X-Tra 2x2

Dit was tijdens een van de laatste westrijden van xtracup. Georganiseerd door dennis. (Hobbyin) dit was in 2006. Mijne heb ik toen 2e hands gekocht.

lange ééndelige vleugel versus twee delige vleugel is afweging van gewicht en constructie.
Op zich is een eendelige vleugel lichter te bouwen en (in die tijd ook nog gebruikelijk) sterker om een intrekbaar landingstel in te zetten.

Een tweedelige vleugel is weer praktischer en geeft meer ruimte in de romp. Maar vanwege de pijp en constructie mogelijk iets zwaarder.
Met de komtst van supersterke carbon materialen is die discussie inmiddels achterhaalt.

Gebruiksgemak van een tweedelige vleugel met een grote cockpit-kap wint hierbij ruimschoots.

de Xtra-2000 stamt uit uh.... 2000

• Like
Reactions: Cnn
De Xtra 2X2 had de romp evenwijdig tot de achterzijde vleugel, de 2000 begon bij het motorspant al smaller te worden, daaraan makkelijk te herkennen.
(persoonlijk vind ik de 2X2 mooier)

Dit is een originele 2X2. Vleugel uit één stuk. Vastzetten in de romp met pennen voor en achter nylon schroeven. Afsluiten met een 'deksel' met tunnel die ook geschroefd wordt .
Best ff klooien want die moet over de uitlaat geschoven worden die in de tunnel ligt.En zo je ziet, een aluminium onderstel.

upload_2021-1-24_13-44-29.png

• Like
Reactions: Cnn
Dit is een originele 2X2. Vleugel uit één stuk. Vastzetten in de romp met pennen voor en achter nylon schroeven. Afsluiten met een 'deksel' met tunnel die ook geschroefd wordt .
Best ff klooien want die moet over de uitlaat geschoven worden die in de tunnel ligt.En zo je ziet, een aluminium onderstel.

Bekijk bijlage 417767

Prachtig toestel. Hier komt het gestel ook koud tegen de romp aan lijkt het.

Misschien een design update geweest?

Klopt, het zat gewoon tegen de romp geschroefd.

Heeft er iemand nog de bouwinstructie van de X-tra 2000. Liefst in PDF formaat?

Ja in theorie is dat mogelijk. Ik weet alleen niet of ik hem ga houden. Best wel een bakbeest. En wil geen methanol kisten in huis:)

Zit een ks 0897 reso pijp ingebouwd met een irvine 150 op een hydro mount.

Motor ziet er goed uit.

Denk dat hij goed zal vliegen.

IMG-20210608-WA0033.jpeg
IMG-20210608-WA0035.jpeg
IMG-20210608-WA0037.jpeg
IMG-20210608-WA0041.jpeg
IMG-20210608-WA0039.jpeg
IMG-20210608-WA0043.jpeg

mooi spul... heb je die bus opgeschuurd van binnen ?? ik zie amper een loopspoortje maar wel zwarte aanslag aan de buitenkant van de uitlaatpoort

Interflon TF lost het op en direct een conserveringsmiddel. Daar het blokje maanden geleden mee ingespoten. Blokje zal heel kort heel rijk ingelopen hebben zo te zien

De krassen die je ziet zijn de hoongroeven. Dank voor het compliment. Maar zo netjes kan ik niet schuren haha.

Dat heb je dan verkeerd gedacht Richard;). Dat is een gietijzeren bus als ik me niet vergis. Geen nickel of chroom wandje.

Ik plaats morgen nog even een foto als hij buiten staat.

20210608_233815.jpg
20210608_233723.jpg
20210608_233738.jpg

Gietijzeren bus...... die verslijt je nooit en te nimmer meer :yes:

Mooi toestel, ga je er zelf nog mee vliegen of klaar mKen en dan in de verkoop ?

Back