Hoi hoi,
Inmiddels is het mechaniek gebouwd. Wanneer je eenvoudig de bouwbeschrijving van het model volgt, kom je eigenlijk weinig problemen/uitdagingen tegen.
Wat me opviel is dat, in tegenstelling tot de t-rex, hier en daar een kleine nabewerking van de kunsstofdelen noodzakelijk is. Vooral bij de meeste hevels waar lagers invallen, echter het is simpel het te veel aan kunsstof wegsnijden.
Het frame bestaat uit vier alu stansplaten, een aantal kunststof lagerbokken, een aantal aluminium busjes, een tweetal kleine aluminium stansdelen (akkudrager, motorhouder) en veel kleine schroefjes en moertjes.
Wanneer het geheel in elkaar geschroefd is, maakt het een zeer stijf frame. Erg leuk vondt ik (detail) de codeindruk achterop het frame. Het begint met X400......, waarbij de vraagtekens kwamen of dit nu het onderdeelnummer, of een serienummer moet voorstellen?
Veel delen lijken op onderdelen van de T-rex, echter de kwaliteit die ik van de T-rex gewend was, miste een héél klein beetje. Niet dat het slecht was, zeker niet, misschien zijn we verwend met de T-rex. Wat me het meest stoorde was de ruwheid van de tailgripkogels, de iets te ruime gaten voor de kogelkopschroefjes, en een te ruime hevel voor de nickfunctie. Dit laatste is trouwens opgelost door een heel dun plaatje latoenkoper om de "as met vlakke kanten" te buigen, daar waar de hevel overheen valt. (Zie ook foto welke hevel het betreft).
Nog een kleine oplettendheid is dat de knikhevel voor de rolfunctie een lange en een korte arm heeft. Wanneer daar niet op gelet wordt, en het valt beslist niet op, zullen de uitslagen van de rol niet gelijk zijn, en worden zo mechanisch gemixt met de pitch. (Zie ook foto, afstand X en Y zijn niet gelijk).
De algemene indruk van de heli is erg goed. Er zijn veel lagers meegeleverd, en de passing van bijna alle delen is perfect. De draaipunten lopen soepel, en zijn spelingvrij. Vooral de stijfheid van het frame, en pitch constructie deed me verbazen. Dit moet wel goed vliegen.
Een twistpuntje voor mezelf was welke motor te gebruiken. Er lag nog een Mega 16-15-2 (76 gram), en een Cyclon 20 (100 gram). De Cyclon zou eigenlijk dienst doen in een zwevertje, echter door vertraagde levering is dit afgeketst. Toch het idee om een andere motor te platsen dan in m'n T-rex stond me wel aan, lekker testen :wink: . De Cyclon is iets aan de grote kant, het frame zou een kleine wijziging moeten ondergaan. Hiervoor zijn twee framedeeltjes verwijdert (zie foto), en de motorsteun heeft twee extra schroefgaatjes gekregen, tevens is deze steun ietsje lager in het frame geplaatst. Een 21 tands tandwiel met 5mm asgat kompleteert de aandrijfing.
Na kort proefdraaien, blijkt dat er een gietfoutje in het hoofdtandwiel zit, tussen twee tanden zit een fikse bobbel. Een scherp mes heeft dit snel opgelost. Tevens loopt het grote tandwiel voor de staartaandrijving niet mooi rond. Een akkulading leegdraaien en een beetje smeren (ondanks afraden van kenners ) is ook deze uitdaging weer opgeslost... meld zich de volgende uitdaging aan...
De motor wordt wel erg heet 8O . Moet beslist niet, net als de regelaar 8O .
Timing goed, alles loopt toch soepel inmiddels .
De motor gedemonteerd, en hij had bij aankomst al een verdacht luchtje. Dat nu nog eens erger leek te zijn. Na meten blijkt een spoel toch enige sluiting te vertonen, deze windingen zijn ook ietsje donkerder dan hoort. Waarschijnlijk toch iets te heet geweest in het verleden.
Aangezien het frame reeds verbouwt is, toch maar de Cyclon proberen te repareren. De motor uit elkaar gehaald, de magneten lijken nog sterk genoeg. Nauwkeurig alles afgewikkeld, goed noteren, in mijn vaders oude electrokast dezelfde maat koperlakdraad gevonden, en alles weer gewikkeld. Snel monteren met als resultaat een koel blijvende motor, regelaar en akku.
Even mee gespeelt, en het ding belooft een beest te worden... 8O 8O . Ongelooflijk veel powerrrr...
De rompdelen bestaan uit een taai soort doorzichtig rookkleurig kunststof. Een klein verftestje op een afvalstukje gaf helaas geen bevredigend resultaat, de heli moet van buitenaf gespoten worden .
Het uitsnijden gaat moeilijk.
Nu kunnen we gaan nadenken over hoe de romp te monteren. Mijn eigen idee is om de romp in de lengte "stomp" tegen elkaar te lijmen, en dan in de breedte weer door te snijden. Zo kan makkelijk een akku vervangen worden en kan er eventueel ook nog gewerkt woren aan het mechaniek. De bedoeling is dan om de romp op zoveel mogelijk bestaande naden door te snijden (de schuifdeur, andere raampjes, de schaalkoeling). Tevens zit dan het landingsgestel vast aan het "vaste"rompdeel. Op een foto heb ik een blauwe lijn getekent, om mijn idee te verduidelijken. Dit is zeker niet definitief, dus ieder ander idee is welkom !
Tot zover, later verder
Groetjes A.