X400 Micro heli van ARK

wat je in de tekening laat zien is de nik.
de elevator zit aan de andere kant naast het woord horizontaal als die om hoog of naar beneden gaat gaat de tuimelschijf om hoof of om laag.
de uitslag van de servo moet je inderdaad op de zender beperken.

@michel pet,

Klopt hiermee kantelt de tuimelschijf. Foutje van mij.

In de Instruction manual staat op bladzijde 15 bij de
servo vermeld elevator. De servo aan de andere kant
is voor de collectieve picth en deze beweegt de tuimel-
schijf in ze geheel omhoog of naar beneden.

Ik ben nieuw op het gebied van computerzenders en voor
deze heli heb ik de Graupner MX12 besteld. Hierover veel
goeds gelezen, dus hopen dat alles lukt.

Wat ik nu nog niet zo goed begrijp is de instructie manual
van de gyro. De werking begrijp ik wel maar nog niet hoe
deze nou ingesteld en/of geprogrammeerd moet worden.
Nog even zoeken op het forum. Tot nu toe nog alle wijsheid
ervan af weten te halen, naast hetgene wat ik al weet voor/
van modelvliegtuigen.

groet,
Olaf van der Plaats

wat voor een gyro heb je ?.
is het een 401 of een 240.
over het algemeen zet je de gyro niet opde heading hold en trim je de
staart tot die stil staat dan weer aan de grond zetten en de spanning er af en dan de gyro weer op heading hold zetten en de trim op de zender weer op nul.
bij de 401 kan je met de gain de heli zo trimmen dat die niet meer trilt.
bij de 240 moet je dat met de potmeter doen en dus steets weer landen.

Gyro is er een van telebee GR301. Nu heb ik gelezen
dat deze moeilijk in te stellen zijn, maar ja ik hem nu
eenmaal en wil het toch maar eerst proberen voordat
ik meteen een nieuwe ga kopen. Helaas is de zender
die ik besteld heb nog niet binnen (mx-12).

groet,
Olaf van der Plaats

Een klein beetje tunen kan toch geen kwaad?

tuning.jpg

tieske

Hoi Frank

Zien er erg mooi uit jou heli's.
Aangezien de heckaansturing mij niet zo bevalt ben ik van plan deze te upgrade.
Bij rcheliparts.nl zie ik een full alu tail x400 staan. Ik kan aan de foto's echter niet zien of het vorkje er bij zit. Weet jij hier meer van. Met het originele vorkje ben ik namelijk niet zo tevreden en het zou zonde zijn als dit niet verbetert is bij de upgrade.

mvg Tieske

Hoi..ik heb mijn heckupgrade ook bij heliparts gekocht, alleen zat er geen
Tail Pitch Plate bij.. ( kan goed zijn dat die er nu wel bij zit ) die heb ik later los bij besteld..
Bij Microheli kun je de set kopen met de Tail Pitch Plate erbij.
Wat ik wel jammer vind is dat de Tail Pitch Plate toch nog wat plastic heeft, (dus wat speleing heb je nog wel ) vergeleken bij de upgrade van de T-Rex is die helemaal van aluminium..dus geen speling, alleen de kleur die heb ik nog niet kunnen vinden in het rood, maar de blauwe past ook op de X-400.
Verder moet ik wel zeggen dat ik wel verbetering heb met de heckupgrade..

Frank 8)
MMVC De Pioniers Venray
20 Agustus Heli-Meeting.. :wink:

Frank, bedankt voor de snelle reactie.

De tale pitch plate is het vorkje dat ik bedoel. Jammer dat het er niet bij zit bij rcheliparts. Ik kan daar ook niet zien of ik het los kan bestellen. In het buitenland bestellen wil ik nog niet. Geen credit card en paypal vertrouw ik ook niet zo.
Ik heb er ook aan gedacht om de alu tail van de t-rex te bestellen omdat mij leek dat deze toch nog iets beter is dan die van de x-400.
Moet nu even kijken wat ik doe maar wil deze week nog bestellen.
Met de alu tail van de t-rex heb je zeker geen ervaring?

groetjes tieske

Hoi... met de t-rex heckupgrade heb ik geen ervaring, maar ik heb hem in handen gehad bij rcheliparts, hij past precies, en hij ziet er ook veel beter en steviger uit..alleen jammer dat ie blauw is.. :( wie weet komt er nog wel een rode versie uit voor de x-400 :roll:
Maar als de kleur niet veel uitmaakt..zou ik de t-rex upgrade nemen..

Frank 8)
MMVC De Pioniers Venray
20 Augustus Heli-Meeting... :wink:

De nieuwe heckrotor is binnen.

hecktuning.jpg

Ziet er prachtig uit. Het geheel is ook al compleet voorgemonteerd maar ik vraag me af of er locktide gebruikt is. Heeft iemand hier ervaring mee of moet alles eerst uit elkaar?

Ik ben verder zeer benieuw hoe dit gaat reageren.

groetjes Tieske

Hi,

Zie ik het nou goed: je mist een 2e deel van de 'riem geleider': het wieltje wordt slecht aan een kant vast gehouden. Mogelijk dat je deze zelf hebt gedemonteerd?

Inzake locktite: ik zou het allemaal opnieuw monteren... is toch een belangrijk onderdeel zou ik zeggen.

Groet, winkje

P.S. asje wel van een beetje olie voorzien..........

Hoi..dat zou ik ook zeer zeker doen, gewoon alles losmaken en ieder schroefje met wat locktite vastmaken..
Ziet er trouwens mooi uit, zit er ook aan te denken om in mijn x-400 ook een t-rex heck te bouwen..

Frank 8)
MMVC De Pioniers Venray
20 Agustus Heli-Meeting... :wink:

hoi winkje

Ik heb de geleider nagekeken en hij zit inderdaad maar aan een kant vast maar dat hoort zo. Zit dus vast met boutje en moertje door lager en afstandsbus. Op deze manier kun je aan een kant , bij het monteren, het plaatje verwijderen zonder dat het zaakje uit elkaar valt. Volgens mij is het een goede constructie ook al omdat aan de bovenkant geen kracht op de riem komt tijdens de aandrijving.

En Frank, het ziet er inderdaad mooi uit, maar dat niet alleen.
De aansturing van het bewegende deel op de as is nu echt spelings vrij.
Bij de standaard x-400 was dat aan de onderkant met een kogeltje en bij de t-rex met een pinnetje. Nu zit aan de onderkant een kogeltje en aan de bovenkant een pinnetje. Ook de tale plate pich, het vorkje, is een hele verbetering. De vork bestaat nu uit bewegende delen zodat het sturen veel soepeler gaat.
Maar er is ook een min puntje. Je hebt nu apparte boutjes met moertje nodig om de bladen vast te zetten maar deze zitten er niet bij. Niet dat dat echt een probleem is maar bij zo'n compleet setje zouden ze erbij moeten zitten.

groetjes tieske

De nieuwe heckrotor zit er op.

blauweheck.jpg

Het stuurt een stuk beter maar dat komt ook omdat op de oude intussen flink wat speling zat.
Ik heb alleen in de tuin wat gehoverd dus veel kan ik er niet van zeggen.
Verder wil ik nog vermelden dat niet alleen de boutjes voor de bladen er niet bij zitten maar dat ook de opening voor de bladen in de bladhouders veel te groot is. Ik heb dus bij de bladen aan weerszijde een ringetje moeten plaatsen om het zaakje op te vullen. Dit is geen goede zaak omdat de blaadjes van de X-400 en de T-rex allemaal even dik zijn.
Of zijn de carbonblaadjes soms dikker?

tieske

Yeah, mijn ark heeft gisteren ook eindelijk goed gewerkt ;) Bladspoor goed, geen trilling, perfect stille staart en hij reageerde erg lekker.

Vanavond eens kijken wat dat ding kan in 3D modus :)

Back