x-ray micro

na jaren electro bouwen en vliegen lijkt dit toch ook wel heel leuk allemaal. Na wat orientatie en ook gelet op de beperkte ruimte in de auto heb ik eerst maar besloten voor de 'klasse' met de meer bescheiden vleugelspan. Een xray micro is het geworden, maar dan wel die met rolroeren. Uiteraard wil je het vervolgens binnen een dag in huis hebben, maar dat valt dan weer even tegen. Nog 3 weken wachten, maar de bouwhandleiding is te downloaden, dus die kan ik alvast eens doornemen.

Uiteraard ook dit forum aandachtig doorgenomen. Als buitenstaander lees je dan toch wel heel bijzondere dingen: 120kmpu bij het gooien, maar wel de achterste roeren (deels) met een torsieveertje bedienen. het zal best in de praktijk werken, maar als je het voor het eerst leest dan frons je toch wel even.

Zodra de 'bouw' (assemblage) begint, dan zal ik wel even wat foto's posten

Marc

Hallo Marc,
Welkom!

Leuk om te lezen dat je met (Mini)-DLG-en wil beginnen.
Ik was ook meteen verkocht.
Ik had nog niet gezien dat er ook een rolroer-versie is van de X-ray mini.
Ben benieuwd.
Loet heef volgens mij een X-ray mini zonder rolroeren. Nog geen vleigverslag van gelezen...

Succes!

Heeft de X-Ray nou een werp-pen?
In een eerder draadje is verteld dat de X-Ray een HLG (en geen DLG) was.

Wubbe zei:
Heeft de X-Ray nou een werp-pen?
In een eerder draadje is verteld dat de X-Ray een HLG (en geen DLG) was.

Er zit geen werppen bij maar die is te maken. Er zit in de tip koolstofweefsel dus dat gaat wel goed. Ik ga wel zelf een balsa stabilo en dito kielvlak maken. Het bijgeleverde kielvlak vind ik te klein.

Loet

Leon,

Om eerlijk te zijn heb ik die discussie of de X-ray nu wel of niet een DLG nooit begrepen.

Volgens mij kan je van iedere HLG vrij eenvoudig een DLG maken, neem b.v. The Bug
of de Apogee (sport), deze modellen waren oorspronkelijk HLG's en door ze me een kruisstaart en
werppen / stift uit te rusten zijn het nu DLG's.

Wat me overigens doet denken aan het model waar jij mee vliegt (Huron ?), ik zou
dit model van een kruisstaart voorzien als ik jou was, je discuss launch zal een
stuk beter gaan. Op de filmjes van julie training sessie in Den Haag is duidelijk te zien
dat je model dat nodig heeft...

Cheers

Bart

Die X-ray wordt dan bijna compleet geleverd. De bouwinspanning is volgens mij minimaal (anders dan bij de Nemo).
Klinkt toch wel interessant (concurrent voor de Oeka Bulli?)

Wat me overigens doet denken aan het model waar jij mee vliegt (Huron ?), ik zou
dit model van een kruisstaart voorzien als ik jou was, je discuss launch zal een
stuk beter gaan. Op de filmjes van julie training sessie in Den Haag is duidelijk te zien
dat je model dat nodig heeft...
Inderdaad! Je ziet duidelijk een rolbeweging naar rechts (in gooi links) na de de worp omdat het staartvlak van de Huron alleen boven de romp is gemonteerd.
Ik ga inderdaad hier een kruisstaart in fabrieken. De Huron vliegt verder prima dus dat is de moeite waard. Over de juiste afmetingen kom ik dan wel bij jullie buurten :wink:

Maar eerst wil ik mijn OFA afmaken!!

Leon

Back