X7 bouw verslag - Matt Nasca

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door fr0stbyt3, 3 jun 2013.

  1. fr0stbyt3

    fr0stbyt3

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Belgium
    Heren, Dames,

    Ik heb hier nog geen build draadje gezien van deze machine. Ik heb laatst zelf eentje gebouwd aan de hand van een draadje die ik gevonden heb op helifreak, en heb de auteur daarvan gevraagd of hij het erg zou vinden dat ik er een vertaling van maakte in onze eigen moedertaal.
    De man was heel blij dat ik het eerst vroeg, en nog blijer dat ik het wou doen. Misschien hebben jullie er wel iets aan. Bij deze :)

    Ik zal nadien ook wat foto's van m'n eigen bouw toevoegen, zodat de minime verschillen tussen deze en de nieuwe versie zichtbaar worden. Ik heb ook andere elektronica er in zitten dan Matt Nasca, maar goed, dat maakt op zich weinig uit voor een build thread natuurlijk.

    De bouw op zich is zeer eenvoudig en rechtdoorzee. Meer dan een dag zou je er niet mogen aan spenderen, als het niet je eerste machine is.


    Opmerkelijk: Alles zit heel goed in mekaar zonder speling. Heel mooie kit. Een paar kleine aandachtspuntjes toch:

    1. Anti-rotation bracket - Let op dat je de vijsjes niet te hard aanspant of het plastic gaat splijten.

    2. De heat sink die naast de motor zit, is heel erg dicht bij het hoofdtandwiel geplaatst, als je slechts 1 van de rondelletjes gebruikt om de juiste afstand te bepalen tussen de tandwielen die de torque tube aandrijven. Opgepast dus bij het aandraaien van de schroefjes!

    Dit zijn foto's van de originele canopy. Tegenwoordig heb je de forumla canopy, die post ik hier later nog bij.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Alles uit de doos gehaald wat betreft het frame

    [​IMG]

    Gaui steekt alles in zakjes met een letter op. In principe heb je telkens een zakje nodig, en zitten alle vijsjes voor de bouw van dat onderdeel in het zelfde zakje!

    [​IMG]

    Check zeker op alle onderdelen of alles goed van loctite is voorzien. Sommige onderdelen hadden zelfs op bepaalde vijsjes wel en op andere niet, binnen in het zelfde onderdeel!

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het bouwen van het ding is heel eenvoudig. Elke stap staat mooi uitgelegd in de handleiding, dus alles volgen en je komt er vanzelf.

    [​IMG]

    Gaui heeft er voor gekozen om de alu onderdelen te voorzien van uitstulpingetjes waar ze in het frame gaan. Heel leuk.

    [​IMG]

    Je bouwt eerst de ene helft van het frame:
    [​IMG]

    Deze heli is enorm stevig. Alles voelt heel erg sterk aan. Topkwaliteit.
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Het landingsgestel is ook behoorlijk groot. Een paar cm langer dan die van m'n Trex 700 bvb.
    [​IMG]

    Gaui laat ook de torque tube zelf bouwen. Het assembleren is zeer eenvoudig. Let er alleen op dat je de vijsjes niet te hard aan draait. Ook installatie in de staart buis houdt weinig in. De staart is bijzonder lang.
    Zeker opletten dat je alles mooi soepel hebt draaien na het assembleren.
    [​IMG]

    Hier een paar details van het hoofdtandwiel. Matt heeft het uit mekaar gehaald om ook op deze plek alles nog te voorzien van loctite.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Een knoert van een pinion :) De kit wordt geleverd met een 10T tandwiel. 11 en 12 zijn ook beschikbaar natuurlijk. Links op de foto een standaard 10T tandwiel van Align naast rechts een 12T van deze X7.
    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]

    Twee dikke schroeven houden de main shaft netjes op z'n plaats.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Diameter van de hoofdas is 12mm, dus een gewone grote swash plate leveler volstaat om de werkzaamheden perfect te laten verlopen.
    [​IMG]

    Hier zie je 't frame compleet op z'n pootjes. Neen, de skids zitten niet omgekeerd, Gaui zegt dat ze zo moeten :)
    [​IMG]

    De onderdelen voor de staart; allemaal netjes verpakt in een daartoe bestemd zakje.
    [​IMG]

    De tail grips. Door gebruik van dit type moer is geen loctite nodig op deze vijsjes.
    [​IMG]

    Een enorm lijvig staart stukje. Zit heel goed in mekaar en met weinig vijsjes
    [​IMG]

    Je kan de tail fin vervangen zonder dat de gehele staart daarom noodzakelijk los moet.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Wat opvalt, is dat ook op de staart geen enkele speling zit. Alles zit gewoon prima in mekaar in dit ding.
    [​IMG]
    [​IMG]


    De verbinding met de staartservo gebeurt door een staaf die op drie plaatsen wordt ondersteund. Er zijn twee hoogtes die je kan instellen. Zowel bij Matt's build als bij de mijne zit hij in het onderste gaatje. Nadat je hem hebt gebouwd, kan je ook de metalen staafjes die over de buis gaan op hun plaats vast maken met wat secondelijm.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Net zoals bij Align, heeft ook Gaui het zo gedaan dat de Gaui print aan de buitenkant klikt van de ball links.
    [​IMG]

    De swash komt ook voor-geassembleerd. In de handleiding is een duidelijke tekening met hoe alles in mekaar zit, voor mocht het ooit nodig zijn om er iets aan te vervangen. Ook een zwaar stuk...
    [​IMG]
    [​IMG]

    De kop in de gekende zakjes stijl:
    [​IMG]

    Let er op dat je de grips met de ronde opening naar boven monteert.
    [​IMG]

    Ook de main blade grips zijn modulair, zodat je in het geval van een eventuele crash niet het hele ding moet gaan vervangen!
    [​IMG]

    Ook rond de veder as kan je een aantal shims plaatsen om tot een volmaakt perfecte aansluiting te komen zonder dat er dingen spannen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Niet vergeten alles in te vetten waar nodig!
    [​IMG]

    Opgelet. In mijn kit kwamen de ball links tussen de main blade grips en de swash volledig loctite vrij. Goed nakijken dus.
    [​IMG]

    In de oudere versies van de kit kan je zoals hieronder de boom supports nog zelf expoy'en. In mijn kit (foto's volgen later) kwamen de boom supports met vijsjes en moertjes. Verschil dus tussen de oudere kits zoals die van Matt en mijn nieuwe.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Installatie van de supports voor de staart op de staart zelf.
    [​IMG]

    De onderdeeltjes voor de motor mount en de warmte verdelers.
    [​IMG]

    Een foto van hoe dicht de warmteverdelers bij de main gear zitten. Goed opletten bij installatie, zodat je niet tegen je main gear zit.
    [​IMG]

    De installatie van het hoofd is op zich bijzonder simpel. Heel weinig nood aan aanpassingen ten opzichte van de gevraagde lengtes van de links in de manual.
    [​IMG]


    Wat screenshots van de setup van de VBar, enkel informatief. Niet gewoon klakkeloos overnemen aub :)
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Nog wat foto's van zijn afgewerkte machine. Die van mij volgen nog.

    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. rik222

    rik222

    Lid geworden:
    18 okt 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Hoofddorp
    Bedankt voor de moeite!
    Top verslag, ziet er echt geweldig uit!!
     
  3. fr0stbyt3

    fr0stbyt3

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Belgium
    Bedankt.

    Krediet naar de man van Gaui USA :)

    Ik ga binnekort nog wat detail foto's toevoegen van m'n eigen (nieuwere) X7. Er zitten toch een paar dingetjes aan die net wat anders zijn, en die hem opnieuw wat interessanter maken als machine.
     
  4. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    mooi verslag en ook heel mooie heli ;)
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    in de sectie 'bouwverslagen' stond er al wel een hoor.
    gaui-x7
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. fr0stbyt3

    fr0stbyt3

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Belgium
    Rats over gekeken... Ach ja, 't kostte geen geld, dus waarom niet he :) :)
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Elke heli en ook elke bouwer is uniek,
    mooier verslag van een geweldiger heli !

    groetjes van Heli-Uwe

    edit: als je een bouwverslag ook in de rubriek bouwverslagen plaatst, kan je hem ook zelf modereren, is leuk
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2013
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    en nu een beetje later heb ik zelf een gebouwd,
    [post1]
    leuke heli, ben benieuwd hoe die vliegt,

    groetjes, Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    he he, hier is de antwoord van ... hoe die vliegt:

    de heli vliegt geweldig !

    meer moet je niet zeggen, gewoon fantastisch.

    Groet
    Uwe
     

Deel Deze Pagina