Ximango

Ik lees hier alleen mee omdat ik het zo'n mooi model vind... maar als ik lees:
De blokjes alleen klem zetten in de romp zal fataal uitbreken trouwens.
...dan denk ik: Ja, bij een klassiek model wél (dat weet ik uit ervaring) maar de Ximango heeft een korte romp, zodat ook als één vleugel opeens tot stilstand komt de zijdelingse krachten op de romp aanzienlijk kleiner zullen zijn dan bij een normale romp.

In de bouwdoos zit inderdaad een blok vuren met een boutje moertje verbinding. Ik dacht dat dit 1 onderdeel was. Ik begrijp dus dat deze uit elkaar moet en dat elk deel vastgelijmd word aan de onderzijde van elk vleugel deel. Als dat zo is, tjee......... dat ik daar niet aangedacht heb:oops::oops:. Ik ben er stil van....

Ik begrijp dat die centreerlatjes te dun zijn, wat zou de afmeting moeten zijn dan? 5mm

Bart: ondanks de korte romp denk ik dat ie te gemakkelijk uitbreekt, maar ja ik heb helaas een zeer ruwe hand van vliegen.:-?
Echter de breedte van de vurenblokjes op elkaar geschroefd is gelijk aan de buitenbreedte van de romp: het is gewoon niet de bedoeling van herrn Schweisgut dat ie er tussen valt.
JJ de Bom: de centreerstukjes zijn niet te dun: als je ze dikker maakt heb je weer meer kans op uitbreken van de romp bij zijdelinkse belasting: ik beveel juist aan om ze een beetje af te schuinen zodat ze bij zijdelinkse belasting over de rand wippen.
Misschien is het wel zo: veel zelfvertrouwen: dikke centreerstukjes, weinig zelfvertrouwen en heel veel crashervaring: dunne stukjes;)

Wat blijft het toch een mooi vleugeltje heren! Vanavond heeft hij zijn eerste vlucht van 2013 weer gemaakt...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back