X-res of X-dream

Discussie in 'F3-RES' gestart door eigenwijs, 9 sep 2021.

  1. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Dag allemaal,

    Al jaren lonkt het zweefvliegen maar het is er nog nooit serieus van gekomen. Ik heb over de jaren naast het motorvliegen verschillende kleine handzwevers gebouwd en gecrashed :koud: en ik moet zeggen dat de rust en stilte me altijd is blijven aanspreken.
    Na twee bezoekjes aan wedstrijden van het NK F3RES dit jaar heb ik de knoop doorgehakt. Ik ga serieus proberen zelf een model te bouwen en het vliegen onder de knie te krijgen. Doel is niet perse om volgend jaar aan het NK mee te doen maar ik sluit het niet uit :bier:

    Ik heb inmiddels dagen (en nachten) op verschillende forums bouwdraadjes en ervaringen van anderen gelezen en uit het oerwoud van modellen dat op de markt is ben ik uiteindelijk tot een shortlist van 2 modellen gekomen. Zoals de titel al aangeeft zijn dat de X-res en de X-dream.
    Mijn eerste ingeving was de X-res. Mooie slanke kist en een houten romp. Dat spreekt me wel aan. Maar toen kwam ik de X-dream tegen. Die bracht me aan het twijfelen. Een carbon staart en een smaller vleugel profiel is misschien ook wel interessant. En het is de opvolger van de X-res. Dat zal naar ik aan neem ook enkele verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger met zich mee brengen. Maar ik kon nergens echt een goed onderbouwde mening vinden voor een keuze voor de een of de ander.

    Voor mij komt de keuze er straks neer op dat ik een muntje op ga gooien denk ik ;) Ze zijn geen van beide slecht volgens mij dus welke het ook wordt ik zal me er geen buil aan vallen denk ik.
    Ik heb gelezen dat er hier ook enkele vliegers zijn die beide modellen hebben of gehad hebben. Hebben jullie misschien nog tips of adviezen die mijn keuze zouden kunnen beïnvloedden?

    Groeten,
    Ed.
     
  2. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Een opvolger, X-dream in dit geval, hoeft niet persé beter te zijn. Heeft ook met je vliegstijl te maken. Just my 2 cents.
    De koolstofromppook van de X-dream spreekt me wel erg aan.
     
  3. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    215
    Locatie:
    Nieuwegein
    De X-Dream is een hele goede keus. Ik heb er 2 gebouwd en het vliegt erg goed.
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik kan alleen bevestigen dat de xdream goed vliegt. Als je nog twijfelt over de bouw zou je ook een Andreas kunnen proberen, die is vermoedelijk iets robuuster. Maar veel het niet uitmaken qua moeilijkheid.

    Het is vrij fragiel spul, met name bij het folieen even goed oppassen en eventueel even oefenen op wat proefstukjes.
     
  5. eigenwijs

    eigenwijs

    Lid geworden:
    21 jul 2012
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Beneden de rivieren
    Bedankt voor de reacties.
    Het gaat naar alle waarschijnlijk een X-Dream worden. Voor wat de planning betreft zal de bouw pas in november starten dus ik heb zelfs nog de tijd om (weer) van gedachten te veranderen :koud:

    Indien er interesse voor is wil ik er ook wel een bouwverslag van maken.
     
    Hein.z en Loet Wakkerman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina