X-400 met Agusta rompje (bouwverslag)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Aaalie, 26 jun 2005.

  1. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Hier volgt een "verfrissend" bouwverslagje (weer eens iets anders in het microheliforum 8O (schoppen mag :D )). Er kan wat tijd overheen gaan... Maar gedurende de bouw zijn tips en adviezen zeer welkom.

    De bedoeling is em het onderstaande rompje passend te maken om een nog te bouwen X-400. Het rompje is eigenlijk bedoelt voor de onverwoestbare :wink: zoom 400. De romp had ik al enige tijd geleden gezien en viel onmiddelijk in de smaak. Het was de boedoeling om hem om m'n t-rexje te bouwen, echter de t-rex mag ik geregeld eens crashen.... eeuuuh... vliegen, en daar wilde ik dit rompje niet aan wagen.
    De kwaliteit van de t-rex stond me aan, en met een schaalrompje is het de bedoeling om rustig te vliegen dus de keus was vlot gemaakt... een X-400.
    [​IMG]
    (zo doe je dat met die foto's Theo :wink: )

    Groetjes A.
     
  2. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Inmiddels is het mechaniek gebouwd. Wanneer je eenvoudig de bouwbeschrijving van het model volgt, kom je eigenlijk weinig problemen/uitdagingen tegen.
    Wat me opviel is dat, in tegenstelling tot de t-rex, hier en daar een kleine nabewerking van de kunsstofdelen noodzakelijk is. Vooral bij de meeste hevels waar lagers invallen, echter het is simpel het te veel aan kunsstof wegsnijden.
    Het frame bestaat uit vier alu stansplaten, een aantal kunststof lagerbokken, een aantal aluminium busjes, een tweetal kleine aluminium stansdelen (akkudrager, motorhouder) en veel kleine schroefjes en moertjes.
    Wanneer het geheel in elkaar geschroefd is, maakt het een zeer stijf frame. Erg leuk vondt ik (detail) de codeindruk achterop het frame. Het begint met X400......, waarbij de vraagtekens kwamen of dit nu het onderdeelnummer, of een serienummer moet voorstellen?
    Veel delen lijken op onderdelen van de T-rex, echter de kwaliteit die ik van de T-rex gewend was, miste een héél klein beetje. Niet dat het slecht was, zeker niet, misschien zijn we verwend met de T-rex. Wat me het meest stoorde was de ruwheid van de tailgripkogels, de iets te ruime gaten voor de kogelkopschroefjes, en een te ruime hevel voor de nickfunctie. Dit laatste is trouwens opgelost door een heel dun plaatje latoenkoper om de "as met vlakke kanten" te buigen, daar waar de hevel overheen valt. (Zie ook foto welke hevel het betreft).
    [​IMG]
    Nog een kleine oplettendheid is dat de knikhevel voor de rolfunctie een lange en een korte arm heeft. Wanneer daar niet op gelet wordt, en het valt beslist niet op, zullen de uitslagen van de rol niet gelijk zijn, en worden zo mechanisch gemixt met de pitch. (Zie ook foto, afstand X en Y zijn niet gelijk).
    De algemene indruk van de heli is erg goed. Er zijn veel lagers meegeleverd, en de passing van bijna alle delen is perfect. De draaipunten lopen soepel, en zijn spelingvrij. Vooral de stijfheid van het frame, en pitch constructie deed me verbazen. Dit moet wel goed vliegen.
    Een twistpuntje voor mezelf was welke motor te gebruiken. Er lag nog een Mega 16-15-2 (76 gram), en een Cyclon 20 (100 gram). De Cyclon zou eigenlijk dienst doen in een zwevertje, echter door vertraagde levering is dit afgeketst. Toch het idee om een andere motor te platsen dan in m'n T-rex stond me wel aan, lekker testen :wink: . De Cyclon is iets aan de grote kant, het frame zou een kleine wijziging moeten ondergaan. Hiervoor zijn twee framedeeltjes verwijdert (zie foto), en de motorsteun heeft twee extra schroefgaatjes gekregen, tevens is deze steun ietsje lager in het frame geplaatst. Een 21 tands tandwiel met 5mm asgat kompleteert de aandrijfing.
    Na kort proefdraaien, blijkt dat er een gietfoutje in het hoofdtandwiel zit, tussen twee tanden zit een fikse bobbel. Een scherp mes heeft dit snel opgelost. Tevens loopt het grote tandwiel voor de staartaandrijving niet mooi rond. Een akkulading leegdraaien en een beetje smeren (ondanks afraden van kenners ) is ook deze uitdaging weer opgeslost... meld zich de volgende uitdaging aan...
    De motor wordt wel erg heet 8O . Moet beslist niet, net als de regelaar 8O .
    Timing goed, alles loopt toch soepel inmiddels .
    De motor gedemonteerd, en hij had bij aankomst al een verdacht luchtje. Dat nu nog eens erger leek te zijn. Na meten blijkt een spoel toch enige sluiting te vertonen, deze windingen zijn ook ietsje donkerder dan hoort. Waarschijnlijk toch iets te heet geweest in het verleden.
    Aangezien het frame reeds verbouwt is, toch maar de Cyclon proberen te repareren. De motor uit elkaar gehaald, de magneten lijken nog sterk genoeg. Nauwkeurig alles afgewikkeld, goed noteren, in mijn vaders oude electrokast dezelfde maat koperlakdraad gevonden, en alles weer gewikkeld. Snel monteren met als resultaat een koel blijvende motor, regelaar en akku.
    Even mee gespeelt, en het ding belooft een beest te worden... 8O 8O . Ongelooflijk veel powerrrr... :D

    De rompdelen bestaan uit een taai soort doorzichtig rookkleurig kunststof. Een klein verftestje op een afvalstukje gaf helaas geen bevredigend resultaat, de heli moet van buitenaf gespoten worden .
    Het uitsnijden gaat moeilijk.
    [​IMG]
    Nu kunnen we gaan nadenken over hoe de romp te monteren. Mijn eigen idee is om de romp in de lengte "stomp" tegen elkaar te lijmen, en dan in de breedte weer door te snijden. Zo kan makkelijk een akku vervangen worden en kan er eventueel ook nog gewerkt woren aan het mechaniek. De bedoeling is dan om de romp op zoveel mogelijk bestaande naden door te snijden (de schuifdeur, andere raampjes, de schaalkoeling). Tevens zit dan het landingsgestel vast aan het "vaste"rompdeel. Op een foto heb ik een blauwe lijn getekent, om mijn idee te verduidelijken. Dit is zeker niet definitief, dus ieder ander idee is welkom !
    [​IMG]


    Tot zover, later verder

    Groetjes A.
     
  3. jvanasse

    jvanasse

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Apeldoorn
    Er staat steeds geschreven X400. Is de Micro Star 400 van Graupner dezelfde heli als de X400 van ARK?

    Groeten

    Jan
     
  4. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi Jan,

    De microstar 400 van Graupner is gelijk aan de zoom 400 (protech), shogun en nog een aantal anderen.
    De X-400 van ARK is een andere heli. De Agusta romp is erg leuk (mening) echter het rompje is idd bedoelt voor de Zoom 400 (microstar 400, shogun, enz.) Gezien de positieve ervaringen :wink: hier op het forum met de zoom 400, leek het me geen goed idee om die in het rompje te bouwen.
    Zelf heb ik ervaring met een T-rex, en aangezien de X-400 vergelijkbaar is met de T-rex (iets stabieler, enkele punten beter, enkele punten "slechter" dan de T-rex), tevens heeft deze heli dezelfde maat als de Zoom 400 (enz.enz.), gaan we die in het rompje bouwen.

    Groetjes A.
     
  5. jvanasse

    jvanasse

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo,

    Is de X400 voor een beginner makkelijk te bouwen? Of is het verstandiger een fabrieks gebouwde versie van de X400 te kopen. (in buitenland leverbaar)
    Ik vlieg al een heel tijdje met een Dragonfly 22D, maar door de matige kwaliteit en de niet al te beste elektronica wil ik een betere stabiele heli.

    Of heb je een andere suggestie.

    Groeten,

    Jan
     
  6. Aaalie

    Aaalie Guest

    Voor de gemiddelde modelbouwer is het een makkie om te doen, bovendien nog erg leuk ook. Als gereedschap zijn 2 kruisschroevendraaiers, een klein tangetje en een passend (klein) inbussleuteltje voldoende. 2 uur later staat er een leuke heli, en ben je weer een beetje meer gevorderd modelbouwer :wink:

    Zelf met deze heli geen ervaringen, echter gezien de ervaringen op het forum kan ik me er iets bij voorstellen :? .

    8O ... oooh ooohhh, glad ijs :wink: . De meningen zijn nogal verschillend hierover. Ik zie dat je al enigzins vliegt? Dan kan ik je deze heli beslist aanraden. Het meest heb ik gevlogen met een T-rex, de X-400 vloog een half uurtje terug voor het eerst.
    Veel info over (zelf) leren vliegen met micro's kan je vinden op http://www.microheli.nl/Basis_Bestanden/ALLE_FRAMES.htm . Voor X-400, zie ook http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23478

    Veel leesvoer :wink: .

    Groetjes A.
     
  7. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    Na enkele akku'tjes gehoovert te hebben met de X-400 wil ik hier e.e.a. over kwijt.
    Deze heli vliegt stabieller dan de T-rex. Op zich niet verwonderlijk, de rotordiameter is kleiner, en de headspeed is (misschien daarom) iets hoger. Tevens zitten er enkele gewichtjes aan de paddles.
    Na een aantal akku's viel mij op, net als bij de eerste versie T-rex, dat enkele onderdelen direct al iets meer speling vertonen. Toch lijkt dit geen invloed te hebben op het gedrag van de X-400. De heli blijft net zo stabiel en redelijk diect aanvoelen als de eerste akkulading, misschien nog wel iets stabieler en directer. Dit kan misleidend zijn want je begint na een aantal akku's aan de heli te wennen, maar toch lijkt het mechaniek van de kop zich nu wat soepeler te bewegen.
    De staartkonstruktie vertoont, net als bij de T-rex, ook al meer speling. Juist in tegenstelling tot de T-rex gaat deze heli niet kwispelen met zijn staart. Dit behoeft niet het krediet van de heli te zijn, gezien een totaal andere setup. b.v. de Overkil 401 gyro (tegenover een 240 op m'n T-rex) en een 5 grams digitale servo (messing tandwiel) tegenover vele andere servo's (ds 281, ses170BB, rc9, 3107, enz.).

    Mijn idee over deze heli is dat ie, indien men ervaring heeft met een fp, een perfecte stabiele kleine (beginners) heli is. Het mechaniek is degelijk opgebouwd, waarschijnlijk gaat dit vele vlieguren mee.
    De crashbestendigheid kan ik niets over meedelen, en hoop (ben dit zeker van plan) om dat ook zo te houden :D .

    Het idee van hoe de romp om de heli te bouwen begint in mijn hoofd al enkele praktiche vormen aan te nemen. Eerst met vakantie 8O , en indien er geen betere ideën langs komen, dan gaat de romp volgens de foto in een vorige posting door midden.


    Groetjes A.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Mijn piccolo bell 222 rompje gaat ook zo doormidden. Er handig, je kan bij best veel. Belangrijkste is gewoon dat je de accu er goed uit krijgt.

    [​IMG]
     
  9. jvanasse

    jvanasse

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb inmiddels na de positieve ervaringen over de X400 er een aangeschaft en gebouwd. Ik kwam inderdaad een flinke bobbel :( in het tandwiel tegen. Ook de speling :( op de hevel en elevator was veel te groot. (er is inmiddels een aluminium hevel en elevator verkrijgbaar, met waarschijnlijk minder speling).

    Echter ik heb een probleem met de heckrotor en gyro. Ik heb de hevel
    en stang op 90gr gezet en de zenderinstelling op 0% getrimd. Na de eerste keer hooveren net zover getrimd totdat de staart er mooi achter blijft hangen (in normaal modus). Daarna de trim terug en de stang afgesteld. Echter de pitschslider heeft nog maar 2mm ruimte over naar de kant van de hekrotor bladen. Dit lijkt mij erg weinig om ook nog te kunnen draaien. Ik had eigenlijk verwacht dat de gyro (GY401 met een Yamara 5c servo) dit wel zou corrigeren en niet zo ver uit hoeven te trimmen. Ik heb de foto's op X400tuning bekeken en de staart is net zo gebouwd.

    Heeft iemand hier ervaring mee en hoe is het bij andere X400 heli's.

    Hoe kun je het beste de lipo akku vastzetten (demontabel ivm laden) Ik heb een flightpower extreme 2200 en is vrij lang, Alleen door iets schuin omhoog te monteren past de romp er op. Met trekbandjes zou niet bevorderlijk zijn voor de cellen.

    Verder is het een mooi bouwpakket en is eigelijk zonder problemen te bouwen. :D De eerste hoover pogingen waren niet slecht. De heli is stabiel alleen reageert wat traag op de nick funktie. Misschien door de gebruikte servo's (Hitec HS55)
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Men neme een binnenband van een fiets, snije hier een stukje tussenuit en voila, men hebbe een heel breed elastiekje die je bovendien zo breed kunt maken als je zelf wilt waarmee je accu op het frame vast kunt zetten.

    P.S. Hoe gaat het met de romp?
     
  11. jvanasse

    jvanasse

    Lid geworden:
    22 jun 2005
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ik heb inmiddels mijn aluminium onderdelen binnengekregen. De elevator met hevel vervangen voor een aluminium. Standaard uit het bouwpakket zat hier veel speling op, nu is die spelingsvrij. Alle stangen met de Z buiging op de servohevels heb ik vervangen voor ball links zodat er een spelingsvrije bewegingen ontstaan. De staart konstruktie heb ik vervangen met componenten van de Trex XL uitvoering. Aluminium Tail holder met de pitch slider geven een zeer goed resultaat. Strakke beweging van de staart en een betere werking van de gyro 401.
    Al met al is deze investering zeker de moeite waard. :D

    Wat is de beste manier om de lipo akku tijdens de wintermaanden te bewaren? Vol geladen of wat ik op internet gelezen heb 10 a 20% geladen.
     
  12. Aaalie

    Aaalie Guest

    Nu weer goed. De romp is stomp aan elkaar verlijmd, met aan de binnenzijde over de naden hier en daar een vezelmatje. Vervolgens is de snuit er weer afgezaagd, net zoals de piccolo van Tadango. Hier en daar is er iets extra weggefreesd, vooral aan de staartsectie, en aan de zijkant van de romp t.h.v. de swashplate. Deze blijkt iets breder te zijn dan de bedoelde zoom 400.
    De eerste verfpogingen waren iets minder. Vandaag na lange tijd het rompje volledig gepolijst, en opnieuw gespoten met "normale" gele hoogglanslak. Het resultaat is, zeker voor mij, verbluffend. Zelf ben ik er erg trots op, hij is zo glad als een spiegel.
    [​IMG]
    Het rompje in het geel

    [​IMG]
    Hier het mechaniek geplaatst, tevens te zien hoe de romp is gedeeld. Deze blijft ook altijd afneembaar voor akkuwissel e.d.


    Hopende binnenkort meer te kunnen laten zien. Groetjes A.
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    oei.. mooi :) Wordt het ook een amulance :lol:

    Kunnen we straks indoor een dual reddings actie uitvoeren :)
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    Aaalie
    hij ziet er zeer mooi uit die romp.
    wat ik zo zie is dat x-400 net aan past klopt dat of is er nog wat aan gepast??.
     
  15. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Swalmen
    Wel dat ziet er weer schitterend uit in zo'n rompje. Ben benieuwd naar de vlieg eigenschappen.

    Heb je al een idee wat het rompje weegt gelakt?

    Mvg

    Ed
     
  16. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hoi hoi,

    @ Michel.. De X-400 is net ietsje langer dan een Zoom 400 (amper een centimeter).

    @ Tadango.. Ambulance is wel erg mooi, maar mijn bedoeling is nog stees om hem volgens de doos (orgineel) te maken. En euuhh betreffende die redingsactie's, je mag me komen redden hoor :wink: . Ik zie me dat zelf (nog) niet doen in de hal.

    @ Edsheli.. Het rompje weegt gelakt 120 gram. Dit is redelijk zwaar, echter het is ook van erg taai en dik kunststof gemaakt, en kan beslist één of meerdere crashes doorstaan.
    Ongelakt woog het rompje trouwens 102 gram, er zit dus een kleine 20 gram aan lak op.


    Gr.A.
     

Deel Deze Pagina