Ximango

Hee Kees,

Mooie kist............ Ben benieuwd naar je ervaringen. Geen vintage kisten..........?;)

Leuk prijsje overigens. Abo voor mij.

Gr Harry

afgelopen zomer heb ik er een zien vliegen op de Hahnenmoospass in Zwitserland... vloog mooi.

Gr
Ferdy

Ja Harry..........ik vond hem ook leuk.
Heb een ABO op Aufwind. Een Duits modelbouwblad over modelzweven.
Daar staat in het laatste nummer een artikel in over de Holiday. Het kleinere ( 2 m ) zusje van de Ximango. Zelfde profiel.
Een mooi verslag met een mooie beoordeling.
Het maakte me nieuwsgierig en voor ik het wist had ik hem besteld......................gaat dan heel snel......;)

Geen Vintage, maar dat geeft niets.
Gewoon weer eens wat anders.

mvg
Kees

Prachtig... ik heb al eerder op die site zitten kwijlen, maar het was me nog niet pgevallen dat het allemaal Jedelsky vleugels waren. Lijkt me eigenlijk zwaar... maar als je zijn eigen tekst mag geloven moet het goed vliegen.
Abootje...

Begin vorig jaar heb ik mijn Ximango gebouwd.
Helaas tot nu toe erg weinig mee kunnen vliegen.
Een tweetal snelle opmerkingen over de bausatz van RS: het motorcompartiment is erg nauw, ik raad je aan om van te voren eerst eens te passen en meten en eventueel met een inzetstukje wat groter te maken.
In sommige sets van RS is er erg veel verschil in gewicht tussen de wederzijdse vleugeldelen: het loont de moeite om door over en weer zwaardere en lichter onderdelen tegenover elkaar te zetten het gewichtsverschil tussen de vleugelhelften een eind weg te werken.

Voor Bart: Jedelski is vooral de konstruktie: het is eigenlijk een Jedelskiprofiel met een grote aangehangen flap tbv de S-slag: dit heeft al weinig meer te maken met een normaal Jedelskiprofiel.
Dan heeft RS de flap en het voorstuk van de Jedelski niet verjongt met de tapse vleugel mee, zodat er een heel vreemd profielverloop in de vleugel zit die overigens wel gunstig uitpakt vanuit vliegende vleugel oogpunt.
Dit moet voldoende zijn om iedere precisie-profielgelovige helemaal gek te maken toch?
Wat mijn vlieg-ervaringen betreft: dit was mijn eerste elektrokist en wat betreft het motorgedeelte heb ik snel even alle beginnersfouten gemaakt.
gevolg is dat ik mnet de Ximango niet erg succesvol heb gevlogen tot nu toe.
Dit ligt zeker niet aan het ontwerp of de uitvoering van het pakket maar is volledig te wijten aan onervarenheid en vooral ongedurigheid mijnerzijds.
Intussen wel kunnen observeren dat het ding uitstekent zweeft (als ik er maar met mijn fikken vanaf blijf).
Intussen is mijn plan om de Ximango volledig te verbouwen naar een pusheropzet met dubbele vinnen.
Ook dit heeft niets te maken met kritiek op RS maar alles met mijn eigen eigenwijzigheid en met wat ik persoonlijk leuk vind: verstandige mensen volgen vooral RS.
Mocht voor deze verdere avonturen belangstelling zijn dan hoor ik het wel want ik ga hier verder niet dit draadje stelen.
Ik volg verder met belangstelling jouw voortgang.

Peter, hou er rekening mee dat een pusher vliegende vleugel riskant kan zijn om op te gooien... als iemand anders het voor me doet beloof ik pas gas te geven als het toestel los is. Als je het zelf doet heb je in de praktijk weinig tijd om je knuppel te pakken...

Hi Bart:dit is inderdaad een zorgpuntje.
Mijn ervaring hiermee en ook die van anderen is echter dat bij een wat grotere kist dit wel mee valt, maar toch... (Ik heb net mijn Bleed met pusherprop aan gort gevlogen maar met starten zelf bleeft daar mijn hand vrij) MAAR TOCH...
De intentie is dus: aan een helling (mijn belangrijkste vliegambitie) gewoon zonder motor starten.
Voor vlak land nog wat expirimenteren: ik denk bv dat een quasi SAL launch heel goed moet gaan.
Blijf verder benieuwd naar de vorderingen van Kees.
Ik hoop dat er zowiezo wat meer van de al te gebaande paden wat bouwen en vliegen betreft wordt afgeweken.

foto's

Hoi peter,

Wil je aub een paar foto's posten van je Ximango.
Altijd leuk om even te kijken en ideeen op te doen!
DanK!

mvg
Kees

Hi Kees,
Ik doe hierbij een poging om wat te posten.
Ik ben alleen bang dat mijn Ximango nu niet bepaald zo bijzonder was, dus of je er veel aan hebt?
Als het goed gaat zie je op een foto de neusmodificatie omdat ik de 3 stroomdraden er niet in kreeg. Dit moet beter kunnen.
Ik post ook een plaatje van een kamermodelletje zoals mijn nieuwe opzet gaat worden.
Dit doet echter niets af aan de opzet van RS: zoals gezegt dit gaat alleen over mijn eigen eigenwijzigheid: in de korte tijd dat ik me met motoren bezig hou heb ik nu eenmaal een weerstand gekregen tegen neusmotoren.
Voor Bart: mijn vleugels wegen per stuk (kompleet) 360gr.
Andere tip: hou je aan het advies van RS wat betreft de afwerking: zeker niet te glad!
200902066.jpg

By peterden at 2009-03-11
200902067.jpg

200902068.jpg

By peterden, shot with Canon EOS 20D at 2009-03-11
200902064.jpg

foto's......

Hoi Peter,

Leuk! Bedankt!
Ik ga de vleugels ook lakken en niet bespannen.
Heb gelezen over ruw laten van het oppervlak.
Waar heb jij de vleugels mee gelakt?

mvg
Kees

Peter, zijn die servokastjes origineel of ook eigen idee?
Ik zou me kunnen voorstellen dat je de elevons met één centrale servo vanuit de romp aanstuurt... maar dan krijg je natuurlijk gedonder met delen.
De servo op de foto lijkt me een flapservo, gezien de stand van de hevel.
Hoe kom je uit met de gewichtsverdeling? Misschien dat er nu lood achterin moet om het zwaartepunt goed te krijgen?

de servo.......

kastjes zijn Peters eigen idee.
Ik praat voor mijn beurt, amar weet dit toevallig.
De bouw origineel is de servo koud onder op de vleugel plakken.
Je ziet ook de servodraad lopen................dit is wel origineel.
Ik weet niet hoe dik de vleugel daar is, maar als het even kan wil ik de draad helemaal wegwerken. Net iets dieper frasen en met 1 mm balsa afdichten.

Ikzelf ben benieuwd Peter, of het profiel al in de vleugels zit of dat je hem helemaal hol moet gaan schuren.
Kun je daar wat over roepen?

Dankjewel...
Ikzelf ben benieuwd Peter, of het profiel al in de vleugels zit of dat je hem helemaal hol moet gaan schuren.
Hol schuren zeker niet; het principe van een Jedelski vleugel is dat je een dikke en een dunne plaat balsa tegen mekaar lijmt onder een lichte hoek; die hoek vormt de onderkant van het profiel. De bovenkant moet in profiel geschuurd worden (als Schweissgut dat nog niet heeft gedaan). Hier kan je zien hoe dat werkt:

Ximango_Bau_3.jpg

Laatst bewerkt:
Ha, alle vooronderstellingen kloppen!:)
Servokastjes inderdaad zelf er omheen gedaan, is overigens ook een suggestie van RS: wijst zich vanzelf.
Vanuit oogpunt van schone aerodynamica niet zo belangrijk, maar ik vond het net wat eleganter.
De servohevel staat gewoon slordig: had ik voor de foto beter even neutraal kunnen zetten: staat dan haaks op de koorde.
Gelakt met twee dunne laagjes PU parketlak zonder schuren.
Het profiel zit door RS netjes voorbewerkt in het voorste deel van de vleugel en de neuslijst is apart ook in profiel geleverd; schuren is alleen licht naschuren over de lijmnaden (vooral als je de tips over het afplakken voor het lijmen volgt).
De groeven voor de vuren vleugelmiddenversterking en de servodraad zijn heel netjes voorgefreesd, maar er is dikte genoeg om de draadgleuf net iets dieper te maken als je wilt.
RS levert er overigens een heel behoorlijke bouwbeschrijving (Duits) bij.
De gewichtsverdeling: zwaartepunt lag goed met een motor/propellor van +-100gr, gevolgd door de ESC en een NC accu van 255gr helemaal naar voren tegen het schotje van de ESC. (wel een langpack dus niet zo gunstig om zwtpnt zoveel mogelijk naar voor te krijgen).
Ik denk dat met een lipo van bv 150gr het beter uitkomt als je accu en ESC omwisseld: dan zou je de schotjesverdeling voorin wat moeten veranderen
Een servo vanuit de romp vind ik niet zo'n goed idee: buiten de bevestigingsproblemen; je moet met een servo twee hele grote flaps sturen en vanuit de romp dus ook nog helemaal exentrisch.
Dat is vragen om torderen en flutter.
Door het naar buiten plaatsen van de servo's worden de flappen in ieder geval iets evenwichtiger qua krachten aangestuurt.

uitleg............

Ha Peter,

Dankjewel........!
Nu snap ik het........inderdaad.....Jedelski met een hoekprofiel aan de onderzijde!
Zo te lezen wordt alles goed verzorgd geleverd. Dat is mooi.
Ik kreeg net een mail van RS, dat de XIMANGO gisteren verstuurd is!
Onderweg dus!...;)))

rolroeren en winglets.........

Hoi Peter,

Kunnen de rolroeren volgens jou ook wat korter? Bijvoorbeeld 25 cm vanaf de romp pas beginnen. Het zijn zulke flappen............;)
De servo kan dan ook wat opgeschoven uiteraard?

Wat vind je van Winglets? Behalve optisch mooier ook zinvol?
Dank!

Kunnen de rolroeren volgens jou ook wat korter?
Wat vind je van Winglets? Behalve optisch mooier ook zinvol?
Kortere rolroeren zullen tragere rolrespons betekenen.

De vin van de Ximango zit flink achter het zwaartepunt (en dat moet ook wel met een niet-gepijlde vliegende vleugel). Als je de vin vervangt door winglets zal je moeten zorgen dat ze vergelijkbaar ver naar achteren zitten (zoals bij Peters mini-Ximango) anders zou het wel eens moeilijk kunnen zijn om er een fatsoenlijke bocht mee te vliegen.

rolroeren en vinnen

de uitslag van de rolroeren zou wat groter kunnen?
De winglets bedoel ik als erbij, de staartvin dus behouden........

over de staartvin....................nog een vraag:

is het zinvol om er een richtingroer bij te knutselen?

De rolroeren: RS zweert bij deze hele grote flappen over de hele vleugelwijdte en heeft daar ook een motivatie bij.(pagina 2 van zijn bouwbeschrijving)Omdat hij in ieder geval erg ervaren is, ook met dus de alternatieve opzetten, zoals kleinere rolroeren al of niet met in het centrum een zuivere flap zou ik hier niet zo snel aan tornen alhoewel ik verwacht dat het effect ook weer niet te dramatisch zal zijn.
Aan de andere kant: ik ben wel van plan op mijn te modificeren versie een hap van 12cm per kant van de ailerons af te te halen om de motor dichter bij de achterkant te kunnen plaatsen (maar eerst moet mijn 2mtr zwever nog af:) ).
Persoonlijk denk ik dat winglets niet veel zin hebben in de trade-of tussen aerodynamische winst versus gewicht en traagheid, maar als je het leuk of mooi vind... is er ook weer niets op tegen: je zult wel een beetje compensatie moeten vinden in een weer iets vergroot kielvlak.
Zoals Bart al opmerkt: voor de stabiliteit in ieder geval niet zinvol.
Naar mijn mening moet je erg voorzichtig zijn in het aanpassen van uitslagen van de roeren, ik zou er niet op rekenen dat je daarmee verminderde besturing kan oplossen.
Het is niet zinvol (ja natuurlijk altijd wel weer mijn mening) om een richtingsroer te knutselen: ten eerste erg weinig V-stelling dus erg weinig reactie op slip door richtingsroer.
Ten tweede: erg korte machtsarm zodat je veel meer weerstand ipv stuureffect bereikt. Het leukste effect zal zijn dat door met je richtingsroer te kwispelen je een aardige rem hebt;)
Ten derde ,bij dit soort vleugels is een theorie dat het kielvlak een belangrijke factor in de rolstabiliteit is maar bij richting-sturen werkt dat dan juist tegen.
Besturing bij dit soort vleugels is overigens volkomen bevredigend met flapperons zoals hier. ''Plankvleugels'' hebben een hele goeie snap/roll response is mijn ervaring als er tijden het sturen wel snelheid op gehouden wordt.

Back