ook een freeshouder zal losraken als deze niet met een trekstang op zijn plaats wordt gehouden.
Tijdens het boren wordt de conus als het ware steeds in de pinole gedrukt. Bij het frezen is de axiale kracht veel kleiner, maar de radiale dus veel groter, waardoor de houder ahw uit de pinole wordt getrokken. En dan zijn de gevolgen niet te overzien!
En wat betreft het idee van een klep of rem; ik denk dat het heel moeilijk wordt om iets te verzinnen wat zo snel reageert dat voorkomen wordt dat er water in de motor komt. Eerst moet de electronica constateren dat er iets fout gaat, dan moet er een signaal worden afgegeven (dit kan allemaal nog redelijk snel), maar het daadwerkelijke afsluiten zal toch mehanisch moeten gebeuren en dat ga je volgens mij niet redden.
Overigens klopt het dat waterinjectie het vermogen van een turbine kan verhogen. Ik weet niet precies hoe het werkt (ik denk een combinatie van koelen van de inlaatlucht en meer druk in de motor door het verdampen van het water), maar een klein beetje water zal een fullsize turbine niet echt schaden. Ik denk dat een modelturbine ook niet schrikt van een paar regendruppels, maar een flinke slok zullen ze niet fijn vinden.