X7 bouw verslag - Matt Nasca

Heren, Dames,

Ik heb hier nog geen build draadje gezien van deze machine. Ik heb laatst zelf eentje gebouwd aan de hand van een draadje die ik gevonden heb op helifreak, en heb de auteur daarvan gevraagd of hij het erg zou vinden dat ik er een vertaling van maakte in onze eigen moedertaal.
De man was heel blij dat ik het eerst vroeg, en nog blijer dat ik het wou doen. Misschien hebben jullie er wel iets aan. Bij deze :)

Ik zal nadien ook wat foto's van m'n eigen bouw toevoegen, zodat de minime verschillen tussen deze en de nieuwe versie zichtbaar worden. Ik heb ook andere elektronica er in zitten dan Matt Nasca, maar goed, dat maakt op zich weinig uit voor een build thread natuurlijk.

De bouw op zich is zeer eenvoudig en rechtdoorzee. Meer dan een dag zou je er niet mogen aan spenderen, als het niet je eerste machine is.


Opmerkelijk: Alles zit heel goed in mekaar zonder speling. Heel mooie kit. Een paar kleine aandachtspuntjes toch:

1. Anti-rotation bracket - Let op dat je de vijsjes niet te hard aanspant of het plastic gaat splijten.

2. De heat sink die naast de motor zit, is heel erg dicht bij het hoofdtandwiel geplaatst, als je slechts 1 van de rondelletjes gebruikt om de juiste afstand te bepalen tussen de tandwielen die de torque tube aandrijven. Opgepast dus bij het aandraaien van de schroefjes!

Dit zijn foto's van de originele canopy. Tegenwoordig heb je de forumla canopy, die post ik hier later nog bij.

7591bfe5-1.jpg

1c0b0567-1.jpg


Alles uit de doos gehaald wat betreft het frame

98450747-1.jpg


Gaui steekt alles in zakjes met een letter op. In principe heb je telkens een zakje nodig, en zitten alle vijsjes voor de bouw van dat onderdeel in het zelfde zakje!

b9134f93-1.jpg


Check zeker op alle onderdelen of alles goed van loctite is voorzien. Sommige onderdelen hadden zelfs op bepaalde vijsjes wel en op andere niet, binnen in het zelfde onderdeel!

2c345c3e-1.jpg

5809fca1-1.jpg


Het bouwen van het ding is heel eenvoudig. Elke stap staat mooi uitgelegd in de handleiding, dus alles volgen en je komt er vanzelf.

81107f05-1.jpg


Gaui heeft er voor gekozen om de alu onderdelen te voorzien van uitstulpingetjes waar ze in het frame gaan. Heel leuk.

e9245952-1.jpg


Je bouwt eerst de ene helft van het frame:
5dd6ed4a-1.jpg


Deze heli is enorm stevig. Alles voelt heel erg sterk aan. Topkwaliteit.
f0572ccd-1.jpg


c89f37f4-1.jpg

86cb1a7f-1.jpg


Het landingsgestel is ook behoorlijk groot. Een paar cm langer dan die van m'n Trex 700 bvb.
664db2a2-1.jpg


Gaui laat ook de torque tube zelf bouwen. Het assembleren is zeer eenvoudig. Let er alleen op dat je de vijsjes niet te hard aan draait. Ook installatie in de staart buis houdt weinig in. De staart is bijzonder lang.
Zeker opletten dat je alles mooi soepel hebt draaien na het assembleren.
68c1aefa-1.jpg


Hier een paar details van het hoofdtandwiel. Matt heeft het uit mekaar gehaald om ook op deze plek alles nog te voorzien van loctite.
c83dc7e9-1.jpg

812dc9ff-1.jpg

cf78ebbc-1.jpg


Een knoert van een pinion :) De kit wordt geleverd met een 10T tandwiel. 11 en 12 zijn ook beschikbaar natuurlijk. Links op de foto een standaard 10T tandwiel van Align naast rechts een 12T van deze X7.
e0f40e0e-1.jpg

76c98829-1.jpg



4c3f9c82-1.jpg


Twee dikke schroeven houden de main shaft netjes op z'n plaats.
03412b51-1.jpg

b084b86b-1.jpg


Diameter van de hoofdas is 12mm, dus een gewone grote swash plate leveler volstaat om de werkzaamheden perfect te laten verlopen.
31d658fe-1.jpg


Hier zie je 't frame compleet op z'n pootjes. Neen, de skids zitten niet omgekeerd, Gaui zegt dat ze zo moeten :)
5563f3e9-1.jpg


De onderdelen voor de staart; allemaal netjes verpakt in een daartoe bestemd zakje.
51e51be2-1.jpg


De tail grips. Door gebruik van dit type moer is geen loctite nodig op deze vijsjes.
fb13526a-1.jpg


Een enorm lijvig staart stukje. Zit heel goed in mekaar en met weinig vijsjes
189d0cf2-1.jpg


Je kan de tail fin vervangen zonder dat de gehele staart daarom noodzakelijk los moet.
de3612ed-1.jpg

e349e092-1.jpg

c5f7eb81-1.jpg


Wat opvalt, is dat ook op de staart geen enkele speling zit. Alles zit gewoon prima in mekaar in dit ding.
b6b78c9e-1.jpg

5ff320ba-1.jpg



De verbinding met de staartservo gebeurt door een staaf die op drie plaatsen wordt ondersteund. Er zijn twee hoogtes die je kan instellen. Zowel bij Matt's build als bij de mijne zit hij in het onderste gaatje. Nadat je hem hebt gebouwd, kan je ook de metalen staafjes die over de buis gaan op hun plaats vast maken met wat secondelijm.
9dc997a1-1.jpg

8e683fba-1.jpg

1f23ee8d-1.jpg

ea3ad8f0-1.jpg


Net zoals bij Align, heeft ook Gaui het zo gedaan dat de Gaui print aan de buitenkant klikt van de ball links.
b4d55e4b-1.jpg


De swash komt ook voor-geassembleerd. In de handleiding is een duidelijke tekening met hoe alles in mekaar zit, voor mocht het ooit nodig zijn om er iets aan te vervangen. Ook een zwaar stuk...
63717657-1.jpg

6be19eea-1.jpg


De kop in de gekende zakjes stijl:
8b834b84-1.jpg


Let er op dat je de grips met de ronde opening naar boven monteert.
1cf85d3e-1.jpg


Ook de main blade grips zijn modulair, zodat je in het geval van een eventuele crash niet het hele ding moet gaan vervangen!
7d79be7a-1.jpg


Ook rond de veder as kan je een aantal shims plaatsen om tot een volmaakt perfecte aansluiting te komen zonder dat er dingen spannen.
635b6fd4-1.jpg

76de12cd-1.jpg

8e2e5b31-1.jpg


Niet vergeten alles in te vetten waar nodig!
70f713db-1.jpg


Opgelet. In mijn kit kwamen de ball links tussen de main blade grips en de swash volledig loctite vrij. Goed nakijken dus.
38b883f8-1.jpg


In de oudere versies van de kit kan je zoals hieronder de boom supports nog zelf expoy'en. In mijn kit (foto's volgen later) kwamen de boom supports met vijsjes en moertjes. Verschil dus tussen de oudere kits zoals die van Matt en mijn nieuwe.
3016261a-1.jpg

db264912-1.jpg

096542a3-1.jpg


Installatie van de supports voor de staart op de staart zelf.
a1c6a3ce-1.jpg


De onderdeeltjes voor de motor mount en de warmte verdelers.
ef18d1c7-1.jpg


Een foto van hoe dicht de warmteverdelers bij de main gear zitten. Goed opletten bij installatie, zodat je niet tegen je main gear zit.
299e020b-1.jpg


De installatie van het hoofd is op zich bijzonder simpel. Heel weinig nood aan aanpassingen ten opzichte van de gevraagde lengtes van de links in de manual.
4a894206-1.jpg



Wat screenshots van de setup van de VBar, enkel informatief. Niet gewoon klakkeloos overnemen aub :)
8a763834-1.jpg

b3827705-1.jpg

eaf4c291-1.jpg

23ff93b2-1.jpg

7c5fe1e5-1.jpg

a3204537-1.jpg

66480e8a-1.jpg



Nog wat foto's van zijn afgewerkte machine. Die van mij volgen nog.

95fde26b-1.jpg

7a01bc80-1.jpg



66c5f8e7-1.jpg

c2b4a6b7-1.jpg

dfa6ae7c-1.jpg



cee30048-1.jpg

e930b3b7-1.jpg

81f6a504-1.jpg


fccc7bb9-1.jpg

70ad1997-1.jpg

9586035e-1.jpg
 
Bedankt voor de moeite!
Top verslag, ziet er echt geweldig uit!!

Bedankt.

Krediet naar de man van Gaui USA :)

Ik ga binnekort nog wat detail foto's toevoegen van m'n eigen (nieuwere) X7. Er zitten toch een paar dingetjes aan die net wat anders zijn, en die hem opnieuw wat interessanter maken als machine.
 
Rats over gekeken... Ach ja, 't kostte geen geld, dus waarom niet he :) :)

Elke heli en ook elke bouwer is uniek,
mooier verslag van een geweldiger heli !

groetjes van Heli-Uwe

edit: als je een bouwverslag ook in de rubriek bouwverslagen plaatst, kan je hem ook zelf modereren, is leuk
 
Laatst bewerkt:
en nu een beetje later heb ik zelf een gebouwd,
[post1]
leuke heli, ben benieuwd hoe die vliegt,

groetjes, Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
he he, hier is de antwoord van ... hoe die vliegt:

de heli vliegt geweldig !

meer moet je niet zeggen, gewoon fantastisch.

Groet
Uwe
 
Back
Top