X-twin upgrades for dummies

Aangezien het mij ontzettend veel tijd kostte het lange draadje van X-twin door te lezen (pff >> 100 pagina's) leek het me zinvol een apart thema aan ALLEEN updates te wijden. Gaarne alleen postings met upgrades geen vragen etc. gebruik daarvoor het bekende xtwin draadje...

vergroting zendbereik (met dank aan Niek???.....)
voor de verduidelijking heb ik wat foto's genomen

normal_100_3163.JPG

De bijgeleverde zender (A,B en C model)

normal_100_3164.JPG

Achterkant en in het baterrijvakje de schroefjes losdraaien. en de bovenkant eraf halen. Hierna zoals aangegeven de twee printschroefjes losdraaien

normal_100_3165.JPG

print voorzichtig omhooghalen en linksom draaien om de achterkant naar boven te halen.

normal_100_3166.JPG

Hier het HF(hoog frequent) spoeltje waar we later aan gaan draaien. Bij sommige dient eerst een soort kaaarsevet eruit gepeuterd te worden. Let op doet dit ZEER voorzichtig met een sateprikker of id. Het spoeltje (de kern) is zeer broos en breekt om het minste geringste af!

100_3167.JPG

Ik gebruik hier een oude veldsterkte meter om het uitzendsignaal (pulserend) te meten. Een andere mogelijkheid met een oude draaispoelmeter en wat kleine onderdelen wordt op pagina .. van het lange draadje uitgelegd.

normal_100_3171.JPG

We draaien nu met een trimstokje gemaakt van plastic (liefst geen metaal) de kern zo dat de meter een maximale uitslag geeft.

normal_100_3172.JPG

zie hier het resultaat. Omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten en je bereik is met enige 10 tallen meters toegenomen

succes met ombouwen!!!

Kanalen switchen op je zender (met dank aan Franck)

Op het printplaatje bevinden zich twee soldeereilandjes (gemarkeerd met B en C), afhankelijk van het gebruikte kanaal zijn deze doorverbonden of niet (zie foto's).

A verbonden met C geeft kanaal C, A verbonden met B geeft kanaal B en helemaal geen doorverbinding geeft kanaal A.

Hetzelfde zou dus zo ook mogelijk moeten zijn op de RX zijde maar dit is nog niet gecheckt. Misschien dat iemand anders hier duidelijkheid over kan geven?

A-channel

normal_cba.jpg

B- channel

normal_abc.jpg

C-channel

normal_bca.jpg

Je kunt natuurlijk ook een schakelaar aan de buitenkant maken zodat de zender geschikt wordt voor drie kanalen!!!

succes met ombouwen

MrSat zei:

Op het printplaatje bevinden zich twee soldeereilandjes (gemarkeerd met B en C), afhankelijk van het gebruikte kanaal zijn deze doorverbonden of niet (zie foto's).

A verbonden met C geeft kanaal C, A verbonden met B geeft kanaal B en helemaal geen doorverbinding geeft kanaal A.

Hetzelfde zou dus zo ook mogelijk moeten zijn op de RX zijde maar dit is nog niet gecheckt. Misschien dat iemand anders hier duidelijkheid over kan geven?

A-channel

normal_cba.jpg

B- channel

normal_abc.jpg

C-channel

normal_bca.jpg

Je kunt natuurlijk ook een schakelaar aan de buitenkant maken zodat de zender geschikt wordt voor drie kanalen!!!

succes met ombouwen

die is dus wel gehackt!
door mij persoonlijk 8)
nog geen foto's maar:
aan de onderkant van het printje van de ontvanger zitten 3 soldeer eilandjes, ik heb ontdekt dat ze bij de rode anders zitten dan bij de gele, verder nog niks geprobeerd :?
oja: :!: voorzichtig met losmaken van het printje :!:
let op het schakelaartje en de laad steker.

En nu moet je alleen je twin nog kunnen switchen, naast alleen je zender...

MrSat zei:

A-channel

normal_cba.jpg

B- channel

normal_abc.jpg

C-channel

normal_bca.jpg

succes met ombouwen
^^^ dit is dus voor de zender ^^^

dit is over de ontvanger:
mezelf zei:
die is dus wel gehackt!
door mij persoonlijk
nog geen foto's maar:
aan de onderkant van het printje van de ontvanger zitten 3 soldeer eilandjes, ik heb ontdekt dat ze bij de rode anders zitten dan bij de gele, verder nog niks geprobeerd
oja: voorzichtig met losmaken van het printje
let op het schakelaartje en de laad steker.

Back