X8Copter

De laatste fase van het afbouwen is eindelijk in zicht na vele revisies op de onderdelen en het design plaats ik hierbij wat foto's. Betere foto's en het verdere bouwproces zal ik nog hier posten de komende maand.

Dit custom frame is ontworpen met Rhino 3d en bestaat uit CNC carbon onderdelen en custom 3d printed parts.
Al met al ben ik behoorlijk tevreden met het eindresultaat. Het gaat om een X8 configuratie met coptercontrol en verder gewoon standaard components die ik wegwerk in de body ( er komt nog een mooie kap omheen zodat alles netjes weggewerkt wordt ). Het mooiste is om natuurlijk iets als mikrokopter in te bouwen dat scheelt enorm ruimte. Maar de reguliere onderdelen kunnen prima weggewerkt worden in de bodyplate waar een cockpit kap overheen komt ( custom designed ook geen cd kapje ofzo )

Wat specs:
- X8 configuratie 2 motoren per arm
- Camera mount met stabilisatie
- Gewicht met alle components incl. accu zonder camera ongeveer 1700 gram
- 8x Kda20-22l
- Camera had ik besloten een panasonic maar wacht nog even tot alles af is hopelijk begin 2012 er komen dan vast ook weer nieuwe en betere hd cameratjes uit.

Dit is een uit de hand gelopen persoonlijk projectje ;) doel is om hiermee live vanuit de lucht te kunnen filmen.
Met fatshark kan er realtime worden gezien wat de camera filmt.

rkubl.JPG

Niks te klagen na een revisie in de landing gear kan ie nu met gerust hart 2 kilo dragen ( gewicht is 2kg )
enige waar ik nog niet tevreden over ben is dat de gladde koolstof buizen wat doorschuiven op een vlak oppervlak bij zwaarder gewicht

P618l.JPG

Brakke foto de witte onderdelen houden de motorbuizen vast ik klem ze tussen 2 van deze onderdelen vast , rock solid

LUjEl.JPG

8x de 20-22l motoren

rpK8l.JPG

De hele opbouw lgear platform + bodyplate. Ik wacht op wat onderdelen en dan wordt e.a gemonteerd.
De hele bodyplate is voorzien van 2mm gaten voor koeling en ook handig om alle 8 regelaars er strak onder te krijgen, daar heb ik dus nauwelijks last van + lekker veel koeling straks in vlucht.
De camera mount is ook goed te zien maar werkt nog niet helemaal zoals gewenst ( gaat dus nog een keer wat aangepast worden ) verder komt er een kap over de bodyplate heen zodat alle electronica kabels etc keurig weggewerkt worden, een mooie ronder kap met glanzende zwarte lak is het idee.

Todo:
- alle electronica solderen
- bodyplate (waar de electronica op gemonteerd wordt) monteren op het lgear "platform in 2 foto's naar boven"
- De motormounts worden gemaakt uit 2mm carbon welke op de 3d onderdelen worden geschroeft aan het uiteinde van elke arm, 2 motoren per arm dus X8 volgens mij zijn er nog weinig X8 copters met push and pull gebouwd dus dat is wel gaaf 1 motor push 1 motor pull

Meer volgt wat vinden jullie ervan ben benieuwd tips suggesties zijn welkom!

Laatst bewerkt:
2 grootste bottlenecks waar ik tegenaan loop en waar wat input erg gaaf zou zijn:

- Demping hoe krijg ik alles goed gedempt. Met name de de overgang van de langing gear naar de camera mount wat met 4 afstandshouders nu momenteel gemonteerd is.
- De 4 armen ga ik met een rubberen laag eromheen (krimpkous) wat stroever maken en worden geklemd net zoals in de copter van Holco, tussen 2 elementen die je aanschroeft.
- De camera mount kan niet 360 graden draaien dat had ik niet nodig alleen kan de camera kantelen d.m.v een servo aansturing, auto stabilisatie was een doel maar dit is nog niet gehaald ik zal binnenkort een afbeelding posten van de camera mount en een 3d ontwerp. Wie heeft goede voorbeelden van camera mounts die zichzelf stabiliseren ( dus horizontaal blijven ongeacht de positie van de copter?)

Laatst bewerkt:
He jorrie, ik gebruik een binnen band van een bromfiest, die zijn ongeveer 2mm dik. Ik heb dit bij mijn eigen build tussen de draagarmen en de mounting waar de armen tussen het frame geklemt worden gedaan.
Je kan het namelijk overal tussen doen ( ook rubberen ringetjes van maken), omdat het gemakkelijk opmaat te snijden valt.

gr johan

Update bouwproces

@Johan: Ik ga krimpkous gebruiken thx voor de tip, maar voor mijn ontwerp is 2 mm te dik.

Vanmiddag het landingsgestel verbeterd, de oude landing gear bestond uit 3 koolstof buizen van 1cm doorsnee met daartussen 3d geprinte onderdelen. Nieuwe versie bestaat uit 1 enkel stuk koolstof buis, 2 gaten van 5mm waar de verbindingstangen perfect in gelijmd kunnen worden. Malletje voor gemaakt was nog wel even tricky om die gaten er mooi zonder versplintering in te krijgen. Een stuk sterker nu dus :) Ook minder kans op fouten zoals bij de oude versie het geval was. Verder heb ik er wat rubberen elementen omgeschoten, geen idee waar die oorspronkelijk voor waren maar werken prima om wat te dempen en voor gladde oppervlakken. De copter staat nu rock solid!

y4R8l.JPG

Het volgende wat in de revisie moet is de camera mount, hangt aan de bodyplate met een aantal kogellagers van Conrad, nou die dingen zuigen, in ieder geval zijn ze veels te stroef dus daar moet wat anders op bedacht worden.

rLgUl.JPG

Ik zit te denken om een gewrichtslager onderdeel als
gewrichtslager%20c.jpg

te gaan gebruiken alleen dan is het wellicht beter de bevestiging van mount naar bodyplate op 1 punt te doen en niet op 4 punten zoals nu het geval is.

Render van de bodyplate:
uwgz.png

Wordt vervolgt...

Laatst bewerkt:
Dan de bodyplate!
Wie heeft een beter idee dan ik het heb gedaan?
Reguliere regulaars, sucks erg groot en nauwelijks weg te werken op zon kleine cm2. maarja dat was me originele idee/design dus na een paar slapeloze nachten en flink wat gepuzzel ;) de 8(!)regelaars aan de onderkant.

Aan de bovenkant de + en - gesoldeerd op 2 kleine stukjes printplaat met koolstoflaag. Dit wordt na testen afgeschermd met een stuk rubber krimpkous en daarna met wat hardplastic fysiek goed afgescheiden van mekaar. Deze laag van bedrading wordt vervolgens weer helemaal afgeschermd door een koolstof plaatje waar de accu op ligt.

Je krijgt dan een fysieke scheiding aluin:

accu + overige techniek
------------------------ <-- afscheidingsplaatje met accu
bedraging soldering
----------------------- <-- bodyplate
regelaars 8x

Allemaal nog niet zo fancy als ik in de eerste instantie wou, als je er een mikrokopter inzet kan het allemaal dus een stuk kleiner voor nu is het een beetje jammer dat ik het zo moet oplossen maar het zal verder allemaal wel prima werken. Bovendien komt er een mooie kap omheen zodat je van de onderliggende techniek niets meer kunt zien ;)

De bodyplate gezien van de onderkant houdt de 8 regelaars.

dNEGl.JPG

Hier moeten nog 3 gaten in komen voor de laatste regelaar die nog niet definitief gepositioneerd is, het idee is 4 regelaars voor en 4 regelaars achter. zal nog wel even een klus worden met labelen van elke draad om te weten welke waarheen gaat. De bodyplate zal voor een volgende versie geheel in revisie moeten want dit kan vast nog beter maar na al die verbeteringen en 3d geteken op de computer uren en uren had ik zoiets van het is een keer goed voor versie 1! Het gaat maar ik had het graag veel netter weggewerkt binnen de beschikbare ruimte, als iemand daar nog een idee voor heeft hoe het beter kan let me know!

Laatst bewerkt:
Alle 3d parts geverfd ( op de foto wit )
Lgear verlijmt

Ik post een update zodra ik de motorhouders binnenheb en de motoren ga monteren.
Een direct klik systeem zoals bij holco om de armen demonteerbaarder te maken gaat niet lukken omdat ik 2 motoren heb x 3 kabels..

Nou een hoop views maar 0 reacties?
Niemand belang bij dit bouw logje, tips suggesties?

Leuk bouwverslag hoor!
Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijke model er zal uitzien.
Voorlopig heb ik geen tips. Je lijkt alles goed opgelost te hebben met de regelaars en de twee kleine stroomverdeelbordjes. Ziet er goed uit.
Blijven updates posten!

Waarvoor heb je die extra batterij nog nodig? Ontvangerbatterij?
Ik gebruik gewoon een externe UBEC ofwel de BEC van één van de ESC's.
Zo bespaar je veel gewicht!

Goe bezig zeggen ze dan .
1 puntje , is het niet beter om de batterij tov de motors onder te monteren , zwaartepunt verleggen ???
hebben ze me ook zo wijsgemaakt

Goe bezig zeggen ze dan .
1 puntje , is het niet beter om de batterij tov de motors onder te monteren , zwaartepunt verleggen ???
hebben ze me ook zo wijsgemaakt

Je hebt misschien wel gelijk maar dat kan niet omdat de cameramount onder het model hangt en er geen ruimte voor is :)

Waarvoor heb je die extra batterij nog nodig? Ontvangerbatterij?
Ik gebruik gewoon een externe UBEC ofwel de BEC van één van de ESC's.
Zo bespaar je veel gewicht!

Voor de video transmitter en eventueel leds later maar niet meer in dit model in een volgende versie. Eventueel kan ik misschien ook wel de power uit de ESC halen nog niet verder echt een plan voor :)

Dat ziet er goed uit Jorrie. Leuk om te zien hoe mijn freeswerk is terug te vinden in de X8Copter. De motormounts komen er aan. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Jan

Werken die niet op 12V?
Althans mijn leds en video Tx toch.
Die stroom hiervoor kun je beter uit je vlieg-lipo halen denk ik.

Ik had hem er even bijgezet om de ruimte te meten, die accupack kan gebruikt worden voor de video downlink leds weet ik niet zeker maar die ga ik toch niet inbouwen in dit model. Ik heb zoveel geleerd van dit model dat ik begin 2012 een nieuwe versie ga maken op basis van alle ervaringen, maar eerst ga ik genieten van deze en flink van vlieguren maken zodra alles afgerond is ;)

De motormounts komen een dezer dagen binnen en dan kan alles - eindelijk - afgesoldeerd en gemonteerd worden :)

De motor mounts voorbereid,
moet nog een stukje van de assen af frezen (3d mounts zijn iets te kort een misrekening) maar ga e.a denk ik iets ophogen zodat dit niet hoeft.

kohGl.JPG

Feihl.JPG

odG0l.JPG

HyI8l.JPG

FNxzl.JPG

REDHl.JPG

k7n5l.JPG

Stekkers gehaald bij conrad, dat was enigszins bekend dat die niet altijd super zijn
passen dus ook niet perfect, iemand nog tips om dit te verbeteren?

EVoOl.JPG

Een ander min of meer voorzien probleem is dat de koolstof buis/arm die in de motormount gaat niet "stroef" genoeg zit dus je kan de motormount op dit moment om de buis heendraaien, ik heb gedacht hier een stukje rubber te verlijmen op de koolstof buis zodat deze stroever wordt, waarschijnlijk feil ik de 3d onderdelen nog iets uit om een wat dikkere rubber rondom de buis te kunnen gebruiken, dat is het probleem maar ook uitdaging bij zelf ontwerpen je ziet soms dingen over het hoofd ;)

Laatst bewerkt:
Jorrie,

Waarom gebruik je niet 1 motormount per arm, met daarop 2 motoren gemonteerd. Het bespaart je 4x het gewicht van motormount + boutjes + (afgedremelde) asjes. (Moeten de motormounts wel sterk genoeg zijn + je moet de motorasjes afkorten).

Jorrie,

Waarom gebruik je niet 1 motormount per arm, met daarop 2 motoren gemonteerd. Het bespaart je 4x het gewicht van motormount + boutjes + (afgedremelde) asjes. (Moeten de motormounts wel sterk genoeg zijn + je moet de motorasjes afkorten).

Kan niet met de huidige setup en ik heb 8 motoren nodig om alle gewicht efficiënt te kunnen liften. De motorassen moeten ingekort worden een doorn ni me oog aangezien me dremel het net heeft begeven en met de hand afzagen is niet te doen. Voorlopig even zat van dus binnenkort maar weer verder met die motorassen

Back