X-Tra 60

Hallo,

Gistermiddag de eerste voorbereidingen getroffen om te starten met het in elkaar zetten van de stabilo's.
Voor ondergrond heb ik voor een talentbord gekozen, kaarsrecht, stevig, maar misschien toch iets te hard om met knopspeldjes latjes mee vast te prikken.
Vandaag zal het me wel duidelijk worden of het wel of niet werkt.
Enigste wat ik nog moet doen is folie halen om over de bouwtekening te spannen.

Bij controle van de uitgesneden ribben moest ik er achter komen dat het meeste toch allemaal iets groter zijn dan de bouwtekening aan geeft. Gelukkig maar op die manier kan ik tenminste alles nog met schuurpapier en een vijltje mooi egaal proberen te krijgen.

Toch vraag ik me af, hoe precies jullie zaag/snijwerk op maat krijgen? Neem eenzelfde maat rib voor de linker en rechterzijde, beide zijn bij mij helaas niet exact gelijk na het snijden.
Hoe pakken jullie dit aan om deze beide toch zo gelijk mogelijk te krijgen, ik neem aan dat ongelijke ribben qua gewicht en vorm ook effect op het vlieggedrag van het vliegtuig? :confused:

In ieder geval hier alvast een paar foto's van de huidige situatie:

De ribben
Ribben.jpg

De werktafel voor de komende dagen
Werktafel.jpg

Zoals jullie zien zijn de motorkap, cockpit en de wielpoten ook al binnen.
De huishoudweegschaal heb ik toch maar even "geleend" om te het gewicht van de linker er rechter stabilo te wegen en daar waar nodig te corrigeren voordat ik alles aan elkaar ga lijmen.

Heeft overigens iemand ervaring met deze servo's?

Heb je nog tips, dan hoor ik het graag :cool:

Groeten Ruud

Laatst bewerkt:
Hallo Ruud,

Ziet er netjes uit! Hoe je de ribben exakt gelijk krijgt? Ja dat blijft schuren, vijlen en passen, precies wat jij ook doet. Waar ik uiteindelijk heel sterk naar kijk is dat de ribben voor de linker en rechter vleugel / Stabilo exakt gelijk zijn. Mocht er dan toch een hele kleine afwijking in een rib zitten dan is deze aan beide zijden gelijk en zul je er met vliegen geen hinder van ondervinden.
De Servo's die je gevonden hebt ken ik niet, deze zullen best goed zijn. (Prijs / kwaliteit verhouding)
Waar je wel even op moet letten is of deze servo's niet veel speling hebben op de uitgaande as. Misschien dat je ervaringen van deze servo's kan vinden op een buitenlands modelbouwforum. (Bv RC-universe)
Weet je ook al wat voor motor je op de X-tra gaat zetten ?

Succes met bouwen, het is er nu goed weer voor!

Grt,

Arnoud.

Hallo,

Gistermiddag de eerste voorbereidingen getroffen om te starten met het in elkaar zetten van de stabilo's.
Voor ondergrond heb ik voor een talentbord gekozen, kaarsrecht, stevig, maar misschien toch iets te hard om met knopspeldjes latjes mee vast te prikken.
Vandaag zal het me wel duidelijk worden of het wel of niet werkt.
Enigste wat ik nog moet doen is folie halen om over de bouwtekening te spannen.

Bij controle van de uitgesneden ribben moest ik er achter komen dat het meeste toch allemaal iets groter zijn dan de bouwtekening aan geeft. Gelukkig maar op die manier kan ik tenminste alles nog met schuurpapier en een vijltje mooi egaal proberen te krijgen.

Toch vraag ik me af, hoe precies jullie zaag/snijwerk op maat krijgen? Neem eenzelfde maat rib voor de linker en rechterzijde, beide zijn bij mij helaas niet exact gelijk na het snijden.
Hoe pakken jullie dit aan om deze beide toch zo gelijk mogelijk te krijgen, ik neem aan dat ongelijke ribben qua gewicht en vorm ook effect op het vlieggedrag van het vliegtuig? :confused:

In ieder geval hier alvast een paar foto's van de huidige situatie:

De ribben
Ribben.jpg

De werktafel voor de komende dagen
Werktafel.jpg

Zoals jullie zien zijn de motorkap, cockpit en de wielpoten ook al binnen.
De huishoudweegschaal heb ik toch maar even "geleend" om te het gewicht van de linker er rechter stabilo te wegen en daar waar nodig te corrigeren voordat ik alles aan elkaar ga lijmen.

Heeft overigens iemand ervaring met deze servo's?

Heb je nog tips, dan hoor ik het graag :cool:

Groeten Ruud

Als ik 2 gelijke delen moet hebben (bv. ribben van een vleugel), dan snij ik iets ruimer, leg dan de twee delen op elkaar en schuur ze tot de maat die ze moeten hebben.. dan zijn ze exact gelijk.

Hallo,

Vanochtend ben ik aan de slag gegaan om de ribben gelijk te schuren. Tijdens het schuren en passen/meten van de grenen latjes die je in de ribben bevestigd kwam ik er achter dat ik wel erg voorzichtig was geweest met het uitsnijden van deze inkepingen :confused:

Maar goed ik ben op eigen kracht toch achter een manier gekomen om alles netjes gelijk te kunnen schuren en al zeg ik het zelf, het is me niet slecht afgegaan ;)

Met 2 kleine klemmetjes heb ik telkens dezelfde maat ribben op elkaar geklemd en dmv. een schuurblok heb ik alles egaal kunnen schuren.
Met een kleine vijl heb ik vervolgens de inkepingen mooi op maat kunnen krijgen.

Ribben-geklemd.jpg

Na 2 uurtjes schuren en veel hoesten heb ik dan ook het geraamte van de stabilo's eens in elkaar gezet. Nu nog even zonder te lijmen, maar daar gaan we vanmiddag ook nog eens aan beginnen :D

Stabilo-frame.jpg

Heel langzaam begint het al een klein beetje ergens op te lijken :)

Groeten Ruud

klopt je vleugel wel als je 'm zo neerlegt? Ik zou verwachten dat je op deze manier iets negatieve V-stelling krijgt, omdat de vleugel naar de tips toe dunner wordt?

Voor de rest gaat het best hard.. leuk bouwverslag om te volgen :)

Hallo Hezik,

Met de vleugel ben ik nog niet bezig, dit is de stabilo die ik nu aan het maken ben.
Ik heb hem uitgelegd volgens de tekening en het instructieboek, maar corrigeer me maar als ik fout zit.

Bedoel je met negatieve v-stelling dat de tips van de vleugels omlaag staan?

In ieder geval ziet de tekening er van boven af genomen zo uit:
Bouwtekening.jpg

Groeten Ruud

klopt je vleugel wel als je 'm zo neerlegt? Ik zou verwachten dat je op deze manier iets negatieve V-stelling krijgt, omdat de vleugel naar de tips toe dunner wordt ?

Ik denk dat het profiel vol symetrisch is en de vleugel met de bovenkant op de tafel ligt . ;)

Mvg Johan

Hallo,

Wat Johan aangeeft over het vol symetrische kan wel kloppen.
Momenteel zitten er nog "bouwnokken" aan 1 kant van de ribben, die moet ik straks weg halen zodra ik ga indekken.

Groeten Ruud

Heeft de Xtra 60 geen steekvleugels?

Tav die servo's van unite hobby; die zou ik niet nemen. Het zijn microservo's - meer iets voor grote (F3B/F3J) zwevers.

Ik zou gewoon standaard kogelgelagerde servo's monteren, S3001 (analoog) of S3152 (digitaal). Deze kunnen ook op het rudder. Je kunt dan ook gewoon meskant vliegen.

Succes met de bouw.

Hallo,

@Arnoud,
De keuze van een motor zal denk ik vallen op de Saito 100 of de Saito 120 of de OS Max 120.
Het liefste wil ik de maximale motorcapaciteit op het toestel zetten wat mogelijk is. Maar ik hecht er ook waarde aan om de motor zo netjes mogelijk (lees niet zichtbaar) in de motorkap weg te werken.
Gelukkig hoef ik de keuze pas over een tijdje te maken en ga ik me tegen die tijd me daar eens over beraden.

@Bram,
De X-Tra heeft inderdaad steekvleugels, bij de stabilo's zijn er geen steekverbindingen. Deze wordt uiteindelijk aan elkaar gelijmd.

Vandaag in ieder geval toch aardig opgeschoten :D
De ribben van de stabilo's heb ik dmv. de grenen latjes aan elkaar kunnen verlijmen. Daarna kon ik beginnen met de eerste beplankingen.
Al met al lekker opgeschoten en verder gevorderd dan ik vooraf verwacht had.
Morgen volgen er vanzelf weer een paar foto's ;)

Groeten Ruud

Misschien dat ik mij vergis in de term 'vol symmetrisch'. Als dat betekend dat de vleugel op elke doorsnede identiek is, dan heb je gelijk Johan.

Voor zover ik weet zijn de vleugels van de X-tra niet vol symmetrisch volgens die definitie, kort gezetd, de tips zijn minder hoog dan de koorde. Als je 'm dan op de kop van de bouwplank zo uitlegt, heb je een v-stelling ingebouwd.

gezien het feit dat er jigtabs onder zitten, heeft dit stabilo kennelijk ook een v-stelling.

Ik heb nooit een x-tra gebouwd, dus ga zeker niet zeggen dat iets op een bepaalde manier moest, ik had even de indruk dat er zo even iets uitgelegd was en dan is het wel iets om over na te denken. Dat is dus niet aan de orde.

en tjsa.. mensen die het verschil niet eens zien tussen een stabilo en een vleugel, moet je sowieso niet naar luisteren natuurlijk ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

gezien het feit dat er jigtabs onder zitten, heeft dit stabilo kennelijk ook een v-stelling.

Ik heb vanochtend eens de middelste ribben tegen elkaar aangehouden nu een zijde beplankt is. Als ik dan goed kijk zit er toch een lichte v-stelling in.

en tjsa.. mensen die het verschil niet eens zien tussen een stabilo en een vleugel, moet je sowieso niet naar luisteren natuurlijk ;)

Euhhh... waarom niet?
Als er een grote leek op dit forum aanwezig is wat betreft bouwen, termen etc. dan ben ik dat momenteel wel. Dus momenteel wil ik ieder advies of uitspraak met beide handen aangrijpen en duidelijk zien te krijgen zodat ik er nog wat van opsteek en er mijn voordeel mee kan halen :rolleyes:

In ieder geval, vannacht heeft alles rustig kunnen drogen voor zover dat nodig was. Vanochtend heb ik na een bak koffie e.e.a. eens rustig bekeken en ben ik toch tegen een paar kleine onhebbelijkheden aangelopen :confused:

Met het lijmen van de beplanking heb ik gebruik gemaakt van klemmetjes. Ondanks dat ik er een klein papiertje tussen had geduwd heb ik toch deukjes in de beplanking gekregen.
De volgende keer toch maar wasknijpers gaan gebruiken voor dit soort klusjes.

Verder bestond de beplanking aan de zijde waar geen rolroeren komen uit 2 plankjes die tegen elkaar komen te liggen. Nu heb ik de ribben netjes verlijmd alleen heb ik geen lijm tussen de 2 plankjes gestreken.
Gevolg; er zit toch nog een kleine kier. Nu is mijn vraag, voordat ik de andere zijde ga beplanken, kan ik een zijde van de beplanking misschien afplakken met plakband en daar houtlijm tussen laten lopen?
Gevolg van de kier is dat je net dat punt ook zwakker is doordat de 2 plankjes niet met elkaar verbonden zijn.

De vervelende kier:
XTra60-Vervelend-kiertje.jpg

Verder ben ik tijdens het bouwen ook achter moeten komen dat de instructie niet helemaal klopt tov. de tekening.
Zo moesten de grenen dwarsliggertjes die de ribben met elkaar verbinden 370 mm zijn volgens het instructieboek.
Nadat ik alles op de tekening heb gebouwd en gelijmd steken de dwarsliggers ongeveer 12 mm uit.
Die zal ik nog met de figuurzaag moeten verwijderen.

Uitstekende dwarsliggers:
XTra60-Overtollig.jpg

In ieder geval ben ik met de rest van het resultaat redelijk tevreden.

XTra60-Ingedekt.jpg

XTra60-Binnenzijde.jpg

Hopelijk vandaag en vliegen en nog een beetje bouwen om het weekend af te sluiten ;)

Groeten Ruud

Ziet er toch al strak uit Ruud.
Is voor mij nog te moeilijk om van "scratch" te beginnen.

Ik ga dit draadje ook volgen misschien steek ik er nog wat van op.

greetz Jeroen.

Hallo Jeroen,

Voor mij is dit ook mijn eerste zelbouwproject, dus als het mij gaat lukken moet iedereen het voor elkaar krijgen :cool:

Groeten Ruud

Met het lijmen van de beplanking heb ik gebruik gemaakt van klemmetjes. Ondanks dat ik er een klein papiertje tussen had geduwd heb ik toch deukjes in de beplanking gekregen.
De volgende keer toch maar wasknijpers gaan gebruiken voor dit soort klusjes.
Papiertje werkt niet .
Ik leg alu hoek profiel over de lengte en dan de klemmen er op .

Voordeel is ook dat het recht word door de extra profielen .

Verder bestond de beplanking aan de zijde waar geen rolroeren komen uit 2 plankjes die tegen elkaar komen te liggen. Nu heb ik de ribben netjes verlijmd alleen heb ik geen lijm tussen de 2 plankjes gestreken.
Gevolg; er zit toch nog een kleine kier. Nu is mijn vraag, voordat ik de andere zijde ga beplanken, kan ik een zijde van de beplanking misschien afplakken met plakband en daar houtlijm tussen laten lopen?
Gevolg van de kier is dat je net dat punt ook zwakker is doordat de 2 plankjes niet met elkaar verbonden

Kan je doen maar ik vind bruislijm hiervoor beter . ;)

Plankjes volgende keer eerst aan elkaar lijmen .

plankjes aan elkaar leggen .
tesa over de naad .
plankjes omdraaien en open vouwen .
(bruis)lijm in de naad .
plankjes weer recht op de tafel leggen en met gewichten recht houden .
na het drogen de tesa er weer af halen .
dit is dan de buitenkant omdat hij het gladst is .:D

Mvg Johan

Ps :ook ik hat niet gelijk gezien dat het het stabilo was .

Hallo Johan,

Bedankt voor de aangehaalde tips voor wat betreft het klemmen en het aan elkaar lijmen van de plankjes.
Daar ga ik zeker wat mee doen :D
Inmiddels zijn de los zittende plankjes gelijmd door de spleet zo zorgvuldig mogelijk met houtlijm te vullen. Helaas heb ik geen bruislijm ter beschikking.

Groeten Ruud

Die kier: geen zorgen over maken, geen lijm in gaan gieten. Gewoon zo laten.

Straks, als je gaat folieen, strijk je 'm dicht met balsaplamuur. Is de kier echt te breed, kun je een paar druppels dunne CA op het balsaplamuur laten vallen, dat trekt er in en hard uit. Daarna komt er nog folie over en dan zie/merk je er niets meer van.

Inderdaad beplanking eerst helemaal aan elkaar verlijmen op een plat oppervlakte en daarna pas op je oppervlakte lijmen. Tip hiervoor.. leg de plankjes tegen elkaar, duw het aan (niet te strak, dan klappen ze ineens dubbel) en zet ze aan elkaar vast met een strook plakband. Daarna oppakken, openklappen (gebruik het plakband als scharnier), lijm ertussen en weer dichtklappen en laten drogen.

Hallo Gert-Jan,

Een mooi filmpje, met volgens mij toch een behoorlijk ervaren piloot achter de knuppeltjes :)

Toch een paar vragen:
- Waarom heb je gekozen voor een 15 cc motor?
- Kun je me aangeven wat voor servo's je gebruikt hebt?
- Heb je misschien een paar foto's van de binnenzijde van de romp?

Gister heb ik nog een kleine 2 uurtjes wat plakwerk verricht en daarmee de beplanking afgewerkt.
Vandaag ga ik alles netjes vlak schuren en dan mag de zaag weer in de ribben gezet worden om het hoogteroer uit de stabilo's te zagen :eek:

Met een beetje mazzel zijn de stabilo's op het einde van de week klaar :cool:

Groeten Ruud

Ha Ruud.
Ik ben redelijk ervaren ik heb mijn brevet vu een jaar of 7 en heb van alles gevlogen. Van een Corsair, geebee(gggrr wat een kreng :D) tot een Canard en wat 3-d kisten :D:
De servo`s komen uit China. Dat zijn digitale servos met metalen tandwielen die 15 kilo aan kunnen. Dat was misschien voor deze kist niet nodig geweest meer meet op het oog voor de toekomst als misschien uit de X-tra gaan en op een 3-d kist. Ik zal vannavond wat foto`s maken van de binnen kant.

Ik heb voor die 15cc gekozen om dat ik die nog over had. Ik heb nog niet het gevoel gehad dat vermogen te kort kom.
Ik moet alleen nog wat spelen met het zwaarte punt. Ik moet nog ietsje downgeven als ik op de kop vlieg.
Ik heb de kist zelf niet gebouwd, Maar als ik dat wel had gedaan dan had er voor gezoorgt dat ik meer uitslag had op de roeren en de Eleron had ik langer gemaakt. Ik heb het gevoel dat ze net te klein zijn om er echt met te gooien en smeiten maar daar is de kist dan ook wel niet voor bedoeld :D: maar het zou toch wel fijn zijn denk ik.

Gr Gert Jan

Back