[X-Peak 3 Plus] Einde Laadprogramma -> Druppel Laden?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door sven, 8 mei 2005.

  1. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Hoi allemaal,

    Ik vroeg me af, gaat een Jamara X-Peak 3 Plus na et einde van zijn laad programma over op druppel laden? Zoniet, lekt de accu weer leeg als ik em dr aan laat zitten? (muziek staat soms hard, hoor ik et piepje niet :oops: ).

    In de handleiding kan ik dr niet veel van terug vinden, ookal geeft ie na de piep soms nog wel een laad stroom aan. Ik weet niet of dat de stroom was toen ie afsloeg, of dat dat de stroom is die dr nogsteeds op staat.

    Wie kan me vertellen hoe et zit?


    Grtz,
    Sven
     
  2. tuningbeest2

    tuningbeest2 Guest

    ik weet het nie vraag me dit ook af mijne laat ook over :$ maar weet niet dat dit kwaat kan
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    welke cellen laad je
    Nmh of nicad's of lipo

    druppel laden voor nicad's mag
    voor Nmh mag het NIET
    en voor lipo weet ik het niet
    maar het verlies over de eind fet zal zo miniem zijn als je niet druppel laat dat het geen rol speelt
    een Nmh ontlaat zowiezo sneller dan een nicad


    groeten raf
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Druppelladen is niet noodzakelijk en ook voor NiCad's nadelig als het lang duurt! Wanneer je de accu snel gaat laden en de lader schakelt over naar druppellading als de accu vol is dan kan je redelijk veilig de accu nog een poosje aan de lader laten hangen. De kans op schade is heel klein zolang de stroom van de druppellader maar klein is (minder dan 0,05C) en het niet te lang duurt. Als je de lader "vergeet" en hij gaat een uurtje door met druppelladen dan is er niets aan de hand. Gaat het langer duren of als de druppellaadstroom vrij hoog is dan kan je wel problemen krijgen.
     
  5. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ze blijven nooit langer dan 1 of 2 uurtjes langer hangen dan nodig is. Wat de druppelstroom is weet ik niet, dus dat is et probleem denk ik. :p
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Kan je het niet op een display zien of anders meten? Als je dan die stroom weet kan je nog geruster zijn. Maar let wel op dat je de zaak niet een hele dag vergeet! Uiteindelijk gaat dat wel je accu kosten.
     
  7. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik zie soms wel nog een laadstroom staan, maar ik kan niet zeggen of et de stroom was van et einde van de deltapiek cycle, of dat dat nou een druppelstroom is.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik heb een voedings kast gemaakt waar 20 pack's kunnen op aan gesloten worden
    dit zijn wel allemaal nicad's
    deze kast houd de cellen vol
    het verlies wat de cellen hebben door dat ze dat zelf opstoken wordt door deze schakeling gecompenseerd
    de pack's hangen er het hele jaar aan dag in dag uit
    en deze gaan reeds meer dan 12 jaar mee
    het zijn rode sanyo 1.2 amp

    ik denk dat dit wel bewijs genoeg is dat druppel laden van nicad's geen kwaat kan

    wat de laad/ontlaat grafiek betreft die heb ik reeds eens gepost onder powerpeak infinity 2
    deze pack's worden nog steeds gebruikt op tentoonstellingen en zo om modellen te voeden waar bezoekers mee kunnen varen

    groeten raf
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik dacht dat het het best was om je NiCd cellen leeg te bewaren.. en dat doe ik dan ook.
     
  10. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Was ja. ;) Zie ook de diverse posts van Ernst.
     
  11. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik weet t ook niet meer hoor. :D De ene roept memory effect en leeg bewaren, en ergens anders roepen ze weer et omgekeerde. Iedereen heeft wel een eigen idee van hoe et wel of niet moet denk ik. :p
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Voor Nicad's maakt het niet zo veel uit of je ze vol of leeg bewaard.
    Vol bewaren heeft als voordeel dat de accu vrij snel weer voor gebruik gereed is als je hem weer wilt gaan gebruiken. Het nadeel is dat je de accu's regelmatig, elke 3 á 4 maanden, moet (her)laden om de accu vol te houden.
    Leeg bewaren heeft als voordeel dat je er geen omkijken naar hebt zolang je de accu niet gebruikt. Het nadeel is dat je de accu enkele keren langzaam moet laden en ontladen voordat je de accu weer kunt gaan gebruiken. Hoe vaak is moeilijk te zeggen want dat hangt af van de kwaliteid van de accu, de omstandigheden waaronder hij in opslag heeft gelegen en de tijdsduur daarvan. Je moet niet gek opkijken als je wel een keer of 5 de hele cyclus moet doorlopen voordat de accu weer enigszins normaal presteerd.
    Houdt er wel rekening mee dat de veroudering gewoon door gaat of de accu nu gebruikt wordt of niet. Als een accu lange tijd ergens gelegen heeft zal de capaciteid absoluut minder worden. Accu's zijn nu eenmaal gemaakt om gebruikt te worden.
    Toch blijft het een vast staand feit dat langdurig druppelladen slecht is voor de prestaties van de accu. Dat Raf nu 20 accu's aan een voeding heeft hangen en dat die al 12 jaar meegaan kan ik moeilijk geloven. Zelfs onder de meest ideale omstandigheden is 12 jaar voor een NiCad accu al een hele respectabele leeftijd. Er zijn maar heel weinig accu's van die leeftijd die nog 100% goed werken. Verder denk ik dat die voeding de accu's alleen op spanning houdt en dat er zo goed als geen stroom meer loopt als ze vol zijn. Zou dat wel zo zijn dan hadden die accu's de 12 jaar helemaal niet kunnen halen.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik zal een deel van de accu's mee brengen naar de subbottem.
    als je goed leest dan schrijf ik inderdaad dat de voeding zo berekend is dat ze de accu's vol houden
    ze worden 1 a 2 keer per jaar gebruikt en dan zeer intensief
    ze worden dan geladen met 1C en dit gedurende het hele weekeinde dat de beurzen lopen
    ze worden ook met aC leeg getrokken
    laat me nu wel zeggen dat de cellen die we gebruiken de beste zijn die sanyo ooit ontwikkeld heeft
    de cellen worden gebruikt in medische apperatuur (van die hart start dingen ) en dies meer
    dus zeker geen rommel want zo een apperaat mag niet falen der hangt een mensen leven van af
    je kan dit wel niet met al de op de markt gebruikte accu's doen want sommige zouden het inderdaad niet overleven
    als we ze gaan gebruiken dan laden we ze de eerste keer met 1.5C en we laden ze dan met een temperatuur sensor er op
    die 2 graden warmer staat in getseld dan de buiten temperatuur
    de rest laden we dat weekeinde met 1 C


    groeten raf
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Kijk er zit dus veel meer achter dan alleen maar druppelladen. Feitelijk is het dus geen druppellader! Dit is belangrijk want anders zullen er mensen zijn die denken dat druppelladen per definitie goed is voor de accu's en dat is dus niet zo. Het is wel mooi dat jullie aan dergelijke cellen konden komen. Meestal is dat erg moeilijk tot vrijwel onmogelijk.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo ernst


    ik zal eens proberen te meten hoeveel er eigenlijk in geladen wordt

    wat we doen is het volgende
    we laden de pack's en gebruiken ze een weekeinde intensief

    daarna als ik thuis kom
    laad ik elk pack afzonderlijk en als ze volzijn (powerpeak infinity2) hang ik ze aan de kast
    die houd de cellen dan gewoon vol
    en dat kan zo een 12 maanden blijven hangen zonder problemen
    ze ontladen dus heeeeeeeel langzaam en de kast laad ze heeeel langzaam terug bij
    geheugeneffect hebben we niet kunnen ondervinden bij deze verouderde ???cellen
    1.2 is verouderd nu er 3.3 amp cellen zijn
    maar voor ons doeleinde zijn ze nog steeds bruikbaar
    als we ze gaan gebruiken dan opladen met 1.5 C op een temperatuur lader(zo hebben we der een stuk of 3)
    die bestaat uit een trafo met gelijkrichting
    waar de accu in serie een lamp staat van 21 watt
    de temperatuur meter is een modulle van conrad die een relais schakelt
    word het pack warm schakelt de relais alles uit en blijft aangetrokken door zich zelf
    pack afkoppelen en de lader aan en uit zetten voor het volgende pack

    alles weer aan de kast hangen na het laden
    altijd verse pack klaar voor gebruik heel het weekeinde

    groeten raf
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Zoals ik al zei er steekt dus veel meer achter.
     

Deel Deze Pagina