XL wing (foam scratchbuild)

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Hallo people :)

ik heb onlangs een vliegtuig(je) voor m'n broer gemaakt, en ik dacht: laat ik hier ook een bouwverslagje van te posten.. Wellicht zijn er interessante tips & tricks, of heeft iemand anders er wat aan..

Mijn broer heeft al wel het 1-en-ander gevlogen & veel ge-simmed, maar moet nog wel als beginnende vlieger worden beschouwd..
Dat samen met een beperkt budget gaf de volgende eisen/wensen:
  • niet te klein.. niet te groot.. -> +/- 1400cm
  • goed zichtbaar hoe het toestel in de lucht 'hangt'
  • liefst met wat dihydral of polihedral om hem zichzelf te laten stabilseren
  • beschikbare electronica moet erin kunnen (2200kv motor & 45A ESC)
  • moet vliegen op een 2200mah 3S lipo

Okee.. een 1400cm wing dus.. En ik wil onder de 1Kg blijven.. Anders vind die motor het niet leuk meer..
Op de hoeveelheid 'drag' moet ik ook passen.. Zelfde verhaal: anders vind die motor het niet leuk..

Gebruikte materialen:

* Word vervolgt *

EN inmiddels de hoofd-vorm uitgerekend & uitgetend:

2013-09-05%2001.jpg

En uitgesneden:

2013-09-05%2002.jpg

Daarna de KF2-voils uitgetekend & uitgesneden:
2013-09-05%2003.jpg

En 2 wing-lets gemaakt.. Die komen schuin omhoog te staan (ik heb nog niet besloten hoe schuin)

2013-09-06%2004.jpg

En daarmee is hij ongeveer 140cm breed (iets smaller omdat de wing-lets schuin komen te staan)

eerst de kf-foils er op gelijmd.. En het geheel van wat zwart voorzien om in de lucht te kunnen zien wat ie doet:
2013-09-06%2005.jpg

En de ailevators uitgetekend & uitgesneden dus.

en de winglets vastgezet:
2013-09-08%2006.jpg

ongeveer onder een hoek van 30 graden..

Ohw.. en de romp ligt te drogen onder die stapel boeken ;)

Servo's en links geïnstalleerd:
2013-09-08%2007.jpg

En een preview van de romp:
2013-09-08%2008.jpg

inmiddels heb ik de romp vastgelijmd:
2013-09-08%2009.jpg

Dit is een 'oude' motor mount van een vorig vliegtuig:
2013-09-08%2010.jpg

Die heb ik wat verbeterd met bbq-sticks:
2013-09-08%2011.jpg

Motor & ESC geplaatst.. en getest..
2013-09-08%2012.jpg

Et voila.. de onderkant met lipo-bay:

2013-09-08%2013.jpg

En daarmee is ie klaar voor een eerste testvlucht :)

*nu nog geschikt weer graag*

Thanks vliegtuigje :) en ja.. ik ook uiteraard. Ik denk dat ie Zondag de lucht in zal gaan..

@knife-edge: ja. ik zat wel een beetje met die wing-tips.. Hoe ik die in de berekening moest meenemen..

Wat ik me ook afvroeg, was of die wing-tips voldoende werken als vertical stabelisers.. Maar ik heb er inmiddels toch maar 2 rudders op gemaakt ook.. Just to be sure..

Zow.. gisteren de maiden gedaan, en dat ging eigelijk Zeer goed :$
Helaas een beetje een slechte film.. maar hij vliegt dus ;)

ohwja.. hoe hij vliegt:
bij de eerste vlucht bleken de control-surface uitslagen wat TE conservatief gekozen.. Na het bijstellen daarvan was dat eigelijk precies mooi..
Hij vliegt zeer gemoedelijk.. Hij leveled vanzelf uit, en zweeft ook erg goed.. Landen gaat haast stapvoets.. lekker makkelijk voor een beginner dus..

Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels heeft deze wing alweer aardig wat vluchten overleefd, dus nog wat filmpjes :)

M'n broer (beginnende vlieger) aan de sticks:

Beetje vervelend weer, dus ik mocht nog een keer vliegen ;)

Zoiets is lekker makkelijk te bouwen hè, en vliegt vrijwel altijd leuk :)

Yeah.. Ik heb er pas (met veel wind) nog weer eens mee gevlogen.. Hoewel ik hem voor mezelf anders zou afstellen (agressiever en minder lift) was et toch weer lekker vliegen :)

Hee wacht eens even! 'boven alle verwachtingen'? :O mijn wings vlogen so-far allemaal goed :P

Ja, de RMD-series hebben wel een reputatie op het gebied van vliegprestaties hoog te houden :-). Heb je de Extra-300 al kunnen proberen? (Ondanks weer en wind)

Haha :D

nope.. ik ben vooral bezig geweest met 2 andere projecten.. o.a. deze:
gmade-sawback-algemeen
(bij elkaar zoeken van de benodigde onderdelen)

En een Kyosho Rock Force:
A03.jpg

Ja nee.. de 1ste is meer een trail-truck (realistischer looks & rijgedrag).. De 2e is inderdaad een crawler.. Stond al jaren bij Q, en vandaag eindelijk (met ENORME korting) gekocht.

Back