Xplorer 2

Afgelopen weekend heb ik een xplorer 2 3800 en 3500 ontvangen met zowel een zweef als extra electro romp.

Beide modellen zijn in Spread Tow Carbon bouwwijze. Dit brengt wel een meerprijs met zich mee, maar dit betaalt zich terug in een sterker model met zelfs iets minder gewicht dan een regulier C80 model.

Als setup wil ik dit keer een HV setup met de Futaba S3172 op 2S life gebruiken.

Het bouwen beperkt zich, zoals bij deze model gebruikelijk, tot het inbouwen van de servo's en bijbehorende aansturingen.
Wat wel opvalt is dat er bij dit model geen kabelboom geleverd wordt. Geen probleem, maar het zorgt wel voor een uurtje extra werk.

Als er interesse is in bepaalde informatie hoor ik het graag.

Alvast enkele foto's:

x2_1.jpg

x2_2.jpg

x2_3.jpg

Hey Pascal,

Gave kist!
Ik ben wel benieuwd hoe de nieuwe setup gaat bevallen?
Wat soor type 2s life ga je gebruiken?

Succes met solderen :mrgreen:

Gr Lyckele

strak toestelletje wel die xplorer...

4 rompen als ik goed kan volgen? je hebt geld te veel zeker? ;)

geniet van je nieuwe aankoop!

Wat soor type 2s life ga je gebruiken?

Ik heb nog een LRP VTEC RX-Pack over van mijn supra. Deze bevalt goed. Mijn winkel heeft deze op voorraad.

Heb je er lang op moeten wachten Pascal?? Super mooie kisten.:)
Hopelijk geen SSL wachttijden!!!

± 6 maanden. Dat is best redelijk als je het vergelijkt met sommige modellen. Ik had ook al opgevangen dat de SSL heel slecht leverbaar is. Zonde, want het is een prima model!

4 rompen als ik goed kan volgen?

Helaas, 3 rompen. 2 zweef en een extra e-romp maar die laat ik voorlopig nog even liggen ;)

2F@st4U.:[BE]:.;2854488 zei:
Gaan we em al te zien krijgen op de Wintercup bij tante St.-Truda ?

Waarschijnlijk is hij dan klaar. Maar of ik hem tegen die tijd al ingevlogen heb, betwijfel ik met dit weer :(

Ahaa thanks voor de link ;)
Nog een vraag, wat heeft je doen besluiten over te stappen naar life ipv nimh?

Lyckele

Life behoudt zijn spanning beter bij hogere belasting. Er zijn ook nimhs te koop die hier beter in zijn, maar deze worden steeds zeldzamer. De toekomst zit in life/lipo.

Bijkomend voordeel is dat het totale systeem iets efficiënter wordt door de verhoogde spanning.
Robbe maakt de keuze nu nog makkelijker door een op HV aangepaste 3150.

Een paar foto's van de inbouw.

Doordat je zelf de opening voor de aansturing in de bovenhuid moet uitsnijden gaat er relatief veel tijd zitten in het proef passen van de aansturing. Vanwege de stabiliteit wil je zo weinig mogelijk weg snijden.

Servo raampjes inlijmen doe ik samen met de servo en bevestigde aansturing. Belangrijk voordeel hierbij is dat ik beide stuurstangen op voorhand van gelijke lengte kan maken. Beide servo's staan ook gelijk neutraal. Ik gebruik vershoud folie om de servo te beschermen tegen vastlijmen.

Voor het aansturen van het richtingsroer was een kogellink bijgeleverd. Deze heb ik vervangen door een normaal roerhoorntje.

De kabelboom is gemaakt met een directe voeding vanuit de accu. Ik ben geen fan van schakelaars. In plaats daarvan gebruik ik een systeem met goud contacten.

Het model is standaard gebouwd, zonder extra gewicht besparing. Als gewicht belangrijk is kan er nog ± 50 gram af.

IMG_2316.jpg

IMG_2323.jpg

IMG_2327.jpg

IMG_2328.jpg

IMG_2330.jpg

IMG_2332.jpg

IMG_2344.jpg

IMG_2345.jpg

IMG_2347.jpg

IMG_2350.jpg

IMG_2355.jpg

IMG_2357.jpg

IMG_2358.jpg

IMG_2369.jpg

IMG_2368.jpg

IMG_2370.jpg

Nu snap ik waarom jouw kisten er zo mooi uitzien - PhotoShop 5.5 ...:p

* Welke lijm gebruik je voor het inlijmen van de servoraampjes (Endfest?)
* In de foto met de kabelbomen, zie ik bij de onderste kabelboom een groene MPX stekker aan een zwarte kabel. Vergis ik me en zoniet, waar is ie voor?

Vraagje omtrent de kabelboom heeft zich bij het zien van de laatste foto al opgelost: je brengt blijkbaar de voeding met een aparte kabel naar de Sub-D en verdeelt daar (en enkel de signaaldraden vanaf de Sub-D naar de RX).

Inderdaad. Maar de groene stekker is geen MPX stekker maar een behuizing voor de goudcontacten.

Jamara-SICHERHEITS-Gehaeuse-2mm-Goldkontakt-VE10-30-095642-1.jpg

Nu snap ik waarom jouw kisten er zo mooi uitzien - PhotoShop 5.5 ...:p

* Welke lijm gebruik je voor het inlijmen van de servoraampjes (Endfest?)

UHU plus endfest :thumbsup:

Zelf helaas weinig verstand van Photoshop. Wel ideaal als extra gewicht :p

Back