x-ray micro QR

Het was even drie weken wachten, maar de bouwdoos is binnen. Bezorgd in een 20x20x160cm kartonnen verpakking dacht ik even dat ze de reguliere xray hadden ingepakt; echter veel verpakkingsmateriaal om e.e.a. heel te houden. Vergeefs helaas want de staartbuis lag al in twee stukken. Welkom in deze modelbouwtak van de fragiele onderdelen dacht ik bij mezelf. Mailtje gestuurd en ze sturen een nieuwe op, want ik wil nu uiteraard snel aan de slag. Ik heb alles compleet gekocht, dan kan ik doorbouwen en hoef ik niet te priegelen met onderdelen die ik nog heb liggen. Vaak past dat niet helemaal lekker en dan wordt het toch niet naar mijn zin. Dus de hele bups conform de specs van stratair besteld. Pino MG servo’s voor in de vleugel en d47 voor in de romp. Ik heb zowel de lipo-accu als de nimh’s besteld; kosten nauwelijks geld en zo kan ik kijken wat het beste uitkomt qua gewicht en afmetingen. Bouwbeschrijving zat er niet bij, maar staat op de website. Direct al struikel ik over twee vragen waarbij jullie me wellicht kunnen helpen:

Wat dient de afstand te zijn tussen het richtingsroer en het stabilo? M.a.w. hoeveel staartbuis zit daar tussen? Ik kan het in de beschrijving niet vinden en de foto’s en tekeningen op www.strat.at zijn op zijn zachtst gezegd nogal afwijkend. Is daar een maatstaf voor? Heeft dat iets met persoonlijke voorkeur/vlieggedrag te maken of moet ik gewoon even mailen met stratair wat het nu echt moet zijn?

Volgens de bouwbeschrijving zou het richtingsroer en het stabilo identiek moeten zijn. Qua afmetingen klopt dat ook wel (zie foto) echter de een heeft een koolstof strengetje en de ander heeft wat gaten onder de glasmat ivm gewicht. Daar DLG allemaal nieuw voor mij is kan ik alleen maar op mijn boerenverstand afgaan: de variant met de carbonstreng is het richtingsroer ivm de landing?
Hoe dan ook het ziet er allemaal leuk uit en ik ga er mee aan de slag en ik zal hier en daar wat foto’s plaatsen van de assemblage (meer is het niet). Tzt ook maar eens op het forum zoeken naar wat werptechniek info.

Wordt vervolgd……..

Marc

Met gaten is stabilo, zonder gaten en met carbonstrip is kielvlak.
Ik zou de afstand tussen hoogteroer en voorrand kielvlak op 1cm of zelfs iets minder houden.

Triest dat de pook al in tweeen ligt. Ik snap niet dat dat in die gigantische doos heeft kunnen breken zonder dat iets anders schade heeft opgelopen.
Ik ben benieuwd naar je verdere bouwverslag met hopelijk veel foto's
Denk er wel aan dat je de aansturing voor je richtingsroer aan de tegenovergestelde kant hebt zitten van je werpstift.

Succes met de bouw

De nieuwe staartbuis is binnen; goede service van stratair. maandag per e-mail gemeld dat er schade was aan de bouwdoos; 3 dagen later zonder enig probleem de vervanging in huis. De bouw kan gaan beginnen; binnenkort meer info. Wel heb ik nog even de onderdelen op een (overigens goedkope) weegschaal gelegd:

Vleugel: 64 gr
Staartvlakken samen: 7 gr
Staartbuis: 5 gr
Romp: 10 gr

135 gram is het opgegeven gewicht; zou te doen moeten zijn; maar het wordt mijn eerste sal-kist, dus ik wil e.e.a. ook weer niet fragiel maken door te gewichtsbesparend aan de slag te gaan.

Hallo Marc,

Ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar je bevindingen en natuurlijk de bouwfoto's.
Om het gewicht moet je je niet al te druk maken.
Een mini kan wel wat hebben.
Ik weet niet of ze te vergelijken zijn, maar mijn mini weegt zonder balast 135 gram.
Bij winderig weer kan ik hem verzwaren naar 155 of 175 gram.
Heel veel merk je daat niet van, wel vliegt het model veel beter tegen de wind in.
veel plezier met de bouw en natuurlijk het vliegen.

Groeten Frans

PS, kom je ook op 16 september naar de DLG-Fly-in Vlaardigen?

de foto’s en tekeningen op www.strat.at zijn op zijn zachtst gezegd nogal afwijkend.
x-ray%20micro%20wingcovers_200.jpg

Dat kun je wel stellen ja. Erg vreemd, zoveel ruimte :?

Ik zou mij aan de aanbeveling van Theo houden. Wat is dan de afstand tussen de achterlijst vleugel en voorlijst stabilo?

Leon

Back