Xbee telemetry; geen data

Voor mijn arducopter heb ik een Xbee telemetry set aangeschaft, met usb adapter van sparkfun.
Ik heb al meerdere settings geprobeerd maar ik heb nu de baudrate staan op 115200 en beide modem VID staan gelijk "7FFF".
Ik heb ook de firmware van XBP09-DM naar XBP09-DP gebracht volgens de instructie (wel Version 1061 ipv 1161. De Xbee adapter op mijn Quad staat op "Master"

Als ik een terminal programma (puTTY) gebruik en wat commando's verstuur zie ik op XBee adapter op de Quad het rode LED aangaan en een geel LEDje knipperen op het moment van data versturen van PC naar Quad, maar het lijkt erop dat ik geen data terug krijg. bij Mission planner zie ik hetzelfde.
Iemand enig idee ??
Moet ik nog meer settings met X-CTU aanpassen.

Laatst bewerkt:
Bij AC1 software de baud settings van de xbee's op 115200 en in de software op 111100. Bij gebruik van de AC2 software alles op 57600 en dan zou het moeten werken.

euh, wat bedoel je met in de software baudrate op 111100 ?
Als ik met de USB kabel inlog, dan gebruik ik een baudrate van 115200, als ik het goed begrijp heeft de APM 4 seriele poorten, is de compoort voor Xbee standaard op 57600 ?

Met "in de software baudrate op 111100" wordt bedoeld dat in de software die op de APM gezet wordt de baudrate veranderd moet worden van 115200 naar 111100 en uiteraard de wireless telemetry optie aan gezet moet zijn.
Als je dat doet en de xbee gebruikt werkt de USB overigens niet meer (behalve voor het laden van de software op de APM)

aha, dus dat moet ik met Arduino gaan doen, file compile en dan uploaden, dan moet ik gaan kijken of ik dat voor elkaar ga krijgen, bedankt totzover, ik laat wel weten wanneer het gelukt is.

Ik ben een tijd bezig geweest, uiteindelijk opnieuw begonnen, sw op AC2 geupgrade naar 2.0.26Beta en de APM nu op 1.0.16, baudrate op de modems gezet op 57600 en in APM.
Geen resultaat, een tijd bezig geweest om de baudrate te kunnen aanpassen op AC2, maar dat is (volgens mij) niet gelukt.
Vandaag weer opnieuw geprobeerd en nu werkt de telemetry in de flight mode gelijk ??? ik verdenk mijn laptop dat de compoort is blijven hangen oid ?? had mijn laptop al wel meerdere keren opnieuw opgestart.
Alleen in de CLI mode krijg ik nog geen output, wel als ik mijn USB aansluit en de juiste compoort en baudrate daarvoor in APM kies.
Maar de "flight data en "configuration" gegevens zijn over en weer te zenden.

Misschien domme vraag, maar via "Arduino" kan ik alleen een configuratie uploaden naar mijn Quad, maar kan ik deze ook downloaden, zodat ik kan zien welke settings in mijn Quad staan ?

Laatst bewerkt:
Bij mij werkt de CLI met xbee alleen als ik eerst de serial monitor aanzet en dan pas de brain (bij USB maakt dat niet uit) misschien dat dat bij jou ook het geval is.

Weet niet welke informatie je zou willen zien in de CLI maar je krijgt toch een hoop configuratie info te zien? Tegenwoordig kun je in de CLI mode ook je PID settings uitlezen en veranderen zag ik, dit is in ieder geval zo bij de NG rev 627, of dat bij AC2 ook zo is weet ik niet.

Ik blijf klooien met de telemetry, ik krijg hem werkend, met de juiste baudrate en VID, ik geef ook nog het destination address op, maar om de haverklap moet ik de xbe unbricken, zowel de module op de quadrocopter als die ik aansluit op de USB parkfun adapter.
Het komt voor dat het werkt, ik koppel de Lipo af en sluit de Lipo weer aan en niet meer werken.
Heeft iemand een idee hoe dit te voorkomen is ?

Ik blijf klooien met de telemetry, ik krijg hem werkend, met de juiste baudrate en VID, ik geef ook nog het destination address op, maar om de haverklap moet ik de xbe unbricken, zowel de module op de quadrocopter als die ik aansluit op de USB parkfun adapter.
Het komt voor dat het werkt, ik koppel de Lipo af en sluit de Lipo weer aan en niet meer werken.
Heeft iemand een idee hoe dit te voorkomen is ?

Heb ik ook ervaren. wat een kl*te dingen! ik dacht dat het aan de warmte lag maar dat is dus niet zo. Jij heb het zelfde. Ik zit nu in Canada maar ga volgende week weer aan de slag.

hij bewaart de instelingen dus niet.
ik zou voor een kompleete rezet gaan en nieuwe soft ware er in stoppen en dan weer in stellen dat wel 2x zo dat bijde weer fris draaien .
ik heb nog geen last gehad met de xbee aan en werken.
ik heb wel een weerstand in de tx en de rx zitten moet ff na kijken hoe groot die is wie weet is dat het probleem.

ik heb sinds afgelopen weekend op aanraden nu ook sw 1002 ipv 1061 weer erop gezet, maar geen verbetering, zie;AC2_telemetry - arducopter - Arduino-based autopilot for mulitrotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting onderaan bij comments van 6 juli.

Ik ben wel benieuwd wat je zegt over de weerstand, bedoel je wat hier staat XBee Adapter - Assembly ?
Ik had al wel zitten zoeken, maar was dit nog niet tegengekomen. ik zie graag je reactie of een link hoe ik dat kan fixen.
Alvast bedankt.

ok dank je wel, ik ga deze er tussen zetten en kijken of dit voor mij ook het probleem oplost, ik laat het weten.
Voor de duidelijkheid, dit heb je gedaan op het modem op de quadrocopter, waar je met losse con. op de headers aansluit ?
Op het andere modem die ik aansluit op de USB sparkfun adapter kan ik de weerstanden ook niet makkelijk aansluiten op de rx en tx, maar dat heb je ook niet gedaan ?

Laatst bewerkt:
@ michel, bedankt voor de tip, het zit idd in de Tx Rx aansluiting, ik heb de 100k weerstanden er tussen zitten 1 tussen de rx en 1 tussen tx aansluiting van de Xbee op de Quaudro, alleen dit werkt niet voor mij.
Hoe ik het nu doe is: haal de tx en rx los van de Xbee, sluit de LiPo aan, laat de Quadro opstarten en sluit dan de tx en rx aan, dan werkt het tot nog toe steeds goed, ik heb hem nog niet hoeven unbricken.
Vraag: de Xbee heeft een soldeer jumper van 5V, moet deze dan naar 3V ?

Back