Xiaomi Yi action camera

Is het ook niet mogelijk om een andere lens op de yi toe toepassen .

Gr Wim
In principe lijkt het een standaardmaat lens, ik meen zelfs dezelfde maat als de Mobius gebruikt. Ik ga dit nog even uitproberen en kijken of het beeld dan verbeterd. Maar goed, dan wordt de Yi alsnog duur (losse groothoeklens voor Mobius is bijvoorbeeld al 20 euro in Nederland, op banggood etc. wellicht wat goedkoper ivm geen BTW). Een ander probleem is dat de fabrikanten de firmware altijd optimaliseren op basis van de gebruikte lens, waardoor een goede lens alsnog geen goed resultaat hoeft te geven..:)

En toch vind ik het niet zo slecht .
ik probeer het nog verder uit te testen .

gr Wim
ik begin ook sterk het gevoel te krijgen dat die van maarten niet goed is, want hier zie ik wel alles scherp en ook objecten wat verder weg zijn. Maar je hebt hier ook anti fish eye optie aan zie ik. Dat zoomt ook een beetje in. Probeer eens daar zonder.
Ik vind ook de kleuren van xiomy veel mooier en vibranter. De schaduwen en de donkere plekken zijn niet zo dominant als bij sj cams of mobius. En de licht/donker veranderingen zijn veruit beter van xiomy wat eigenlijk veel belangrijker is bij multis.

Maar ik zie wel vaker inderdaad dat in de verte soms onscherpte is, wat op youtube alleen gunstig uitkomt, want dan heeft de youtube encoding het makkelijker wat tot mooiere beelden leidt.

Om eerlijk te zijn vind ik het filmpje van wim62 net zo slechts als mijn exemplaar. Ik heb ook niet de indruk dat er iets aan de hand is met mijn Yi. Wat ik in mijn eigen beelden zie, zie ik op alle filmpjes van anderen ook terug. Op kleine displays ziet het er idd vrij aardig uit, op mijn 23" Dell in HD via youtube is het echt enorm onscherp in de verte. Ik weet niet of dat youtube encoding is of niet, maar alles verder dan x meter is gewoon super onscherp/wazig. Dichtbij ziet het er perfect uit. Het grootste voordeel is idd de a7 chipset die het licht/donker effect opheft, maar ik zou persoonlijk de grote onscherpte er niet voor over hebben. Op een mini misschien minder van belang, maar als je ook nog wat normale luchtopnames wilt maken zijn meteen al je beelden verziekt.

Wim, zou je toevallig eens je raw bestandje willen uploaden? Ben heel benieuwd hoe het jouw Yi zonder youtube compressie presteert.

Als je goed gaat zoeken op internet hebben veel meer mensen dit probleem: dichtbij super scherp en perfect, veraf waardeloos. Hier nog een goed voorbeeldje. Dichtbij is het perfect, kijk je vervolgens naar objecten op grotere afstand is alles onscherp. Zouden meer mensen dit eens willen bekijken op hun Yi? Ben benieuwd of het nou een aantal Yi's zijn die dit probleem hebben, of dat het bij iedereen zo is!

(full screen, full hd aan! Op kleine schermen is het altijd wel behoorlijk scherp)

Laatst bewerkt:
Wim moet die anti fish eye uitzetten wat rek veroorzaakt. Nu moet je enkel op het middelpunt focusen om de maximale scherpte te zien.
Maar vind filmpje van wim qua belichting, kleur, contrast veel beter dan ieder menig SJ4000/SJ5000 vid wat ik gezien heb.
Bij SJ4000 enzo heb ik het idee dat er teveel scherpte in de software wordt toegevoegd, waarbij de artifacts heel sterk naar voren komen die ook de compressie verpesten en zeker op youtube krijg je daardoor meer blokjes.

Nogmaals....ja tuurlijk kan Yi tikkeltije scherper, maar los daarvan wint het op alle fronten veruit boven mobius, SJ4000 en SJ5000 als het om multirotor gebruik gaat.

Ja, helemaal met je eens kwa belichting & contrast. De a7 chipset kan dit veel beter (als je alles op automaat laat staan) dan de JS4000, SJ5000 of de Mobius. Kleur is je eigen smaak en daar zal iedereen een andere mening over hebben. De sj5000+ presteert naar mijn mening gelijk aan de Yi, maar is dan wel scherp. Als je de Mobius op AE en AWB lock zet (of sjcam's op handmatige instelligen) heb je overigens geen last meer van het licht/donker effect, maar hier heb je weer niks aan als de lichtomstandigheden snel veranderen (ondergaande zon etc).

60fps op de Yi is natuurlijk ook een groot pluspunt. Als je kan leven met de onscherpte in al je beelden (wat ik niet kan), is de Yi inderdaad een leuk dingetje voor (mini) multicopter gebruik. Voor aerials is het door de onscherpte op grotere afstand waardeloos.

Hier een mooi vergelijk. Nou dat beetje scherpte ben ik bereid om in te leveren als ik meer kan zien. Kijk hoe SJ5000+ langzaam is met belichting aanpassing en hoeveel donkere plekken er zijn. Een beetje schaduw in een lichte omgeving verdwijnt al compleet :D

Ik zie weinig verschil wat betreft belichting. De SJ5000+ gaat veel beter om met tegenlicht, de Yi veel beter met zijlicht. Blijven keuzes die de fabrikanten maken in de firmware. Wat me wel opvalt is dat de SJ5000+ onrealistisch veel blauw in de kleuren heeft zitten, doet de Yi stukken beter met erg realistisch ogende kleuren! Verder zou ik sowieso nooit een SJ5000+ voor alleen (mini) multicopter gebruik aanraden, onnodig display, onnodige accessoires, onnodige kosten. De Yi is dan een veel betere optie!

Voor de prijs is de Yi natuurlijk sowieso een hele leuke camera en kan je er geen echte buil aan vallen. Laten we hopen dat ze nog eens met een goede lens upgrade komen. Of er gewoon niet over zeiken...en er lekker mee vliegen :D

Nou ja ik weet niet hoe jouw ogen zijn tegenover de mijne, maar hieraan zou ik me mateloos aan irriteren. Dynamic range van 3 keer niks. Zie hoe alles in donker verandert heel snel en dit zijn maar 2 willekeurige fragmenten. Ik zie het al in het gras en dit zijn nog stilstaande beelden bijna laat maar staan op een bewegende quadcopter

yi%20vs%20sj2.jpg

yi%20vs%20sj.jpg

Nou ja ik weet niet hoe jouw ogen zijn tegenover de mijne, maar hieraan zou ik me mateloos aan irriteren. Dynamic range van 3 keer niks. Zie hoe alles in donker verandert heel snel en dit zijn maar 2 willekeurige fragmenten. Ik zie het al in het gras en dit zijn nog stilstaande beelden bijna laat maar staan op een bewegende quadcopter
Dit heeft niet zozeer te maken met de dynamic range, maar eerder te maken met de neiging van de SJ5000+ om wat onder te belichten, de andere sjcams doen dat ook. Kwestie van de belichting 1 stop hoger zetten...en je krijgt kwa belichting precies hetzelfde beeld als de Yi geeft:) Zoals ik al zei, het zijn gewoon keuzes die de fabrikanten maken om in alle omstandigheden een zo goed mogelijk beeld te produceren. "zo goed mogelijk" is dan natuurlijk heel ruim en ook nog eens persoonlijk. Ik vind "realistisch" belangrijk, waar een ander liever heeft dat in een schemerachtig donker bos de grond lichter is dan je normaal als mens zou zien Het blijft dan ook lastig om camera's 100% eerlijk te vergelijken (vooral de firmwarematige kant). Je moet gewoon kopen waar je je goed bij voelt en wat er voor jou goed uitziet:) Echt mooie beelden maak je met geen 1 action cam, maar daar zijn ze ook helemaal niet voor bedoelt.

Dit heeft niet zozeer te maken met de dynamic range, maar eerder te maken met de neiging van de SJ5000+ om wat onder te belichten, de andere sjcams doen dat ook. Kwestie van de belichting 1 stop hoger zetten...en je krijgt kwa belichting precies hetzelfde beeld als de Yi geeft:) Zoals ik al zei, het zijn gewoon keuzes die de fabrikanten maken om in alle omstandigheden een zo goed mogelijk beeld te produceren. "zo goed mogelijk" is dan natuurlijk heel ruim en ook nog eens persoonlijk. Ik vind "realistisch" belangrijk, waar een ander liever heeft dat in een schemerachtig donker bos de grond lichter is dan je normaal als mens zou zien Het blijft dan ook lastig om camera's 100% eerlijk te vergelijken (vooral de firmwarematige kant). Je moet gewoon kopen waar je je goed bij voelt en wat er voor jou goed uitziet:) Echt mooie beelden maak je met geen 1 action cam, maar daar zijn ze ook helemaal niet voor bedoelt.
Maar dat is dus niet zo. Soms wel en soms niet firmware gerelateerd. Sommige chipsets kunnen niet goed omgaan met lichte en donkere plekken op hetzelfde moment, omdat de range die ze kunnen filteren te smal is en vaak ook nog eens te langzaam, maar dat kun je vastzetten, wat eigenlijk alleen een slechte workaround is van tijdelijke aard.
Denk aan mobius als een extreem voorbeeld. Daar kun je vastzetten wat je wilt, maar je krijg of goed lucht en zeer donkere grond of Lichte grond en overbelichte lucht tot in overdrevene toe. Dit kun je nooit met firmware oplossen.
Dat zie ik dus ook met SJcams in iets mindere mate.
Een goede camera ondescheidt zich ook daarin zoals de gopro waar iedere vorm van belichting super beelden geeft.
Vooral in actie beelden waar veel snelle licht veranderingen optreden en zeker in een land zoals Nederland waar we lange zomer avonden hebben met extreme belichting scenarios voor cameras is dit weleens uitdaging.

En kijk nogmaals goed naar het plaatje boven. Yi en SJ5000 hebben even belichte lucht en achtergrond, maar dynamic range van yi onderscheidt zich door ook meteen de donkere plekken met dezelfde belichting goed te pakken. Dit heeft niks met meer licht toelaten te maken.

Let's agree to disagree :)

Je verhaal over chipsets en niet/wel kunnen omgaan met licht/linker op hetzelfde moment: helemaal waar....! Dat heb ik hierboven ook al meerdere malen gezegd. Maar: De Sj5000+ en de Yi gebruiken precies dezelfde chipset.....namelijk....de welbekende in het westen ontwikkelde......A7 van Ambarella! Net zoals de GoPro 3 BE deze gebruikte :) Fabrikanten kopen de chipset, gooien er wat randhardware omheen (zijn zelfs beperkt in de keuze, bijv. niet elke cmos werkt zomaar met een a7 samen), maken wat keuzes in vormfactor en functies...en meer doen ze eigenlijk niet:) Nog mooier: de dynamic range wordt geregeld door de A7 Chipset! Ambarella levert een standaard SDK voor al hun ontwikkelaars, en het enige wat de onwikkelaars doen is dynamic range aan of uit zetten ;) Daar kan dus geen verschil in zitten. De novatek gebaseerde SJCAMS (SJ4000, SJ5000 en Mobius) is een ander verhaal en kunnen geen van allen tippen aan de dynamic range van de a7 gebaseerde camera's.

In jou vergelijking van stills tussen de Yi en de SJ5000+ is de Yi duidelijk wat overbelicht in de wolkenpartij en misschien zelfs op de grond van het bos (maar ja, ik was er niet bij..dus kan niet zeggen hoe donker het daar echt was ;) ). Kijk bij de wolkenpartij maar eens goed naar de detaillering bij de SJ5000+ tov het uitbijtende overbelichte stuk bij de Yi. Als je de SJ5000+ 0.5 stop omhoog zou zetten, krijg je vermoedelijk hetzelfde resultaat: overbelicht stuk lucht, wat beter belichte achtergrond scene. Als je op de Yi of SJ5000+ de belichtingsmeter anders zou instellen/laten rekenen...krijg je weer een ander resultaat (spot/average/etc). Je kan dit dus simpelweg niet 1 op 1 vergelijken zonder te weten welke belichtingstechniek e.d. gebruikt is. De enige manier om dit relatief eerlijk te vergelijken is in 100% identieke lab testopstellingen:) En zelfs dan is een deel nog steeds smaak en keuze!

Soh, wat een info allemaal weer.. Soms ben ik blij dat ik niet overal wat vanaf weet ;)

Aangezien jij aardig in o.a. de SJ4000 zit Maarten, heb jij toevallig een overzichtje met de 'beste' instellingen voor de SJ4000? Heb ondertussen een nieuw LCD scherm bij Banggood besteld dus hij kan binnenkort weer gebruikt worden met het vliegen!

Ik heb er echt weinig verstand van, maar je zou toch bijna zeggen dat wanneer ze nagenoeg dezelfde hardware gebruiken, er toch een bijna identiek resultaat gehaald zou moeten kunnen worden? Dan heb ik het over de GoPro 3 en Yi vergelijking hierboven.

Ga binnenkort toch eens een Yi bestellen denk ik. Ben gewoon nieuwsgierig!

De SJ4000 op de TV aansluiten wordt toch lastig wanneer je LCD scherm kapot is.
Kan de TV out nu niet activeren volgens mij. Heb het nog niet geprobeerd, moet nog een HDMI kabeltje zoeken.

@Maarten112
Ik had het voornamelijk over de onderste plaatje toen ik zei over de lucht. Als je dat fragment ook opzoekt zie je dat SJ5000 eindelijk wel de goede belichting pakt, maar letterlijk een paar secondes later pas. Ik betwijfel daarbij of ze optimaal de chip dan gebruiken en of de chinezen uberhaupt de SDK begrepen hebben!

In de bovenste plaatje zit SJ5000 er continu naast. Te weinig belichting....te blauw en zeer weinig kleuren dynamiek.

Ik weet niet wat jij overbelicht vindt eigenlijk, maar SJ5000 is duidelijk onderbelicht daar. De averaging zou moeten zorgen dat de belangrijke delen goed zichtbaar worden zoals het kasteel/huis op de achtergrond en de SJ5000 is continu verkeerde belichting aan het kiezen en focust teveel op de lucht, maar dat zie ik op alle filmpjes ervan en zelfs in jouw raw footage is de bomen partij op de voorgrond zeer diep donker groen tot zwart. Ik weet zeker dat als ik daar sta dat het groen is :D.
A7 heeft een goede algorythme daarvoor waarbij het belichting onder en boven zou moeten meten, maar chinezen hebben er waarschijnlijk een eigen draai aan gegeven lijkt het wel.

Je gooit een en ander door elkaar Boris. Op mijn raw footage zie je de SJ4000 (met novatek chipset) tov mijn Yi (met ambarella chipset).

Dan heb je ook nog de SJ5000, dit is een op novatek chipset gebaseerde camera met alleen een, tov sj4000, geupgrade CMOS en lens.

De SJ5000+ is een heel andere camera en heeft de ambarella a7 chipset, net zoals de Yi. De stills uit dat filmpje wat jij had gevonden zijn een vergelijking tussen de SJ5000+ en de Yi. Uit de stills zie je inderdaad dat de SJ5000+ onderbelicht is (dat zeg ik ook al hierboven) en dat de Yi relatief goed zit. Vandaar ook mijn opmerking dat de SJ5000+ vermoedelijk hetzelfde beeld geeft als de Yi wanneer je de belichting 0.5stop hoger instelt (is gewoon allemaal instelbaar op de SJ5000+). De witbalans van de Yi presteert idd beter, het beeld van de SJ5000+ is te blauw, maar dit kan je eventueel via het menu wat aanpassen (of achteraf ff door premiere pro oid halen, zolang het beeld constant te blauw is, is dat geen probleem). Daarentegen is de SJ5000+ stukken scherper, terwijl de Yi op elk filmpje wat ik tegen kom op grotere afstand blurry is. Dan pas ik liever achteraf de kleur evt wat aan, dan dat al m'n beelden niet scherp zijn:) Achteraf dergelijk onscherpe beelden scherp krijgen...is niet mogelijk:) Voor op een mini zal je niet echt balen van de onscherpte op grotere afstanden, voor aerials is de Yi gewoon niet bruikbaar door de onscherpte op grotere afstand. Ik las hierboven ook al ergens dat iemand vertelde dat er waarschijnlijk alweer een opvolger voor de Yi aankomt. Ik weet wel wat ze daarbij gefixt hebben.....:)

Ik bedoelde de 3 meest gebruikte. Mobius, SJ4000 en SJ5000. Ze zijn in mijn ogen vergelijkbaar als het om belichting gaat en dat stoort mij persoonlijk het meest.
Hier komt het ook op persoonlijk voorkeuren natuurlijk. De een stoort zich aan dit en de een aan dat. Dat is altijd zo :D

Gemis van de kleur en langzaam veranderende belichting kun je niet zo opvullen of je moet frame voor frame alles bewerken :D

Nou... vandaag binnen gekregen en valt me niet tegen!

Hmm.. Youtube compressed the shit out of it.. Is in een andere codec uploaden denk ik

Hier een versie met wat contrast verhoging :

Laatst bewerkt door een moderator:
Back