x-cell 60 gecrashed, en vraagje over reparatie

M'n heli vliegt alweer sinds een tijdje, maar niet geweldig.
Sinds de laatste crash heb ik er een nieuwe tailboom op moeten zetten, deze (originele tailboom) is ruim 3 cm korter als de vorige die erop zat, de vorige was een "speciale" van x-cell om 680mm blades aan te kunnen, normaal moeten er 660mm bladen op.
( m'n vorge bladen van 680 mm zijn daarom maar een seconde of 10 meegegaan :-/ , ze hebben de tailblades geraakt tijdens een te harde landing)

Ik heb nog twee van de kortere tailbooms in reserve dus ik vind het zonde om zo'n extra lange te bestellen.

Ik heb er momenteel 600mm blades op, maar de heli vliegt er niet geweldig mee.

Ik wil nu van die 660 mm blades bestellen, maar ik kan ze nergens vinden (behalve bij een bedrijf in hongkong), weet iemand een bedrijf in Europa die deze maat heeft?

Een andere oplossing waar ik aan zat te denken;
de tailblades een stuk inkorten ( of kortere bestellen). ze zijn nu 105 mm lang en ik zie op bijvoorbeeld rc-helistore tailblades van 95 mm die geschikt zijn voor een 60-size heli. Of eventueel 92 mm voor de 50-size.

Als ik bijvoorbeeld de tailblades afteken op 95 mm dan raakt de punt van de mainblades net de tailblade als ik de mainblade erg ver doorbuig.

M'n vragen op een rijtje:
-waar kan ik 660 mm main blades kopen?
-is het een goed/beter idee om 680mm blades te nemen en kortere tailblades.
-kortere tailblades: hoever kunnen mainblades doorbuigen tijdens de vlucht (of beter gezegd tijdens een harde landing)
-Kan ik mijn tailblades zelf inkorten en opnieuw uitbalanceren?, of is dit af te raden (waarom?)
-wat zijn de gevolgen van kortere tailblades?

Bedankt,
Cor
 
De link kon ik niet snel terugvinden, maar een factor die van invloed kan zijn is de timing van je blades (main & tail).

Ik zoek er nog wel even naar, misschien zijn er anderen die weten waar ik het over heb.

Geen idee in hoeverre dit je probleem kan verhelpen, maar het is sowieso weer leerzaam :-).
 
@ Fabian: dat zal zeker invloed hebben, maar ik denk dat 680mm bladen toch te lang gaan zijn, zeker omdat de handleiding het heeft over max 660mm (met standaard tailboom)

@ Raptor Rulezzz: Ik hou het ff in gedachten, ik wil eerst nog antwoord op "kortere tailblades". als ik ze neem: ik neem aan dat ze onbeschadigd zijn, en wat is s-slag?, nu heb en had ik symetrisch, maakt dat wat uit ( voor mij is het alleen nog maar om rondjes vliegen enzo te oefenen).

Als ik de tailblades inkort (of kortere koop), dan hoeft toch alleen de "spoed" bij een bepaalde uitslag vergroot te worden, of heb ik het mis?


Cor
 
@ Raptor Rulezzz: Ik hou het ff in gedachten, ik wil eerst nog antwoord op "kortere tailblades". als ik ze neem: ik neem aan dat ze onbeschadigd zijn, en wat is s-slag?, nu heb en had ik symetrisch, maakt dat wat uit ( voor mij is het alleen nog maar om rondjes vliegen enzo te oefenen).

Deze bladen zijn niet vol symmetrisch minder agressief en minder geschikt voor 3D vliegen, alhoewel dat er ook wel mee kan.

Voor wat jij er mee wilt zijn ze zeer geschikt, S-slag is het profiel... Doordat het half symm. is en S-slag(heb ik me laten vertellen) heb je meer lift, dus je motortje hoeft minder te werken om je heli te laten vliegen zeg maar..... (hang me niet aan dit verhaal!!)

Er zit 1 HEEEEEL klein beschadigingetje aan 1 blad (als je echt interesse hebt maar ik wel foto`s) en bij de root zijn ze 14mm dik en hebben een 4 mm gat.

Als ik de tailblades inkort (of kortere koop), dan hoeft toch alleen de "spoed" bij een bepaalde uitslag vergroot te worden, of heb ik het mis?

Jah, maar meer slag als je hebt.. heb je niet, dus opzich gaat dit niet helemaal op. Waarschijnlijk heb je niet direct een probleem als je de staartblaadjes inkort, MAAR de staart zal wel makkelijker deruit klappen (uitbreken) met wind en als je bijvoorbeeld achteruit vliegt.

Cheers,

Rich 8)
 
De bladen hebben meer een vleugel profiel. boller aan de bovenkant. Hierdoor geven ze standaard lift en hebben minder weerstand dan gekantelde symmetrische bladen met dezelfde lift.

Dus voor het normale vliegen zijn de bladen van Rich efficiënter. Deze bladen worden meestal gebruikt in schaalheli's.
 
Wat voor verschil kan ik verwachten tussen 660 mm en 680 mm bladen?, ik neem aan dat het verschil niet zo groot is.

Met de 600 mm bladen die er nu op zitten reageerd hij heel erg traag op de pitch, ik moet soms "vol" pitch geven om van het dalen weer omhoog te kunnen gaan ( toen er 680 mm op zaten hoefde ik maar hele kleine inputs te geven)

Nog een andere vraag over de tailblades; die er nu opzitten zijn 105 mm lang, en ik weet niet of dit originele zijn, persoonlijk vind ik ze erg lang, zelfs al ga ik voor 660 mm mainblades, als ik die wat ver naar beneden zou doorbuigen, dan zullen de tippen van de tailblades en mainblades elkaar raken ( bij de wat hardere landingen bijvoorbeeld) . Wat is aanvaardbaar?, mogen de tippen van de tailblades net onder de tippen van de mainblades draaien, of mogen die geen "raakvlak" met elkaar hebben.

Cor
 
Zeker op zoek gaan naar langere Hoofdbladen. 600mm bladen zijn bedoeld voor 50'er machine's, die maximaal 4 Kg wegen. Tov van de 680 bladen heb je nu maar 78% van rotordisk oppervlak en tov van de 660 82%, dat is redelijk veel en verklaard dus het vlieg-gedrag wat je beschrijft.

Je kunt kleinere staartbladen proberen, op m'n NT vlieg ook maar 95mm staartbladen. Belangrijk is wel welk toerental je staartbladen draaien tov de hoofdbladen, bij de NT is de verhouding 5:1. Als je daarbij in de buurt komt is het zeker te proberen om terug te gaan naar 95mm bladen.

Hoeveel overlap de hoofdbladen en de staartbladen mogen hebben zou ik niet zou niet weten. 1 a 2 cm lijkt mij nog niet zo probleem, als de hoofdbladen zover naar beneden komen heb je ook kans dat ze de staartboom raken.

Rick
 
Vandaag voor het eerst met m'n 660mm bladen gevlogen...... och wat vlieg tie nu weer lekker :D

Maar nu nog wat anders, niet zo belangrijk, want ik heb vandaag heerlijk gevlogen.
In m'n heli zit een governor, en ik kan die vanaf de zender bedienen. 3 standen, uit, stand 1 en stand 2. stand 1 heb ik ingesteld op iets van 1500 toeren (denk ik), en daarmee liep de motor niet echt regelmatig, de motor stond ook te rijk (is nog vrij nieuw), op stand 2 loopt het toerental op (geen idee hoeveel) en dan loop de motor wel mooi regelmatig.

Ik heb de motor wat armer gezet, en op die +/- 1500 toeren draait hij dan goed. Als ik dan naar stand 2 gaat slaat de motor af, omdat hij waarschijnlijk te arm staat. Bij m'n vliegtuig motoren, kan ik dat dan regelen met de stationairnaald, maar bij deze heli motor (os-max) heb ik een regelnaald en boven de naald zit een klein schroefje, waar je een klein mechanisme mee beweegt, en ik denk dat dit dan de stationairnaald is(maar het ziet er dus wel anders uit als bij vliegtuigmotoren). Deze staat volledig naar rechts gedraaid (met de klok mee) wat "armer" zou moeten zijn, En met deze stand draait de motor het best, alleen als ik naar een hoger toerental ga slaat hij af, of ik moet de hoofdregelnaald rijker zetten, maar dan draaid de motor ongregelmatig en dan wil de governor dit elke keer corrigeren, waardoor hij dus onregelmatig draai.

Ik hoop dat m'n verhaal een beetje duidelijk is, zo niet post ik wel een plaatje van de carb van deze motor en probeer ik het wat duidelijker te omschrijven :oops:

Weet iemand hoe dit komt ? De motor pakt wel goed op, en buiten dat de motor bij hoger toerental (via de governor) afslaat heb ik er geen problemen mee. Als ik de governor uitzet en de mix-functie van de zender gebruik merk ik eigenlijk niks en loopt de motor goed.

Bedankt,

Cor
 
Als die idle naald helemaal naar rechts staat is dat niet goed.
Die staat normaal in het midden. Als je de motor goed afregelt, dan kan het zijn dat je die idle naald iets van het midden (5 tot 10 graden) moet zetten (meestal niet), maar nooit helemaal rechtsom of linksom!

Waarschijnlijk heb je de idle naald nu veel te arm staan, wat je compenseert door de hoofd naald ver uit te draaien. Wanneer het gas nu verder open gaat naar de positie waar de idle naald niet meer veel doet, loopt de motor veel te rijk omdat je de hoofd naald zo ver hebt moeten open draaien om de idle naald te compenseren.

Dus zet de idle naald om te beginnen maar gewoon terug op precies de midden positie. Dan zul je waarschijnlijk de hoofd naald een stukje armer moeten zetten. En dan weer ff opnieuw beginnen met afstellen. Let op dat je die idle naald normaal dus niet verder dan 5 of 10 graden hoeft te verdraaien.
 
@jvsjvs: Als ik de "stationair regelnaald" in het midden zet loopt de motor te rijk, en onregelmatig, dit wil de governor compenseren en daardoor blijft de heli niet erg stabiel (staart krijgt tikken door het ontregelmatig toerental). Als ik dan de hoofdnaald armer zet dan slaat de motor bij hoger RPM af ( of duikt hij onder z'n toeren zodat de governor uitschakeld). Of is het zo dat de rotorbladen sneller rond moeten draaien, zo ja, hoe snel ( ik heb een RPM meter).


Meteen een andere vraag, hoe stel je de motor van een heli af?. Bij m'n vliegtuigen is het niet zo moeilijk, volgas en afstellen en dan met de stationairnaald regelen of hij goed oppak.
Ik kan bij m'n heli geen volgas geven, want dan moet ik de rotorbladen tegenhouden, en dat lijkt me niet echt goed bij volgas. Hoe doet met dit ?

Dank,

Cor
 
Hoi Cor,

De naalden hebben een interactie, dus zoals jij het afstellen beschrijft, zo werkt het zelfs niet voor een vliegtuig, niet als je het goed wil doen :-)

Ik weet niet wat voor heli je hebt, maar 1600 tot 1700 toeren op de kop is meestal wel aardig in de juiste richting.

Vol gas en dan de bladen tegenhouden????????????????????????????

Cor, als ik het zo hoor, lijkt het mij verstandig dat je de motor (en mogelijk de rest van je heli) laat afstellen door een ervaren vlieger. Mijn advies, ga naar een club waar veelvuldig met helicopters wordt gevlogen.
 
Cor, als ik het zo hoor, lijkt het mij verstandig dat je de motor (en mogelijk de rest van je heli) laat afstellen door een ervaren vlieger. Mijn advies, ga naar een club waar veelvuldig met helicopters wordt gevlogen.

Mee eens, gewoon een ervaren helipiloot er naar laten kijken en het samen afstellen, zo leer je meteen waar je op moet letten. Via een forum iemand een motor leren afstellen is eigenlijk niet te doen.

Cheers,

Rich 8)
 
@ JVSJVS en Raptor Rulezzz; Ik ben het volledig met jullie eens dat het gemakkelijker is om het met een clublid te doen ,alleen is dat bij de club waar ik het meest vlieg erg moeilijk, omdat het een franstalige club is, en ik geen woord frans spreek. De andere club waar ik vlieg kom ik te weinig ivm tijdgebrek.

Wat betreft afstellen van een vliegtuigmotor, ik heb dat alleen maar als illustratie gegeven van hoe het principieel moet. (wat ongelukkig zie ik nu) Maar afin, je moet iniedergeval wel de motor bij een vliegtuig volgas zetten om hem af te kunnen stellen ( dat is mijn punt) Bij een heli kan dat natuurlijk ook, maar dan kan ik hem niet verder afstellen omdat de rotorbladen in de weg draaien. Tenzij ik er dan onder ga kruipen en dat vind ik geen goed idee (zoals ik ook al in andere draadjes heb gelezen :wink: )
Volgas en de bladen tegenhouden ???? dat leek mij inderdaad ook geen goed idee en ik heb dat nog niemand zien doen.

Maar hoe dan wel?. Wat is de juiste manier om de motor van een heli goed af te stellen.

Ik heb hieronder een foto van de motor en met een pijl aangegeven, om welk schroefje het gaat. Helaas heb ik van deze motor geen handleiding en de carburateur is anders als al m'n vliegtuigmotoren.
motor_heli.JPG


@ JVSJVS: ivm de "toeren op de kop" het gaat om een x-cell 60. Ik ga de volgende keer eens de toeren "exact" opmeten.

Ik heb vandaag nog ff met m'n heli gevlogen en zoals ik eerder heb gezegd dat de motor wel regelmatig draai zonder de governor is niet waar. Als de motor (ik denk) te rijk staat dan loopt hij wat onregelmatig en de staart krijg kleine tikjes die gecompenseerd worden door de gyro. Het is dus niet zo dat ik de motor trager "hoor" lopen, als ik de tikjes op de staart niet zou hebben zou ik zeggen dat de motor goed loopt. Als ik de hoofdregelnaald armer zet gaat dit weg. ( Een clublid die me in het begin heg geholpen zei dat dit tikken van de staart kwam omdat de motor te rijk loop (werd ingelopen), nu na een paar liter vind ik het wel genoeg en wil van dit hinderlijke tikken afkomen. Vandaar dat ik hem "armer" heb gezet. Alleen het probleem is dat de motor inhoud als ik hem armer zet slaat hij af bij hogere toeren(of houd in), wat ik logisch vind, maar bij halfgas draaid hij dan goed en heb ik niet van die tikken op m'n staart.

Bedankt,
Cor
 
Maar hoe dan wel?. Wat is de juiste manier om de motor van een heli goed af te stellen.

Beginnen met het resetten van de naalden, stationair recht en hoofdnaald 1,5 slag open ongeveer...

Daarna is het een kwestie van gevoel vooral, maar om te beginnen kun je heel goed deze "mixture adjustmentchart" gebruiken die normaal in het boekje staat.

adjustmentchart.jpg


Succes,

Rich 8)
 
Cor, tegen John en Richard kan ik natuurlijk niets inbrengen.
Maar wellicht kan ik je wat helpen.

Ik zou eerst je Govenor er tussen uithalen tot je motor goed is afgesteld.
Gewoon omdat dat ding (ook nog) probeert te corrigeren wat niet goed is afgesteld.
Dus eerst zorgen dat je motor goed is afgesteld en dan de Govenor er tussen.

Dan de Motor.
Zorgen dat ze goed stationair loopt en dan gewoon proberen te vliegen.
Loopt ze niet goed? Bij(af)stellen met de hoofdsproeier.
Op de grond dus, stationair draaiend. Indien nodig de stationair schroef bijstellen.
Je moet tijdens deze pogingen letten op:
De temperatuur (niet te hoog, je moet je motor kunnen aanraken zonder direkt je vingers te branden), zorgen dat je motor niet gaat viertakten (dat geluid moet je kunnen herkennen), en zorgen dat je motor flink blijft roken (smering / koeling dus temperatuur).
Probeer ook te "spelen" met je gas/pitch-curve. Als je motor gaat optoeren tijdens het hoveren: je gas-curve terug stellen of je pitch-curve meer +. (hoveren met 3/4 gas).
Het is (voor mij althans) een kwestie van trial & error.
Lijkt dramatisch maar dat valt wel mee hoor. :wink:

Het is in ieder geval wel "iets" meer werk dat een vliegtuig motor afstellen.
 
Ik zou eerst je Govenor er tussen uithalen tot je motor goed is afgesteld

Mee eens, maar gewoon uitschakelen voldoet al hoor :wink:


De temperatuur (niet te hoog, je moet je motor kunnen aanraken zonder direkt je vingers te branden)

Inderdaad, je moet je vinger met gemak 3/5 tellen op/in het carter kunnen houden zonder deze te branden.


Probeer ook te "spelen" met je gas/pitch-curve. Als je motor gaat optoeren tijdens het hoveren: je gas-curve terug stellen of je pitch-curve meer +. (hoveren met 3/4 gas).

Inderdaad met je gascurve een beetje spelen, maar laat de pitchcurve lekker voor wat het is. Liefst gewoon een rechte lijn (ik snap persoonlijk niet eens waarvoor ze die optie uberhaupt gemaakt hebben :roll: ) (ps. ik snap wel waarvoor het KAN dienen... alleen IK persoonlijk vind het onzin...)

@erwin, ik probeer je niet te verbeteren... maar ik probeer mee te denken :P Met zijn allen komen we wel tot een duidelijk verhaal!

Cheers,

Rich 8)
 
hoi

Alleen het probleem is dat de motor inhoud als ik hem armer zet slaat hij af bij hogere toeren(of houd in)

Dan weet je in iedergeval dat de hoofdnaald te arm staat.
En je hebt nu een beschrijving bij de hand dus verder zal het wel lukken.

tieske
 
Raptor Rulezzz zei:
Mee eens, maar gewoon uitschakelen voldoet al hoor :wink:
Na ja ik, bedoelde ook niet dat Cor alle draden moest doorknippen hoor. :D

Over die Pitch-curve moet ik even nadenken...
Klink niet direct onlogisch....(stom nog niet eerder over nagedacht)
Kan iemand anders Richard's bewering weerleggen?
Of is dat te veel off-topic?
 
:offtopic:

@ Erwin

Ik gebruik NOOIT pitchcurves omdat als je dan overschakelt van Idle, de heli een sprongetje zou kunnen nemen. Ik vlieg 3D en gebruik dus een rechtlijnige curve (100%/100%) en beperk de weg van de pitchservo totdat ik +/-9 of 10 graden heb ongeveer. Midstick = 0 graden.

Ik kan dus altijd overschakelen van idles en ook aerobatic autorotaties uitvoeren zonder dat de heli gek springt of zich anders gaat gedragen, daarom is voor mij de pitchcurve compleet onzinnig.

Verder gebruik ik nooit een pitchcurve (curve als in kromme lijn) omdat de heli dan niet rechtlijnig reageert... en ook dit is iets wat ik niet prettig vind.

Ik hoop dat het zo duidelijk is waarom.... een pitchcurve gebruiken vind ik daarom niet handig en is meer een soort "lapmiddel" voor slechte setup. Rechtlijnig = het beste.... volgens MIJ PERSOONLIJK dan he :wink:

Ik wilde dit eerst even PB'en maar zo kan iedereen meelezen.

Nu weer :ontopic:

Cheers,

Richard
 
Back
Top